Lokalsinne

Läste om lokalsinne i en annan tråd och blev nyfiken. Jag tillhör de borttappades skara. Jag måste tänka noga innan jag kör på motorvägen så jag kör åt rätt håll. Jag kör samma väg till jobbet varje dag, ändå känner jag inte igen vart jag ska svänga av motorvägen utan går på känsla som ibland blir fel. Jag kan köra förbi mitt eget hus, men barnen brukar larma då. Jag har gått upp i fel trappuppgång, högst upp och försökt ta mig in hos en stackars granne... 🤔. Stigarna i skogen har jag svårt att hålla reda på, de är ju rätt lika men min skog är liten och jag kommer bara lite fel.
Det var konstigt när jag hamnade i Trollhättan men skulle till Halmstad....
Annars har jag varit vilse i skogen max någon timme, lite rädd hinner jag bli då.

För min del är jag rätt säker att det är en blandning av ouppmärksamhet/disträ och dåligt inbyggd GPS. Om jag verkligen är superkoncetrerad är det lättare att hitta.

Hur är det för er andra vilsna själar, har ni någon aning om varför er inre kompass vilseleder er? 😊 Och hur vilse har ni varit?
Jag klarar mig överallt bara jag har en karta. Har alltid älskat kartor och varit bra på att läsa dom, i grundskolan var jag bland de bästa på orientering trots att jag inte sprang, just för att jag hittade så bra.

Men lokalsinne skulle jag inte säga att jag har. Jag har ingen känsla alls i kroppen för olika riktningar eller väderstreck. Jag kan gå längs en gata, gå in i en butik och när jag kommer ut igen går jag alltid tillbaka åt fel håll. Är jag inne i en byggnad och ska peka i en viss riktning på något som finns utanför huset blir det alltid fel.

Jag tänker precis som många andra skrivit också i kartor/fågelperspektiv, men jag kan inte minnas att jag någonsin "skapat" en sån karta bara genom att röra mig på en plats, utan jag memorerar det viktigaste i en befintlig karta och plockar fram i huvudet. Likaså om jag ska peka ut väderstreck måste jag gå in i min mentala karta och känna efter, relatera mig till en byggnad eller ett vattendrag vars riktning jag kan.
 
Jag hittar överallt, har jag varit där en gång hittar jag alltid tillbaka. Dels beror det på bra lokalsinne, men jag har trott att det beror på fotografiskt minne, att jag alltid känner igen mig. Så kanske det inte är, men jag känner igen småsaker, skyltar, träd, vägar, färger etc.

Från att jag var 10 år har jag varit med på jakt som drivare, dvs släpptes ut i skogen och skulle gå till en särskild punkt, oftast utan karta, ”gå rakt fram, du kommer till en väg”. Det har absolut tränat mina förmågor:D

Mina vänner med dåligt lokalsinne, jag tänker att de inte lägger märke till saker när de tar sig fram? Min ena stallkompis tex, hon har haft sin häst på samma ställe i 10 år, men kan fortfarande säga ”här har vi aldrig varit” när vi är ute i samma gamla skog och rider, där vi varit 100 gånger:angel:
 
Geografisk dyslektiker. Sen blir jag galen över att orter heter snudd på samma sak. Här i min närhet har vi Ekenässjön och Stensjön, man kommer ihåg att dit man skulle hette sjö-nånting. Eller Skede och Sjunnen som ligger ett par minuter från varandra. Gaahhhaa!
Jag åkte till västkusten och förkunnande att semestern hade varit i Falköping. Skulle ha varit Falkenberg.
Jag kan gå i en korridor, gå på toan i korridoren, gå ut och gå tillbaka samma väg jag kom, fastän planen var att gå igenom korridoren. Sen är jag vilse.
Å andra sidan så vet jag att jag inte hittar, försöker aldrig. Utan planera, navigera, var en av de första att köpa en navigator till bilen. Sen har jag lärt mig vägnamn. För att komma till mig, kör av E4:an, väg 32 mot Vetlanda tex. Väg 40 från Jönköping, väg 47 går till jobbet osv.
 
Jag har fruktansvärt dåligt lokalsinne. Jag kan gå på en shoppinggata och gå in i en affär, för att sedan vika av åt samma håll som jag kom när jag går ut igen.

I storstäder utomlands är jag alltid lost. Medan flera i min familj har den där sjuka känslan av att ”bara veta” eller åtminstone tredje dagen känna igen saker vi tidigare passerat och liksom ”JO det här är rätt väg hem (till hotellet) ... fortfarande”.

Senast vi var iväg och skulle hitta restaurangen som vi var på väg till, fick jag inte ens hålla i mobilen med aktiverad vägbeskrivning, för att jag ansågs lura iväg oss åt fel håll ... Men vid det här laget har jag liksom slutat bry mig om att ens försöka, eftersom jag (dumt nog) har börjat förlita mig på de andra.

För några år sedan gick jag vilse hemmavid. Jag skulle gå vänstervarv runt en instängslad (men stor, vill jag poängtera - och på utsidan av stängslet!) kohage men tappade bort mig och drog iväg lååångt åt höger. Jag var vilse i tre timmar (utan mobil) tills jag kom ut på ett kalhygge och såg en traktorväg som jag antog skulle leda någonstans. Så kom jag ut på en grusväg och fortsatte att gå åt vänster (som jag trott att jag gjorde hela tiden).

Då mötte jag en bil (HUR otippat - mitt i skogen!!) som jag stoppade. Föraren lyckades få mig att inse att jag var på väg åt heeelt fel håll och erbjöd mig och min gigantiska labbe skjuts hem. Det var bara några kilometer ...

En gång i Malmö skulle jag hitta ett hotell. Både jag och min medresenär visste att vi hade sett det flera gånger tidigare och sprang runt flera kvarter, innan vi slutligen kom tillbaka till vårt hotell. Då såg vi att ingången till vårt hotell låg precis mitt emot ingången till det andra hotellet.

Och för ett tag sedan gick jag och min pappa 200 m rakt in i skogen för att se för förödelsen av en skogsbrand. Korkat nog delade vi på oss och det slutade med att jag fick skicka mina koordinater till honom för att han skulle hitta mig. :meh: Fattar fortfarande inte varför han blev så trött och slutligen smått förbannad.
 
Geografisk dyslektiker. Sen blir jag galen över att orter heter snudd på samma sak. Här i min närhet har vi Ekenässjön och Stensjön, man kommer ihåg att dit man skulle hette sjö-nånting. Eller Skede och Sjunnen som ligger ett par minuter från varandra. Gaahhhaa!
Jag åkte till västkusten och förkunnande att semestern hade varit i Falköping. Skulle ha varit Falkenberg.
Jag kan gå i en korridor, gå på toan i korridoren, gå ut och gå tillbaka samma väg jag kom, fastän planen var att gå igenom korridoren. Sen är jag vilse.
Å andra sidan så vet jag att jag inte hittar, försöker aldrig. Utan planera, navigera, var en av de första att köpa en navigator till bilen. Sen har jag lärt mig vägnamn. För att komma till mig, kör av E4:an, väg 32 mot Vetlanda tex. Väg 40 från Jönköping, väg 47 går till jobbet osv.
Vägnamn försöker jag också ha hjälp av! Men blandar ihop dem med vart jag är. Fel håll på motorvägen är lätt när man glömmer var man är.
Förra veckan körde jag hem med min chef, vi skulle på möte när hon plötsligt frågade vilken väg jag tänkte köra, varvid jag lade märke till att jag var på väg hem 🤔. Det handlade nog mest om distraktion iofs :D
 
Skulle ni med sämre lokalsinne på ett någotsånär kunna peka ut norr och söder? Det kan nämligen jag ganska så bra, märkligt nog!

Nope. Får :nailbiting: erkänna att jag långt upp i vuxen ålder trodde att norr var dit jag såg rakt fram. Ja, jo, inte helt logiskt men det var så jag tänkte. Jag har fruktansvärt dåligt lokalsinne och går vilse även i välkända trakter. Jag har GPS i mobilen men pilarna/ringarna rör sig alltid åt fel håll hur jag än går. Har ibland funderat på om det är så min hjärna fungerar, jag har även haft svårt för höger-vänster, även idag så när jag ska peka eller prata om höger/vänster så stryker jag automatiskt pekfingret mot min vänstertumme där jag hade en operation när jag var liten. Ett knep jag lärde mig när jag gick på dagis.

Sedan blir jag naturligtvis lättstressad och ju mer stressad desto mer vilse går jag. Jag tycker jag känner igen mig, vilket är det farligast av allt eftersom jag inte alls gör det. Min mormor var lite samma, vi skulle till Saltsjöbaden någon gång och hamnade på E4 till Uppsala. :angel:

Jag blir provocerad av människor med bra lokalsinne som bara tycker att jag inte anstränger mig eller fokuserar :banghead:
 
Geografisk dyslektiker. Sen blir jag galen över att orter heter snudd på samma sak. Här i min närhet har vi Ekenässjön och Stensjön, man kommer ihåg att dit man skulle hette sjö-nånting. Eller Skede och Sjunnen som ligger ett par minuter från varandra. Gaahhhaa!
Jag åkte till västkusten och förkunnande att semestern hade varit i Falköping. Skulle ha varit Falkenberg.
Jag kan gå i en korridor, gå på toan i korridoren, gå ut och gå tillbaka samma väg jag kom, fastän planen var att gå igenom korridoren. Sen är jag vilse.
Å andra sidan så vet jag att jag inte hittar, försöker aldrig. Utan planera, navigera, var en av de första att köpa en navigator till bilen. Sen har jag lärt mig vägnamn. För att komma till mig, kör av E4:an, väg 32 mot Vetlanda tex. Väg 40 från Jönköping, väg 47 går till jobbet osv.


Haha, jag brukar också jämföra mitt lokalsinne med dyslexi ;). Vissa har svårt att få logik i bokstäver, jag har svårt att få logik i geografin.

Det tog många gånger innan jag lärde mig hitta rätt till en kompis. Ännu längre innan jag lärde mig hitta rätt därifrån. Det kan vara förfärligt störande :cautious:.
 
Jag är hopplöst vilse, när jag började universitet så stannade bussen på en stor station och det var några hundra meter till skolan. I typ en vecka var jag tvungen att starta gpsen så jag gick åt rätt håll när jag klev av bussen :laugh:
Vi har hunnit ha ett gäng tentor, säkert 10-15 stycken. Jag skulle nog inte kunna hitta till tentaplatsen utan mobil :cautious:

En gång, innan gpsen var så bra på telefonen så körde jag vilse på väg till en tävling. Jag tog en sjukt ologisk väg ner för en brant backe med en massa löst grus, mitt i skogen. Sen så fick jag mig inte upp med bilen igen och var tvungen att ringa efter hjälp. Jag skäms fortfarande lite. :laugh:
 
Det är ett intressant område. Jag är utrustad med väldigt bra "känsla" för riktningar och rumslig orientering, och med litet djupare eftertanke har jag identifierat att det till stor del handlar om att jag lätt/snabbt/sömlöst kan växla "vy" mentalt. Jag har lätt att översätta vad jag ser omkring mig till en tänkt, eller reell, karta med fågelperspektiv eller för den delen större tredimensionella sammanhang. Det är litet grann som att flyta mellan - eller parallellt använda - gatuvyn och 3D-överblicksvyn i Google Earth.

En närstående har en helt annan uppsättning förmågor, och har dålig eller helt obefintlig rumslig orientering. Vi har, oundvikligen, diskuterat ämnet och insett att h*n saknar förmåga att se korrelationen mellan det h*n ser omkring sig i stunden och var h*n befinner sig rumsligt i ett större perspektiv. Erfarenheterna hittills tyder inte på att den förmågan verkar kunna tränas upp i nämnvärd utsträckning, åtminstone inte i det här fallet.
Bra beskrivning. Så skulle jag säga att jag funkar också.

Kan vara på en okänd plats och gå en helt annan väg tillbaka för jag vet ungefär hur mycket åt det ena eller andra hållet jag ska för att i slutändan hamna på samma plats som jag startade ifrån. Som en flygbild med kordinatsystem över.
Som ung fattade jag inte andra behövde lära sig att läsa karta. Det är ju bara en bild av verkligheten, vad är svårare än att se vad som är en gata på ett foto eller om man tittar på omgivningen irl :confused:

Min bror har problem att gå tillbaka samma väg som han kom även om det inte är längre än ett par kvarter. Men han märker liksom inte att han inte vet vart han ska så han t.ex. kan fråga någon. Han går och inser först i efterhand att han inte kommit fram (eller så börjar någon annan undra varför han inte dyker upp) och då vet han inte var han är så det är svårt att ge en vägbeskrivning eller ens hitta honom. (enligt hans mamma ett allvarligt problem när han var yngre och innan mobiltelefoner var vanliga)
 
Jag kan läsa och följa kartor väldigt väl. Har dock ingen inbyggd kompass och inget lokalsinne alls. Släpper totalt kontrollen på omgivningarna när jag går med någon som har/tar ansvar, t.ex. för att jag är på besök i deras stad eller för att de har valt restaurang som vi är på väg till. Om jag ska börja fundera på var norr är så utgår jag ifrån mitt minne av hur tunnelbana eller pendeltåg löper på kartor och mitt minne av var spåren är i relation till där jag är - ingen naturlig känsla för det alls.
 
Av detta sluter jag mig till att det har med koncentrationsförmåga att göra, förmågan att hantera och sortera olika information. Eller så är jag helt fel ute. ;)
(Klippte ut det jag svarar på.)

Jag tror inte alls på det här med koncentrationsförmåga. Mitt lokalsinne är totalt uselt även om jag försöker men jag har bevisat i många sammanhang att min koncentrationsförmåga är utmärkt. Troligen skulle jag kunna hålla koll på väderstreck om jag var i en amerikansk stad som är uppritad utifrån räta vinklar, visste vilken riktning jag började i och sen gick och medvetet räknade svängar åt olika håll, men då vore det enligt min mening inte fråga om lokalsinne utan en minnesövning.
 
Jag är en total katastrof på området. Det är på den nivån att jag själv är förvånad över att missing people aldrig letat efter mig, och att mina bekanta "seriöst" tycker att spårsändare eller flexikoppel nog inte var en så dum idé trots allt. :rofl:
Jag har obefintligt lokalsinne, är totalt kartblind och har en dålig uppfattnig om höger/vänster. Med andra ord hjälper varken kartor eller skrivna beskrivningar mig att hitta. Inte heller typ G-maps realtids vägbeskrivningar. G-maps realtid, i kombination med pappas skrivna förklaring och honom i luren samtidigt brukar dock funka hyfsat - tillslut iaf. :up:
Vet dock inte var mitt dåliga lokalsinne kommer ifrån. Mammas dito är superbra, och pappas är mer än ok. Inte heller någon annan i släkten har dåligt lokalsinne. :confused:
 
Jag är ansiktsblind, och till det hör ett dåligt lokalsinne. Tyvärr!
Jag skulle inte hitta hem om jag blev ensam bakom närmsta fjäll, även om jag hade solen att navigera efter.
Går jag i skogen tar jag helst med en vän, med fenomenalt lokalsinne, men så är hon typ född bakom en stubbe.
Men, det konstiga är att i Stockholms tunnelbana hittar jag! Trots att jag kanske besökt Stockholm 8-10 gånger i mitt liv. Men det är logiskt där...
Jag gillar kartor, men jag måste titta i den hela tiden, "bilden" fastnar inte i mitt huvud, så jag minns inte var jag är.
Har varit i Wales flera gånger, men kan ändå inte med lätthet peka ut var vi brukar vara... Pinsamt när jag måste leta varje gång...

* Jenny * Som inte kan höger och vänster heller....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp