Lön som hästskötare, vad tjänar ni ?

Mynta2

Trådstartare
Ska söka ett hästskötarjobb, men eftersom det stod: ange löneanspråk så hade jag nada ide hur mycket just jag kunde begära. Därför ringde jag Kommunal och frågade. Jag är inte utbildad hästskötare, men har mångårig erfarenhet. Dom skulle kolla upp detta tills i morgon vad just JAG kunde begära utan att ta i eller lägga mig i underkant.

Men när jag ändå hade Kommunal på tråden så sa jag: Jag har ju sett på AMS sida att en nybakad hästskötare har en begynnelselön på 14400:-...(trodde jag hade läst detta på AMS sida...men ser senare på dagen att det står 13900:-)..så jag råkade ta i litegranna. Men då säger gubben på Kommunal: Va ? Nä, det stämmmer ju inte alls...Det är åtminstone 15000:-. Va sa jag, för en som är utbildad och går direkt ut i arbetslivet utan erfarenhet ? Ja sa han, det är inte den låga siffra du sa...Jag kan inte säga exakt just nu, men nog är den högre än 14400:-.....Hmm, ok sa jag, AMS kanske inte uppdaterat sin hemsida då. Såg nu att AMS har uppgifter från 2004, men ändå...

Ska bli intressant att höra färska siffror i morgon...Så, hur står det till med era hästskötarlöner då ? Har ni kollat upp hur dom egentligen ligger avtalmässigt till enligt Kommunal ? Om inte, så kanske ni borde ta er en koll.

Och när jag ändå hade dom på tråden så frågade jag hur mycket jag kan begära som lokalvårdare med: Utbildning, Yrkesbevis samt över 3 års dokumenterad erfarenhet..Döm om min förvåning då han sa en summa som ligger 1500-2000:- MERA än vad jag någonsion blivit erbjuden. Så aldrig mera ska jag bara hoppa på ett jobb och acceptera en lön utan att först kolla upp bakgrundsfakta.

Sv: Lön som hästskötare, vad tjänar ni ?

Har aldrig varit med om att en hästskötare fått så bra betalt. Det minsta jag sett/hört är 2000:- och det högsta är 7000:- Alla jobb (så gott som) är svarta. Den lönen du har fått uppgifter om är säkert rimlig men förekommer i stort sett aldrig. Däremot brukar man få kost, logi och lektioner. Självklart kan du kräva vit och avtalsenlig lön men tyvär blir du extremt begränsad. Lycka till i alla fall :bump:

Rent allmänt bara så de lönesiffror man får av facket är vad de rekommenderar att man begär, alltså är det inte lika med den lön som folk verkligen får! Men det är klart att man ska försöka skaffa den lön som facket anser vettigt om man nu får möjlighet!

Om du arbetar i travstall så ligger lönen på över 15.000 tror jag, och det är avtalsenlig lön. Där finns det ju också reglerat hur många passhästar man får ha som anställd.

Nåja, nu är ju inte detta jobb ett svartjobb. Och tänk om folk kunde SLUTA slava med svartjobb i stall. Då kanske lönen kommer därefter samt att statusen höjs litegranna. Det dära du sa om: ridlektioner, stallplats osv...ska inte räknas in i lönen. Vet att för länge sedan gick ett program på tv där bla en känd hoppryttare var med i form av arbetsgivare. Hon gav under avtal men hävdade att: hennes anställda fick ju stallplats och ridlektioner så dett skulle ju räknas bort..Men det skulle det inte. Sen läste jag i Lantarbetarens tidning att denna arbetsgivare ändrat sina avtal. Hon höjde lönen rejält samt att de anställda betalade stallplats/ridlektioner på sidan om..och ÄNDÅ fick dom ingen skitlön för det trots dom inte hade förmånerna inbakade i lönen. Snarare fick dom mer kvar av sin lön än vad dom fick när allt ingick.

Nu har jag pratat med Kommunal, har inte fått tag i rätt person..men lite regler kunde dom allt säga. Ang kost,logi och fickpengar samt ev stallplats + gratis ridlektioner som många får. Detta tyckte dom var hemskt oseriöst eftersom detta ställer till det senare om man tex blir sjuk. Då har man inte speciellt stor sjukpenning grundat på lite fickpengar. Likaså till pensionen...det finns inte många kronor att tillgodoräkna sig en pensionspeng på detta. Och om man blir arbetslös får man nästan ingen A-kassa eftersom fickpengar blir lägsta ersättningen. Lönenegraderna som står på AMS stämmer inte, en nyuteximinerad hästskötare utan arbetslivserfarenhet ligger nånstans runt 15000:-. Mer kunde hon inte säga om lönerna då hon inte hade hand om detta. Den som vet om exakta löner har möte till i eftermiddag...så då ska jag ringa.

Lycka till,inom ridsporten(tävlingsvärlden) så existerar det nästan bara svartjobb fortfarnade...

ett bra sådant brukar ge 6-7000:-/månad + kost och logi...

Tror inte att det är många som skulle nappa på ditt löneförslag!!!

Konstigt att det fortfarande är så mkt svart inom branschen...när jag jobbade i england/Irland runt- 80, så fanns det bara svartjobb....och nu 2006 (snart)så är det nästan samma sak!!!

Konstigt tycker jag...

Mynta2 skrev:
Och tänk om folk kunde SLUTA slava med svartjobb i stall. Då kanske lönen kommer därefter samt att statusen höjs litegranna.
Nej, så kommer det inte att bli.
Svartjobben kommer inte att övergå till att bli vita och korrekt betalda jobb.
De kommer bara att försvinna spårlöst.
Verksamheter kommer att krympas tills att man kan ta hand om dem själva.
Och privatpersoner kommer att minska sitt antal hästar så att de inte behöver hjälp med häst-skötseln.

Just ja, jag måste ju räkna också.
Det brukar ju jag alltid göra.

15 000:- i lön kostar 20 100:- för arbetsgivaren.
Pluss kanska avtalenliga försäkringar för 1000:- och 12% semesterersättning.
Så vi säger att det kostar 22 000:- för enkelhetens skull.
Om vi tar ett inackorderings-stall så bör då denna hästskötare klara av att sköta 22 st hästar om det skall bli en tusenlapp per häst.

Om vi vänder på steken.
Vad förväntar ni er att få för service till er häst för en tusenlapp i månaden?
Och hinner hästskötaren det på de 20 minuter som finns till varje häst?
Stallet och ridbanan måste också skötas inom dessa 20 min.

Jodå, visst kan man höja hästskötarstatusen så det blir riktiga löner...men det lär ju ta tid. Och eftersom folk envisas med att gå med på att bli låg och svartavlönade och det går att lura till sig ung arbetskraft, så tar det tid att få en ändring så länge dessa finns som ställer upp på usla avtal...eller inga avtal alls...

Se bara på städjobbena, där finns numera utbildning som leder till Yrkesbevis. Detta fanns inte för x-antalet år sedan. Men numera har även arbetgivarna insett detta med kvalificerad personal. Visst finns det dåliga arbetsgivare även där, men platsannonser med ex denna text: Ingen erfarenhet krävs blir mer och mer sällsynta, istället ses oftare detta: Utbildning krävs...

Mynta2 skrev:
Jodå, visst kan man höja hästskötarstatusen så det blir riktiga löner...men det lär ju ta tid. Och eftersom folk envisas med att gå med på att bli låg och svartavlönade och det går att lura till sig ung arbetskraft, så tar det tid att få en ändring så länge dessa finns som ställer upp på usla avtal...eller inga avtal alls...
...

Ja, eller införa lärlingslöner igen...

För fakta är ju att många unga tjejer(o killar) tar sig hästjobb hos kända tävlingsstall för att själv utveckla sin hästkunskap och sin ridning. det är ju faktiskt en slags skola de går i undertiden...
Jag tror inte heller att det går att komma tillrätta med det annars.. svartjjobben är så inarbetade. och nu så är det ju populärt att ha folk från Polen/baltikum/yssland att jobba med hästjobb...vågar inte ens tänka på hur lite dom får i lön... :crazy:

Vad fick du 20000:- i från ? Snackade med facket alldeles nyss. Arbetgivaravgiften/socialaavgifter ligger på 33%..det kan omöjligt bli 20 tusen med 15000:- i lön. 33% av lönen ska man räkna sa dom, försäkringar inräknat i detta om kollektivavtal finns. Finns inget avtal kan dom göra presis hur dom vill.

För den intresserade. Så här är lönerna för hästskötare enl avtal som inträdde förra året.

Utan yrkesvana: 14705:-
2 års yrkesvana: 16045:-
3 års yrkesvana: 16590:-
5 års yrkesvana: 17065:-

Timlön

Utan yrkesvana: 84,50:-/h
2 års yrkesvana: 92,20:-/h
3 års yrksvana: 95,33:-/h
5 års yrkesvana: 98,10:-/h

Så med andra ord tjänar jag mer på att ta ett städjobb eftersom denna arbetsgivare ej har kollektivavtal. Kan begära mera som lokalvårdare eftersom jag har yrkesbevis.

Senast ändrad:

Men 33% av 15000 är ju 5000 och 15000+5000 är väl 20000? Jag tror att Inte_Ung's siffror stämmer relativt bra.

MVH Fredrika

Opps...glöm mitt inlägg ang arbetsgivaravifter och uträkning..såg det blev konstigt och felskrivet. Tänkte på helt andra saker när jag skrev det...

För ganska länge sedan sökte jag jobb som hästskötare.
Kan säga att betalningen var väldigt skiftade lika så vad man fick för förmåner.

För att ta några exempel:

Hästskötare på privat hopp/dressyr stall :angel:
Arbetstiden var från 7.00-18.00 (man blev oftast inte klar innan)
Inga arbetskamrater , bara nån som var där i bland.
Mat , kost och logi ingick men är man som jag allergiker mot laktos blir det problem. Boendet bestod av en shabbig barack och jag ville inte flytta så jag pendlade en bit varige dag.
Ridlektioner på deras hästar (gynnade ju dem)
Mockning och all skötsel av stallets 14 hästar.
Åka med och hjälpa till vid tävlingar

BETALNING 2000 KR I MÅN :mad:

Hästskötare på Travstall , registrerat företag :smirk:
Arbetstid 7.00-16.00
Arbetskamrater fanns alltid där
Max 7 passhästar , både ridning och körning ingick
Mat kunde man äta ihop med andra som hörde till gården , maten var gratis.
Timlön runt 85 kr + utselning+ ev vinnar procent

Detta var två exempel av en hel del jobb som jag tittade på "provjobbade" med

Ja det är ju en betydlig skillnad mellan ridsporten och travet, det är det.
Inom travet så finns det ju pengar.
Och så är det ju många män som jobbar inom travet, och män i ett yrke det brukar dra upp lönerna.
Samma hände ju med städjobben när männen kom in där.

Blazicq skrev:
Ridlektioner på deras hästar (gynnade ju dem)
På vilket vis gynnade det dem?

Det ÄR en tråkig ekvation. Någon måste ju betala i slutänden och det blir ju hästägare/inackorderingar/ridelever

Det skall jag tala om för dig ;)

Det var ju så att de flesta av hästarna skulle motionsridas för att ägarna själva inte hade tid med det.

Eftersom man endå inte fick någon "riktig" lektion utan under motionsridningen av någon häst då de red sammtidigt slängde de någon komentar då och då. Inget att hänga i granen ansåg jag då det handlade om så få komentarer.Känndes inte som om man kom någon vart alls i sin ridning med den extremt lilla hälpen man fick. :angel:

Så jag anser att de gynnade dem ja för om inte jag kommer någon vart i min utckveckling kan det väll kvitta? Förstår du hur jag menar?
Deras hästar fick motion men jag fick inte den hjälp jag blivit lovad.

Behöver jag säga att jag inte var kvar där så värst lång tid?

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 307
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka