Lön som hästskötare?

Sv: Lön som hästskötare?

Svarar alla:

TACK, nu vet jag vad ni tycker, och trots att jag bad er att lägga ner diskussionen så fortsätter den.. Jag vet vad det är som gäller, och vad som är rätt och fel. Återigen bad jag om åsikt om lönen, inte om hurvida säkerheten, kontrakt mm kommer att vara. Så nu ber jag er ännu en gång att lägga ner, tack.

Vill inte verka otrevlig utan uppskattar hur ni tänker, men jag är redan medveten om riskerna, och att ni sitter o klankar ner på mitt blivande jobb, när ni överhuvud taget int har en blekaste om hur gården i fråga ser ut och behandlas, gör det mig lite smått irriterad och ledsen. Ni kan döma, men gör det inte här tack, alla ställen är inte likadana.

Du ska ha ett svart sommarjobb som hästskötare, då tackar man antingen ja eller nej till den lön man blir erbjuden. Tackar man nej finns det andra duktiga hästtjejer som tar jobbet. Det ska vara något alldeles speciellt om man som tonårig svartjobbare ska kunna ha några som helst krav.

Ingen här klankar ner på stället du ska jobba på - de bara pekar på riskerna både med häst- och svartjobb.

jag är faktiskt mycket tveksam till att någon skulle tacka ja till dom där fickpengarna måste jag säga...

Läst igenom tråden och förutom att jag håller med om detta med svartjobb...som inte skulle diskuteras mer. Så får du alldeles för lite betalt !

Joooodå, jag lovar dig - det finns massor! Det är ju så det ser ut - i princip överallt. Om inte TS skulle tacka ja till jobbet skulle nästa tjej göra det.

Tinywiny skrev i sitt inlägg "Jag blir ledsen av att du (och många med dej) kan tänka dej att slänga bort din framtid på så dåliga premisser som du tänker göra."

Tycker du (Tinywiny) verkligen att TS slänger bort sin framtid för att hon tar ett SOMMARjobb några timmar i veckan EN sommar i sitt liv, där hon dessutom inte har något annat jobb? Som hon själv skriver, sommarjobb för 16-åringar växer inte på träd. Ni har all rätt i världen att tycka att hon ska få mer betalt, det tycker egentligen jag också, men TS verkar trots allt ha koll på vad hon gör. Hon säger ju dessutom att hon inte bara gör det för pengarna, utan för att få erfarenhet. Och vad är det som samhället i vanliga fall klagar på dagens ungdomar för?! Jo, att "vi" är lata och bara vill ha lätta jobb med bra betalt, att vi inte vill jobba oss uppåt. Det är ju just det som TS gör.

Vill bara tillägga att jag inte på något sätt är för att jobba svart eller att det öht existerar, utan bara att jag till 100% förstår TS situation och inte tycker att hon gör något fel.

Joooodå, jag lovar dig - det finns massor! Det är ju så det ser ut - i princip överallt. Om inte TS skulle tacka ja till jobbet skulle nästa tjej göra det.

Tinywiny skrev i sitt inlägg "Jag blir ledsen av att du (och många med dej) kan tänka dej att slänga bort din framtid på så dåliga premisser som du tänker göra."

Tycker du (Tinywiny) verkligen att TS slänger bort sin framtid för att hon tar ett SOMMARjobb några timmar i veckan EN sommar i sitt liv, där hon dessutom inte har något annat jobb? Som hon själv skriver, sommarjobb för 16-åringar växer inte på träd. Ni har all rätt i världen att tycka att hon ska få mer betalt, det tycker egentligen jag också, men TS verkar trots allt ha koll på vad hon gör. Hon säger ju dessutom att hon inte bara gör det för pengarna, utan för att få erfarenhet. Och vad är det som samhället i vanliga fall klagar på dagens ungdomar för?! Jo, att "vi" är lata och bara vill ha lätta jobb med bra betalt, att vi inte vill jobba oss uppåt. Det är ju just det som TS gör.

Vill bara tillägga att jag inte på något sätt är för att jobba svart eller att det öht existerar, utan bara att jag till 100% förstår TS situation och inte tycker att hon gör något fel.

Ja jag tycker att hon slänger bort sin framtid genom att riskera att det händer något allvarligt och hon inte har någon ordentlig försäkring för att hon har en svart jobb. Du får läsa inlägget en gång till så inser nog du också det vansinniga i att ta ett jobb där man inte har något skyddsnät alls. Visst, händer inget så är det ju jättebra men tänk om det händer något som gör att Ts aldrig mer kan jobba. Då är Ts förvisad att leva på existensminimum resten av sitt liv för att hon tog ett svart jobb och det är det verkligen inte värt.

Jag tycker absolut att unga människor ska jobba, men aldrig svart utan vitt. Med samma villkor och försäkringar som alla andra. Som jag skrivit tidigare så hade jag aldrig tillåtit min dotter att ta ett sådant jobb som Ts ska ha i sommar när hon var sexton. Hon är alldeles för värdefull för att behandlas som en andra gradens arbetstagare och det är Ts också.

Har för mig att lönen i stall numera ligger runt 80-100 kr/timmen beroende på erfarenhet och ålder. Och det finns kollektivavtal men inte säkert att arbetsgivaren är ansluten. Då kan de göra som de vill.

Du har rätt till 12% semesterersättning också utöver timpenningen, glöm inte det! Enligt semesterlagen (kollektivavtal eller ej spelar ingen roll).

Lycka till!

Löneadministratören :D

Det där gäller ju bara om det handlar om ett vitt jobb, det TS pratar om var inte det...

halv knapp

Hur blir det nu när hon tänker jobba svart, hon får väl inga papper på att hon varit och jobbat där då? Alltså, hon kan inte använda detta sommarjobb som en referens eller visa upp något för att bevisa att hon varit där i framtida jobbintervjuer osv??

Hon får i alla fall betalt.. Tänk alla barn som " hjälper till" på till exempel en ridskola vad får de för de?
Mina barn har ingen egen häst och de är sällan med oss när vi håller på med våra travare.
De åker till ridskolan och kan vara där och mocka, borsta, smörja sadlar, tvätta väggar och vatten koppar och slita i flera timmar och får inget för de.
Så fort det e snack om att rida nån av hästarna, ridläger,utteritter och lektioner så får mamma glatt betala..
Så är man 16 år älskar hästar och vill lära sig mera så är detta ett bra till fälle.
Dock skulle vväl jag som stall ägare känna mig snål att betala 25 kr per timme men har de kommit överens om de så visst.

dock hoppas jag att nästa jobb hon söker ska hon kräva mer då mer kunskap och erfarenher = högre lön

Lycka till

Hon får i alla fall betalt.. Tänk alla barn som " hjälper till" på till exempel en ridskola vad får de för de?
Mina barn har ingen egen häst och de är sällan med oss när vi håller på med våra travare.
De åker till ridskolan och kan vara där och mocka, borsta, smörja sadlar, tvätta väggar och vatten koppar och slita i flera timmar och får inget för de.
Så fort det e snack om att rida nån av hästarna, ridläger,utteritter och lektioner så får mamma glatt betala..
Så är man 16 år älskar hästar och vill lära sig mera så är detta ett bra till fälle.
Dock skulle vväl jag som stall ägare känna mig snål att betala 25 kr per timme men har de kommit överens om de så visst.

dock hoppas jag att nästa jobb hon söker ska hon kräva mer då mer kunskap och erfarenher = högre lön

Lycka till

Fast det är ju ändå en viss skillnad på att jobba och ha krav på sig att faktiskt vara närvarande och prestera en arbetsinsats och att vara i ett stall och hjälpa till för att man själv känner för det och kan utebli om det dyker upp något roligare?

Fast det är ju ändå en viss skillnad på att jobba och ha krav på sig att faktiskt vara närvarande och prestera en arbetsinsats och att vara i ett stall och hjälpa till för att man själv känner för det och kan utebli om det dyker upp något roligare?

Rent krasst så kan TS faktiskt också utebli om hon känner för det ;)

Hur blir det nu när hon tänker jobba svart, hon får väl inga papper på att hon varit och jobbat där då? Alltså, hon kan inte använda detta sommarjobb som en referens eller visa upp något för att bevisa att hon varit där i framtida jobbintervjuer osv??

Det finns väl inget som hindrar att stallägaren skriver ett intyg om att TS jobbat för henne. Jag antar att stallägaren litar så mycket på TS så att hon förstår att TS inte kommer att skicka intyget till SKV.

Som redan påpekats i tråden så bryr ju sig inte SKV särskilt mycket om svartjobb inom hästbranschen. De vet garanterat att det förekommer, men sanningen är väl att branschen inte skulle fungera ifall allt skulle tas vitt och det finns väl inget politiskt intresse att ge sig på och krossa branschen.

Till TS:
Lycka till med jobbet. Du verkar veta vad du vill och är inte rädd att ta i så jag är övertygad om att du kommer att klara dig utmärkt i framtiden.

Rent krasst så kan TS faktiskt också utebli om hon känner för det ;)

Jo iofs. Men rent krasst känns det som om det hade varit förmånligast för bägge parter om det hela istället arrangerats som en praktikplats för TS.

Det finns ju alla möjliga former av praktik tex genom arbetsfömedlingen etc. Då hade allting plötsligt inte varit i skumrasket som det gärna blir när det är en svart anställning. Det är hyfsat förmånligt för arbetsgivaren och praktikanten kan ha en grundtrygghet när det gäller olyckor etc.

Visserligen får en praktikant inte jobba ensam och stallägaren kanske vill ha en stallskötare för att denne ska kunna rycka in om stallägaren ska resa bort.

men är du 16år så är nog 70kr för mycket i timmen? Eller har jag fel? Dom går nog efter minimumlönen. Stalljobb är dåligt betalt... oftast. Men 70kr ska du inte kunna kräva, då kommer dom nog bara be dig o dra och hitta någon annan som är villig till deras lön. Hästar jobbar man ju oftast med för att man gillar dom, inte för att tjäna stora summor pengar.

När jag jobbade i ett större dressyrstall ute på drottningholm så tjänasde jag 13000 (fick ut 9000 efter skatt).

Fanns tre olika pass. 0600-1400, 0700-1500, 0900-1700. Vi jobbade alltså tre stycken per dag och gjorde stallsysslor såsom, in &ut släpp, fodringar (även inakorderingar, totalt ca 35-40 hästar), framskrittning, mockning (2ggr/dag), smörjning och hålla ordning.

Jobbade under vinterhalvåret, sen hade jag rätt långt att åka eftersom jag bodde på fel sida stan. Men var lärorikt iallafall. Dock föredrar jag själv att jobba i hoppstall ;)

Hur många timmar var det per månad som du fick ut 9000kr efter skatt?

35h /veckan vilket blir 140h /månaden. Sen hade vi en timmas lunch vilken var obetald. Fick med mig en hel del kunskap och även lite förmåner såsom träning och prylar :) (vissa saker drogs lite av lönen. men jag prioriterade det där helt själv jag ville ha det.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Tjolahopp! Har i dagarna fått erbjudande om ett jobb som hästskötare/beridare på ett tävlingsstall i mellansverige, anställningen är...
Svar
3
· Visningar
1 571
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 041
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Vad är en rimlig lön för stalltjänst ? person 1 : 20 år halvtid nästan ingen erfarenhet jobbar halvtid Person 2 : 43 år stor...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Fridatycker
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 620
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025