Lön som hästskötare?

Roucle

Trådstartare
Har lyckligtsvis lyckats få ett sommarjobb som hästskötare på en gård. De vanliga stallsysslorna såsom mockning, fodring, in/utsläpp och iordninggörande av hästar, samt hjälp på marken vid ridning kommer att vara det jag ska jobba med.

Ska göra mitt första besök på gården imorgon, och om allting går bra kommer vi även att diskutera min lön. Min blivande arbetsgivare bad mig komma med ett förslag, vilket vi skulle utgå ifrån. Jag är 16 år, och kommer att jobba lite oregelbundet beronde på hur mycket som behöver göras, därför bör lönen vara per timma, och inte per vecka.

Hur mycket bör jag kräva, vad är lämpligt? Vad tjänar hästskötare i snitt?

Är inte ute efter fetinglönen, utan vill bara ha en "normal" summa med tanke på att arbetet kan vara ganska slitit. Tacksam för hjälp och idéer!

Sv: Lön som hästskötare?

ush jag skulle aldrig ta ett sånt jobb, är ofta VÄLDIGT dåligt betalt, för väldigt mycket ochtungt jobb.

Fast nu har ju TS möjligheten att påverka sin lön. Att jobba med hästar är inte alltid en dans på rosor, men det är ju trots allt det roligaste som finns! :D

När jag jobbade som hästskötare på en stor anläggning i Sverige fick jag drygt 100 kr i timmen innan skatt. Då var jag dock äldre än dig och hade mer utbildning (3 års gymnasie + ett/två års högskola inom häst). När jag sommarjobbat hemma på vår egen gård har jag fått alltifån 60-120 kr i timmen, beroende på typ av arbete och min egen ålder.

Där jag jobbar nu (Tyskland) tjänar hästskötarna c:a 900 euro i månaden efter skatt, plus att de får egen lägenhet. Så låt säga 1200 euro i månaden, vilket är ca 11000 SEK. Då jobbar de 48 h/vecka, vilket blir c:a 200 h/månad. Det blir 55 kr i timmen. Men som sagt, det är efter skatt.

Om vi pratar normala arbetstider (dvs inte kvällar/helger/röda dagar) tycker jag att du i alla fall ska få 60-70 kr i timmen efter skatt.

Där jag jobbar som hästskötare inne i London får dom yngre tjejerna 40pund om dagen. Det är 8timmars arbetsdag utan någon ridning.

Tur att vi alla är olika då ;) Är medveten om vad jobbet innebär, men jag trivs som bäst i stallet, och sliter hellre där än sitter instängd på kontor..

Foreveryoung: Tack för svar! Jag har iallafall tänkt mig över 50 kr/h, när jag jobbat på farmor och farfars gård har jag fått 80 kr/h, och när jag hjälper pappa i skogen får jag 120 kr/h. Så någonstans mellan 60-70 kr/h låter rimligt :)

Ring till fackförbundet kommunal, det är de som har hand om avtalen för hästskötare och fråga vad den lagstadgade lönen ligger på. Du ska inte ha under minimilönen utan börja några kronor över det så att du kan vara beredd på att sänka dina krav utan att gå under minimilönen när ni förhandlar om lönen.
Det är också viktigt att du vet dina rättigheter och att arbetet är vitt så att försäkringar gäller om något skulle hända när du jobbar.

Även jag har tidigare fått intycket att Roucle är betydligt äldre än 16! Men det kan ju inte vara annat än positivt :)

Haha, ni är inte de första.. ;) Får ofta kommentarer om att jag verkar äldre än vad jag är, användbart i många lägen.. :angel:

*halvt Kl*

Jag har visst för mig att det finns en lagstadgad minimilön i Sverige, även om den kanske inte är spec. för olika yrken. (Jag kommer inte ihåg exakt vad den ligger på, dock.) Barn (mindreåriga) får inte jobba riktigt hur billigt som helst.

Kan ju uppdatera lite om hur det gick. Hon kunde avvara 2000 kr/månad som lön för mig. Jag kommer jobba förmiddagar, mån-fre. Detta blir 4-5 timmar/dag ungefär. Ca 20 timmar/vecka, 80 timmar/månad = 25 kr/timman.

Hon kommer att betala mitt busskort, vilket kanske blir runt 400 kr/måndag, jag antar att hon drar av det på lönen?

Är det värt det? Jag vill ju ha alla pengar jag kan få, shopping ligger mig varmt om hjärtat.. Men det är ganska mycket arbete för lönen å andra sidan. Kommer troligtsvis inte hitta något annat jobb dessutom.

Är det 2000 kr i månaden efter skatt eller inkl skatt?

Oavsett vilket så tycker jag inte du ska arbeta för den lönen. Utan säg då att 2000 kr efter skatt (och naturligtvis att hon betalar in sociala avgifter) räcker till ca 50 arbetstimmar.

Oj, de lät faktiskt ganska lite. Tror man får 55 genom kommunsommarjobb, och att det är det minsta man kan få. Eller om det är 50?

Skatt antar jag att du inte behöver betala, då du förmodligen tjänar under 18 200?

Kan ju uppdatera lite om hur det gick. Hon kunde avvara 2000 kr/månad som lön för mig. Jag kommer jobba förmiddagar, mån-fre. Detta blir 4-5 timmar/dag ungefär. Ca 20 timmar/vecka, 80 timmar/månad = 25 kr/timman.

Hon kommer att betala mitt busskort, vilket kanske blir runt 400 kr/måndag, jag antar att hon drar av det på lönen?

Är det värt det? Jag vill ju ha alla pengar jag kan få, shopping ligger mig varmt om hjärtat.. Men det är ganska mycket arbete för lönen å andra sidan. Kommer troligtsvis inte hitta något annat jobb dessutom.

Aldrig att jag skulle gå med på det :crazy: ...även om hon skulle betala in sociala avgifter.

Om du får ut nåt av det, så kan det ju fungera som "praktik". Om du har funderat på hästskötaryrket förut så blir det ju "prova på-tid",vilket kan vara värt en del erfarenhetsmässigt. Men du kanske kan få ner timmarna lite, typ ta bort någon dag/v och fundera på vad som skulle kunna ersätta lön för dig -ridlektioner? Gratis lunch?

Jag fick ca 33 när jag jobbade genom kommunen. Dock hört att andra kommuner ligger högre och antar att det gått upp lite här också.

Svarar alla lite i ett inlägg:

Arbetsgivaren har inte mycket att lägga på en hästskötare, då hon för tillfället håller på o bygger sitt stall. Personen i fråga är också ganska ung, och jag är inte medveten om hur hon finansierar sig.

Kan väl meddela att arbetet inte kommer att vara helt vitt, detta för att jag ska kunna få så mycket lön som vanligt. Vi har dock kollat upp alla försäkringar och ska skriva ett avtal.

Jag ser detta som en möjlighet för att lära mig, skaffa erfarenhet och dessutom "sätta in en fot". Jag har inte tänkt mig att jobba med hästar i framtiden, men det är alltid bra att skaffa kontakter. Arbetsgivaren har tex jobbat hos flertal kända ryttare, vilket kan vara användbart.

Vi pratade lite om just detta, och hon sade att hon mer än gärna sprider vidare om allting funkar bra, vilket jag ser som en möjlighet att kanske få bättre erbjudanden i framtiden. Hon är även villig att hjälpa mig med hästen jag rider, och är mån om att jag inte bara ska slita i stallet, utan få se bra ridning och lära mig.

Tänker jag efter - Visst, det är ett skitjobb med skitlön. Men har jag ett bättre alternativ? Nej. Jag kan antingen slita för några tusenlappar, eller sitta hemma utan tusenlapparna. Jobb för oss sextonåringar växer inte på träd vill jag lova :grin:

Som det ser ut nu kommer jag att arbeta där i sommar, och hoppas att jag trivs. Pengarna behöver jag och lite kroppsarbete kan inte göra annat än nytta.

Tack ni som svarat och uttryckt era åsikter/erfarenheter :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Tjolahopp! Har i dagarna fått erbjudande om ett jobb som hästskötare/beridare på ett tävlingsstall i mellansverige, anställningen är...
Svar
3
· Visningar
1 571
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 041
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Vad är en rimlig lön för stalltjänst ? person 1 : 20 år halvtid nästan ingen erfarenhet jobbar halvtid Person 2 : 43 år stor...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Fridatycker
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka