Lön som hästskötare?

Sv: Lön som hästskötare?

Den lönen skulle jag inte arbeta så mycket för (jag är bortskämd med en grundlön på 90:- då jag började, idag får jag ut 126,50:-/h en vanlig dag innan skatt. Städ-/underhållsarbete, kollektivtrafik). Stalljobb är dessutom fysiskt slitsamt.
Ska du bara arbeta där ett par månader kommer du att slippa betala skatt (glöm inte att skicka in ett påskrivet intyg till Skatteverket! Finns på deras hemsida).

Oj, vad oförskämt :crazy: Så lite finns det ingen chans i h*vete att jag skulle jobba för, inte en chans. Tycker att det är rent pinsamt att människor har mage att låta andra människor jobba gratis, och helt utan säkerhet dessutom. Usch.

Kan väl meddela att arbetet inte kommer att vara helt vitt, detta för att jag ska kunna få så mycket lön som vanligt. Vi har dock kollat upp alla försäkringar och ska skriva ett avtal.

Vad motsägelsefullt det låter...avtal för svartarbete. Vad är det för försäkringar ni kollat upp egentligen? Om du får en arbetsskada, finns det en försäkring som täcker det då :confused:
Jag är uppriktigt orolig.

Det är inte helt lagligt att ha svart arbetskraft. Arbetsgivaren är skyldig att betala arbetsgivaravgifter etc. för sina anställda (vilket mig veterligen inte görs med svartanställda).
Försäkringar täcker inte skador under ett sådant arbete - observera: inte. Skadar du dig, är det din olycksfallsförsäkring som isf får kliva in (det enda jag kan tänka mig).

Kommer du att ha stallägaren som handledare? Mindreåriga får nämligen inte arbeta med farliga/riskfyllda arbeten (såsom arbete med stora djur), utan handledare på arbetsplatsen (som ska ha en viss uppsikt). Detta enligt Arbetsmiljöverket.
Bara en liten not som är bra för både dig och arbetsgivaren att känna till.

Jag ryser lite, och blir en smula äcklad. Inte av dig, men av att jag vet att det är så här det så ofta går till - även på en stor och välkänd ridskola här i närheten (där är det faktiskt värre, i mina ögon, på vissa punkter). Och inte bara i hästbranchen, förresten. Men jag har också mött och hört talas om många hantverkare (pluggande hantverk på gymnasiet), som extrajobbat svart på sitt vita arbete, varpå de skadat sig och inte fått ut något för tiden de inte kunnat arbeta. Det gör mig ledsen.

Senast ändrad:

Försäkringar täcker inte skador under ett sådant arbete - observera: inte. Skadar du dig, är det din olycksfallsförsäkring som isf får kliva in (det enda jag kan tänka mig).

Olycksfallsförsäkringar brukar inte gälla under arbete så i värsta fall står hon helt oförsäkrad och får betala vården själv. Hästolycksfall kan ju komma upp i flera hundratusen och mer.

Det är jag medveten om, det var därför jag skrev "det enda jag kan tänka mig", då ingen av stallägarens försäkringar lär gå in och täcka ett öre av det. Om något täcker, så lär det bli olycksfallsförsäkringen. (Jag formulerade mig nog en smula otydligt.)

Jag ryser lite, och blir en smula äcklad. Inte av dig, men av att jag vet att det är så här det så ofta går till - även på en stor och välkänd ridskola här i närheten (där är det faktiskt värre, i mina ögon, på vissa punkter). Och inte bara i hästbranchen, förresten. Men jag har också mött och hört talas om många hantverkare (pluggande hantverk på gymnasiet), som extrajobbat svart på sitt vita arbete, varpå de skadat sig och inte fått ut något för tiden de inte kunnat arbeta. Det gör mig ledsen.

Jag är ledsen att behöva upplysa dig om att såhär fungerar det i 90% av alla stall i hela Sverige. Det förvånar mig MYCKET att inte skatteverket (eller vem det nu är som är ansvarig) har tagit tag i det här, för det är inte så att folk håller tyst om det heller. Jag har själv jobbat i ett stall som hästskötare/beridare där jag jobbade c:a 60 h i veckan och för det fick jag boende, mat och stallplats till mina två hästar. Inte ett öre över det. Boendet var max värt 2000, maten kanske 1200 och stallplatserna totalt 4000 per månad. Timlönen på det skulle i så fall bli knappt 30 kr. Allt var dessutom svart och det fanns inga försäkringar. Riskerna får dessutom anses som höga då det var många vilda hingstar och unghästar att arbeta med.

Trots det är det det bästa jobbet jag har haft! Jag har aldrig trivts så bra eller utvecklats så mycket någon annanstans. Det händer ofta att jag längtar tillbaka dit! Så ja, jag skulle kunna jobba så igen. Och jag förstår dem som gör det!

I TS fall hade jag kollat upp så att det verkligen finns en försäkring som täcker. Det ska finnas en billig "Medhjälpar-försäkring" hos ett stort svenskt försäkringsbolag, som kan tänkas täcka för en sådan här "anställning".
Om det är ok med den biten, du trivs och om du dessutom ändå inte har något annat för dig - så hade jag tagit jobbet ändå. Erfarenhet är också värt mycket!

Svarar alla igen:

Ang försäkringarna vet jag inte exakt vad det är som gäller, det är mina föräldrar och arbetsgivaren som har koll på det. MEN, både arbetsgivaren och mina föräldrar vill att jag har en täckande försäkring innan jag sätter igång jobbet. Detta är alltså inget som kommer att glömmas bort. Sedan kanske jag uttryckte mig fel ang avtal, menade mer som ett kontrakt där både arbetsgivaren och jag skriver under mina rättigheter.

Tycker att det är rent pinsamt att människor har mage att låta andra människor jobba gratis, och helt utan säkerhet dessutom. Usch.

Gratis är det ju uppenbarligen inte, men du kanske bara menar pengar? För mig handlar det om kunskap, erfarenhet mm också, ser det som en del i betalningen. Ang säkerheten tycker jag inte du är rätt person att uttala dig om, du vet inte hur säkerheten kommer att hanteras mm.

Jag uppskattar att ni "är oroliga" för mi skull, verkligen. Men jag är väl medveten om riskerna, och allting som kommer att höra till detta arbete. Det är ett val jag gjort, och jag får ta konsekvenserna av detta om de uppkommer. Skulle även uppskatta om vi lade ner dessa diskussioner, då jag var ute efter råd om lönen, inte om hur det är skamligt att jobba under vissa förhållanden osv. Vi är alla olika, och jag väljer att jobba såhär, även om ni aldrig skulle kunna tänka er det själva.

Jag är ledsen att behöva upplysa dig om att såhär fungerar det i 90% av alla stall i hela Sverige. Det förvånar mig MYCKET att inte skatteverket (eller vem det nu är som är ansvarig) har tagit tag i det här, för det är inte så att folk håller tyst om det heller. Jag har själv jobbat i ett stall som hästskötare/beridare där jag jobbade c:a 60 h i veckan och för det fick jag boende, mat och stallplats till mina två hästar. Inte ett öre över det. Boendet var max värt 2000, maten kanske 1200 och stallplatserna totalt 4000 per månad. Timlönen på det skulle i så fall bli knappt 30 kr. Allt var dessutom svart och det fanns inga försäkringar. Riskerna får dessutom anses som höga då det var många vilda hingstar och unghästar att arbeta med.

Trots det är det det bästa jobbet jag har haft! Jag har aldrig trivts så bra eller utvecklats så mycket någon annanstans. Det händer ofta att jag längtar tillbaka dit! Så ja, jag skulle kunna jobba så igen. Och jag förstår dem som gör det!

I TS fall hade jag kollat upp så att det verkligen finns en försäkring som täcker. Det ska finnas en billig "Medhjälpar-försäkring" hos ett stort svenskt försäkringsbolag, som kan tänkas täcka för en sådan här "anställning".
Om det är ok med den biten, du trivs och om du dessutom ändå inte har något annat för dig - så hade jag tagit jobbet ändå. Erfarenhet är också värt mycket!

Du satte pricken över i:et!

För mig, som ständigt törstar efter att lära mig mera spelar inte pengarna så stor roll egentligen. Jag tycker t.ex. att det är jätteroligt och lärorikt att titta på när någon duktig rider, lyssna på diskussioner människor mellan, och framförallt blanda arbete/intresse. Jag tycker hästar och stall är det roligaste som finns, och därför lär jag mig som bäst där.

I ett bra stall, med god gemenskap och bra ridning väger det absolut upp mot pengar, det är iallafall vad jag tycker.

För mig, som ständigt törstar efter att lära mig mera spelar inte pengarna så stor roll egentligen.

Det kanske är detta som är problemet? (Inte personligt menat). Så länge det finns folk (unga tjejer främst då) som jobbar gratis eller till slavlön för att de tycker om hästar och vill lära sig mer så kommer det forsätta finnas svartjobb.
I hur många andra branscher jobbar folk för ingenting för att de vill lära sig...?

Svartjobb kommer alltid att finnas, tycker det finns betydligt större saker att oroa sig och lägga ner sin energi på att förhindra.

Och det är upp till varje människa själv att avgöra vad man vill och inte vill jobba med. Nu är det så att jag vill, och jag kommer jobba för "ingenting" och jag är helt ok med det.

Skatteverket verkar inte vara intresserade.

Jag är inte övernitisk när det gäller svartjobb, folk som anställer folk på ett par timmar här o där svart bryr jag mig inte om.

När det dock systematiskt handlar om utnyttjande blir jag dock rosenrasande.
Ett exempel är ett stall som finns här i närheten, en större anläggning. Tanten hyr ut platserna svart, och plockar in nästan 90 000.- i månaden - svart, men tyvärr har hon inte råd att betala mer än 8000.-/mån svart till sina heltidsanställda svartjobbare.

Jag anmälde tanten till skatteverket på en gång. Gav dom org nr, address dit verksamheten drevs, berättade om omsättningen etc. Tanten annonserar fortf efter svartpersonal.

Ett annat exempel var en person som kontaktade mig för ett par veckor sedan och undrade om jag kunde ställa upp o jobba som ridlärare ett par veckor i sommar under dennes ridläger.Denne berättade att de vanligtvis betalade 1500-2000 i veckan till ridlärarna (o ännu mindre till övrig personal). Svart såklart. Även här ringde jag till skatteverket o lämnade alla uppgifter. Mottagaren av dessa uppgifter verkade föga entusiastisk över informationen.

Egentligen är det ju bara du som vet för hur mycket/lite du kan tänka dig att jobba för. När jag jobbade i stall fik jag 110:-/timme VITT så jag behövde aldrig oroa mig för om ev skador skulle täckas av försäkring osv..
Men hur giltigt skulle erat avtal om rättigheterna, skulle det hålla om olyckan (eller något annat) är framme?

Svartjobb kommer alltid att finnas, tycker det finns betydligt större saker att oroa sig och lägga ner sin energi på att förhindra.

Och det är upp till varje människa själv att avgöra vad man vill och inte vill jobba med. Nu är det så att jag vill, och jag kommer jobba för "ingenting" och jag är helt ok med det.

Nja, jag tycker inte det är upp till varje människa att bestämma... Svartjobb gör att samhället förlorar 50 miljarder om året i skatteintäkter. http://www.nt.se/arkiv/2002/05/11/D...b-kostar-samh%E4llet-50-miljarder-om-%E5.aspx (artikeln är från 2002 men summan har knappast minskat sen dess)
Dessutom gör det att även de vita lönerna sjunker eller stannar på samma nivå.

Meeeen om 10-20 år kommer du nog att ha tänkt om. ;)

Tro mig, jag är inte förvånad (det är anledningen till att jag inte utbildade mig till hästskötare på gymnasiet, vilket var min tanke från början. Skitlön är en sak, men om jag går sönder pga olycka ska det åtminstone finnas försäkring). Det gör mig inte gladare. På vissa punkter är det inte konstigt att folk i allmänhet ofta ser hästbranchen som en rätt "stinkig"/oseriös branch (<- inte riktat mot dig personligen).

Nåväl. Jag har nog sagt mitt i diskussionen.

Tänk dej för mer än en gång innan du tar jobbet.
Du ska vara försäkrad som arbetstagare, arbetsplatsen ska vara kollektivansluten eller iallafall ge dej den lön som fackförbundet och arbetsgivarförbundet har förhandlat fram. Tänk om du skadar dej allvarligt och aldrig mer kan jobba. Då spelar inte erfarenheten någon som helst roll utan då spelar det roll om arbetet var vitt så att du kan få ut från riktiga försäkringar, inte den skit försäkring rent ut sagt som du kan få ifrån som ingår i vissa hästförsäkringar om du räknas som medhjälpare. Det kan skilja flera hundra tusen kronor mellan dessa försäkringar. Du ska kunna få ut pengar från försäkringskassan och få livränta därifrån om din skada blir så bestående att du inte kan jobba.

Jag blir ledsen av att du (och många med dej) kan tänka dej att slänga bort din framtid på så dåliga premisser som du tänker göra. Du är värd så mycket mer än så. Hade du varit min dotter så hade jag totalförbjudit dej att ta det jobbet.
Ska du ta jobbet så ska det vara vitt, inte röra sig i någon gråzon. Det du gör om du tar jobbet är att säga att det är okej att få skitlön om man bara får jobba med något som man tycker är roligt.
Jag älskade mitt jobb när jag jobbade med hästar men jag är glad att jag inte tog det svart för då hade min situation varit ännu värre än vad den är idag. Jag hade inte kunnat försörja mej själv och jag hade defenitivt inte kunnat fortsätta med mitt hästintresse.

Alla tänker "det händer inte mej" men faktum är att det händer massor av olyckor varje år där ett bra försäkringsskydd hade kunnat lindra det fruktansvärda lidandet som kommer utav olyckan.

Senast ändrad:

Alla tänker "det händer inte mej" men faktum är att det händer massor av olyckor varje år där ett bra försäkringsskydd hade kunnat lindra det fruktansvärda lidandet som kommer utav olyckan.
Det är väl det som är problemet. Tyvärr finns det alltid en risk att skada sig allvarligt när man sysslar med hästar. En välriktad spark i ryggslutet kan slå av ryggraden och göra en förlamad från midjan och ner. Händer detta under ett vitt jobb så får man enormt mycket hjälp för att kunna leva vidare. Man får stora summor pengar för hjälpmedel, man får gratis sjukgymnastik, man får hjälp med personlig assistent, du får bidrag resten av livet som väger upp för att du inte kan jobba osv. Händer samma sak när du jobbar svart så säger staten "Jaha? Och...?". Försäkringsbolaget säger i bästa fall "Jamen vad synd, här får du 10 000 kr som du ju kan försöka leva på." och i värsta fall "Ja, och detta hände under arbete? Då ligger inte dina problem på vårt bord..." Det är detta jag menar med säkerhet, inte om jobbet är säkert eller inte för det är inte ett hästjobb.

Och varför skriva kontrakt på ett svartjobb? Om någonting händer/inte efterföljs så kommer det inte finnas en levande själ som bryr sig om att titta på kontraktet, utnyttjar hon dig och du inte får pengar t.ex. så finns det ingen jurist som vill hjälpa dig och KFM kommer att börja granska det faktum att du jobbat svart.
Sedan tycker jag att det är dumt att göra något slags avtal mot den lönen för din del. Uppsägningstid osv bör du ju t.ex. inte ha för 30 kr i timmen, utan du bör kunna få komma och gå som du behagar. Med en sådan lön, som ligger på hälften mot vad som är tillåtet, så kan det knappast räknas som en anställning utan som lite extrahjälp som du gör för att vara snäll. Vill man ha några garantier som "arbetsgivare" så får man ju börja med att betala ut en vettig lön. Om man nu bortser från det olagliga och osäkra med svartjobb så är ju hela tanken med det att den som jobbar får ut mer lön än den skulle ha fått vitt, men att arbetsgivaren betalar ut mindre pengar. Dvs om du skulle ha fått 90 kr/timmen vitt så skulle du ha fått ut 60 kr. Svart så kanske du får 75 kr/timmen istället. Du tjänar 15 kr/timmen och arbetsgivaren betalar ut 15 kr/timmen mindre. Nu förlorar du ju mer än halva lönen och "arbetsgivaren" använder svartarbetet som en ursäkt för att ge dig slavlön istället för att ge dig en lönemässigt bra deal.

Svarar alla:

TACK, nu vet jag vad ni tycker, och trots att jag bad er att lägga ner diskussionen så fortsätter den.. Jag vet vad det är som gäller, och vad som är rätt och fel. Återigen bad jag om åsikt om lönen, inte om hurvida säkerheten, kontrakt mm kommer att vara. Så nu ber jag er ännu en gång att lägga ner, tack.

Vill inte verka otrevlig utan uppskattar hur ni tänker, men jag är redan medveten om riskerna, och att ni sitter o klankar ner på mitt blivande jobb, när ni överhuvud taget int har en blekaste om hur gården i fråga ser ut och behandlas, gör det mig lite smått irriterad och ledsen. Ni kan döma, men gör det inte här tack, alla ställen är inte likadana.

Hej!

Jag håller med övriga, men du får såklart göra som du vill.

Att övertyga oss om att detta ställe är bättre än nåt annat svartjobbställe blir nog svårt- eftersom det uppenbarligen handlar om just svartarbete.

Har man inte råd att anställa, ja då tycker jag att man kan göra sitt arbete själv. För även om man just nu bygger om, så brukar hästar alltid medföra större kostnader än man planerat för och det är mycket sällan en riktig lön betalas ut när man väl börjat med svartlön.

Det jag reagerar på mest är att alla tycks tro att man måste jobba för skitlön för att få erfarenhet och lära sej saker. Jag har själv jobbat i stall och visst, jag har lärt mej massor, men jag har fått riktig lön och det jag velat se av bra ridning har jag ändå fått göra på fritiden. Våra gratis-praktikanter (ja, stallet jag jobbade i hade såna) gjorde exakt samma arbete som vi i personalen, inte 17 hade nån tid att lära dom annat än just mockning och fodring- fast det blev dom såklart ruskigt bra på.

/Lavinia, vars sambo jobbar med det han tycker är roligt och får ca 30000 i månaden för det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Tjolahopp! Har i dagarna fått erbjudande om ett jobb som hästskötare/beridare på ett tävlingsstall i mellansverige, anställningen är...
Svar
3
· Visningar
1 571
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 041
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Vad är en rimlig lön för stalltjänst ? person 1 : 20 år halvtid nästan ingen erfarenhet jobbar halvtid Person 2 : 43 år stor...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Fridatycker
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Årets skattebesked
  • Masked singer 2025

Hund, Katt, Andra Djur