Lön som hästskötare?

Sv: Lön som hästskötare?

men är du 16år så är nog 70kr för mycket i timmen? Eller har jag fel? Dom går nog efter minimumlönen.

Nej det är inte för mycket och det finns inga minimilöner på ställen som inte har kollektivavtal. Man kan jobba för 5 kr/timme om man har lust.

Fast nu har ju TS möjligheten att påverka sin lön. Att jobba med hästar är inte alltid en dans på rosor, men det är ju trots allt det roligaste som finns! :D

När jag jobbade som hästskötare på en stor anläggning i Sverige fick jag drygt 100 kr i timmen innan skatt. Då var jag dock äldre än dig och hade mer utbildning (3 års gymnasie + ett/två års högskola inom häst). När jag sommarjobbat hemma på vår egen gård har jag fått alltifån 60-120 kr i timmen, beroende på typ av arbete och min egen ålder.

Där jag jobbar nu (Tyskland) tjänar hästskötarna c:a 900 euro i månaden efter skatt, plus att de får egen lägenhet. Så låt säga 1200 euro i månaden, vilket är ca 11000 SEK. Då jobbar de 48 h/vecka, vilket blir c:a 200 h/månad. Det blir 55 kr i timmen. Men som sagt, det är efter skatt.

Om vi pratar normala arbetstider (dvs inte kvällar/helger/röda dagar) tycker jag att du i alla fall ska få 60-70 kr i timmen efter skatt.

Rätt OT egentligen men skojar du med mig? 55kr i timmen?
Jag hade ju över 125kr/h när jag jobbade med inkörningar o de va e skatt med 3årigt gymnasium och ca 3 års erfarenhet efter det. Är verkligen lönen så dålig idag?

Har inte orkat läsa hela tråden, men kan säga att det finns visst en minimilön om man följer avtalet med Kommunal, har för mig att den ligger på åtminstone 16.000:--17.000:- samt därtill kommande försäkringar m.m.

Till trådskaparen: Ta inte jobbet, se om Du kanske kan hjälpa till pappa eller Din farmor och farfar. En timmes jobb hos Din pappa motsvarar nästan sex timmars arbete på gården.

Jag tycker det är rent ut sagt för:devil: när man försöker utnyttja andra människor. Skall man ha hjälp så får man betala, annars är det bara att göra jobbet själv. Bara för att någon tycker det är roligt att vara i stall, med hästar osv skall de inte subventionera någon annans företagande eller hobby:devil:.

Till ts igen: synd att vi inte bor närmre varandra annars hade Du mer än gärna fått jobba hos mig, Du verkar jätteduktig:).

Ja och jag skrev att jag inte läst hela tråden:).

Även om man inte har kollektivavtal eller för den delen hängavtal så ger ju dessa avtal minimilön inom avtalsområdet. Om man vill slippa problem med fackförening etc bör man åtminstone följa avtalet, gärna en bit över.

Litet ot men de som väljer att ha svart arbetskraft tror jag inte har förstått riskerna eller hoppas på att deras s k anställda inte har koll. Det finns ett klassiskt rättsfall sedan många år tillbaka när det gäller anlitande av svart
arbetskraft, där en person anlitade snickare/takläggare svart, hantverkarna föll ner från taket och avled. Facket drev processen och det kostade den som anlitat hantverkaren många miljoner (om han överhuvudtaget kunde betala).

Jag vet också att skatteverket inte har speciellt hög prio på svartjobb, däremot kan jag tänka mig att facket skulle ha det och mer än gärna driva processer och krav på ideella skadestånd (som är svindyra).

Till ts, man gör det man måste göra:), jag hoppas att allt går bra för Dig och att Du känner att Du verkligen utvecklas på Din arbetsplats och får med Dig mycket kunskap i alla fall.

KL

1, som någon sagt tidigare i tråden. Sverige har ingen minimilön.

Jobbar som väktare och fick höra "skräckexemplaret" där ett företag (inte 08 området) anställde nya på "lön enl lag" och de fick då helt riktigt 0 (NOLL) kronor i lön... (detta är nu uppe i arbetsdomstolen dock) men iaf de finns...

2, har jobbat inom hästbranschen direkt efter gymn och att jobba svart är det vanligaste då jag "jobba"... Att sen få betyg och referenser är INGA SOM HELST PROBLEM.. Har tom fortfarande kvar mina skriftliga betyg och referenser från ett av ställena jag jobbade på (svart)...

Skatteverket vet ju inte vem du har referenser ifrån och nya arbetsgivare sitter ju inte direkt å skickar in dessa till skatteverket heller...

Har inte heller nåt emot att "jobba svart" som sagt i hästbranschen existerar knappt nåt annat ("på landet") och va tom inne på att själv jobba som hästskötare eftersom min ekonomi blev lite dålig av att ha 4 hästar och inget jobb ;) Men nu som sagt jobbar jag som väktare med den urusla ingångslönen a 103 kr/h (FÖRE skatt och japp allt enl kollektivavtal) , men men :)

Senast ändrad:

Nej, Sverige har ingen minimilön, men Sverige är inte heller avtalspart.

Sverige som nation har heller aldrig haft en lagstiftning som har reglerat lönebildning utan hänskjutit denna fråga till arbetsmarknadens parter.

Avtalsparter på arbetsmarknaden är arbetsgivarorganisation resp fackförening, dessa parter förhandlar fram avtal som gäller inom deras avtalsområde.

Om man inte är ansluten till arbetsgivarorganisation (hängavtal) så har man inget avtal, om man inte har ett direkt avtal med fackförening.

Detta innebär väl ändå inte att man bör agera hur som helst. Facket brukade ju förr vara ganska petiga med att försöka få till avtal med företag som inte hade dito, framför allt inom branscher med mycket svartjobb.

Kanske dags för Kommunal att ta ett kliv framåt och börja gå igenom hästbranschen.

Eftersom Du tycker det är ok att arbeta svart, så antar jag också att Du tycker det är ok att betala Din utbildning, sjukvård m.m. direkt än via skattsedeln. För att inte tala om den dagen det är dags för pension, något tillskott kan ju inte vara aktuellt där:). Listan kan göras lång:).

Liknande trådar

Hästmänniskan Tjolahopp! Har i dagarna fått erbjudande om ett jobb som hästskötare/beridare på ett tävlingsstall i mellansverige, anställningen är...
Svar
3
· Visningar
1 571
Senast: Rosett
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är... 4 5 6
Svar
119
· Visningar
19 041
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Vad är en rimlig lön för stalltjänst ? person 1 : 20 år halvtid nästan ingen erfarenhet jobbar halvtid Person 2 : 43 år stor...
Svar
9
· Visningar
1 736
Senast: Fridatycker
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 621
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka