Lön som skötare i travstall

G

Gelatin

Jag funderar på vilken lön och hur mycket arbetsvana jag kan tillgodoräkna mig om jag börjar jobba i större travstall :)

Jobbet går ut på att undervisa yngre barn i grunderna hästhantering och körning. Jag tror även att det är lite stallarbete med i jobbet.
Vad är grundlönen?
Hur högt är OB?
Under vilka tider får man OB?

Jag har gymnasieutbildning (naturbruk - häst), har praktiserat i stall under 15 veckor + arbetat som hästskötare under ca kanske totalt 10-15 helger. Jag har 11 års rid och körvana. Tyvärr inga papper på något utom gymnasieutbildningen och praktiken. Hästskötarjobbet var vitt men jag har ingen aning om hur jag ska få tag på de papprena...
Jag har dessutom arbetat med barn (dagis) under 6 månader.
Hur mycket yrkesvana kan jag tillgodoräkna mig?

Ja, jag har googlat, sökt på bukefalos och allt men jag hittar inga nya siffror :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Lön som skötare i travstall

Är arbetsplatsen kollektivansluten? Annars är det helt upp till arbetsgivare/arbetstagare att förhandla fram lön. Det finns inga minimilöner i Sverige, det styrs via kollektivavtal - om arbetsplatsen har något.

Arbetsplatsen har kollektivavtal :)

Jag hoppades att andra kunde svara på vilket kollektivavtal som gäller inom trav :P

Jag har ingen aning, jag vill bara ha lite mer kött på benen så jag vet ungefär vilken lön jag kan kräva :)

Ring fackförbundet och kolla, de flesta fackförbund torde ha statistik över "sina" områden.

På hästskötarjobbet och dagisjobbet ringer du till din fd. chef och ber om ett arbetsintyg. Gör det nu på en gång så att du har papper på allt. Givetvis kan du också lämna dessa arbetsplatser som referenser när du söker nytt jobb.

Liknande trådar

Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har... 5 6 7
Svar
122
· Visningar
14 299
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31