Long-reiningtömmar

vadvetman

Trådstartare
Efter en Piet Bakker kurs hemma i stallet är jag riktigt sugen på att själv prova på long-reining. Men jag hittar inga bra tömmar. De jag hittat som är rena long-reining tömmar kostar uppåt 1000 kr, de är säkert jättebra men känns lite overkill. Tömmarna ska ju vara 6m långa ungefär, sä tömkörningstömmar funkar ju inte alls.
Man vill ju ha tunna, gärna rundsydda och i läder. Men det är dessa som kostar så mycket.. Hur skulle ni göra?

Sv: Long-reiningtömmar

mina är hemmagjorda i samma material som de Ellen Ofstad har (tunna i textil köpt på bauhaus på metervara). Ellens är med tryckknappar så man kan reglera längden på dem, men jag har gjort mina med "hakar" i ändarna bara.

Har ett par som kostade 600 kr, 14 mm brett läder och 5,5 m långa. Inte världens finaste kvalitet kanske, men med en del smörj är dom helt ok.

har en tömkörnings töm till ponny som är ca 6m lång, kommer inte ihåg vad den kostade men inköpt på hööks för väldigt länge sedan.
ngt sånt kanske kan fungera?

Min mamma har ett par körtömmar för ponny som vi har haft sen tidernas begynnelse, kan inte ha kostat många kronor som nya, funkar utmärkt.

Jag har beställt tömmar som var sju meter, i tärnsjöläder, som en sydde upp åt mig. Tror jag gav ca. 700 kronor. Lätt ett av mina bästa köp någonsin!

Jag använder mig av 5 m grammantygel i läder.
Tror jag betalade 200 kr för dom. Tunna och med en bra tyngd på tömmen.

Samma här. Har också köpt material från BH och sytt på snabbspännen så det är lätt att sätta på bettet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ursäkta långt meddelande. Skulle bli jätteglad om någon orkade läsa igenom allt och dela med sig av sina tankar. Livet som hästägare...
Svar
18
· Visningar
2 978
Senast: Teilani
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 625
Senast: moonstruck
·
Ridning Nu när isen ligger blank på vägar och stigar så testade jag på att arbeta Acce på "långa tyglar" inne på ridvolten. Är total nybörjare...
Svar
10
· Visningar
1 953
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025