longera avslappnat??

A

annorlunda

jo, min häst blir väldigt stressad när jag ska longera honom..:S
han verkar tro att jag vill att han ska galoppera så fort jag smackar på han lite..
tror det kan bero på att dem inte har vart så snälla mot han förr i tiden,
då han är livrädd för spön :(

(behöver jag tillägga att jag inte använder spö överhuvudtaget vid hanteringen med honom ;) )

iaf, nu skulle jag vilja ha lite tips på hur jag kan få honom att lugna ner sig, och förstå att han bara ska trava lite fint o inte bara älga på :)
 
Sv: longera avslappnat??

varför vill du longera öht?
Ser ingen anledning till att göra det om man inte ska göra en hältkoll.
Tömkör istället, då kan du arbeta hästen på ett mkt mer effektivt sätt.
 
Sv: longera avslappnat??

Tycker nog att du ska fundera på tömkörning istället, då har du en bättre kontakt med hästen, eftersom du har både ytter- och innertöm som du kan reglera voltstorlek, hastighet och ställning med...
Detta kanske hästen blir lugnare av? Att han får känna ditt stöd i tömmen på ett annat sätt än vid longering?
/blacksmithfarm
 
Sv: longera avslappnat??

Du kan tömköra då du får mer kontakt i munnen. Hade samma problem med min häst..:grin:
Men jag fortsatte att longera för jag hade inte en tömkörningsgjord. Prata lugnt och avslappnad med hästen så att hästen verkligen lyssnar på dig. Skritta bara de första gångerna så att du känner dig säker och hästen försår dig. Gör stora volter och sen mindre volter. Börja att trava och gör samma övning som i skritten. Här kan du öka och minska när du känner dig riktigt säker.
När jag longerar har jag olika kommandon. Om jag vill att hästen ska börja trava säger jag "smack trav" och om jag vill att hästen ska öka, "smack smack". Minska, "ptroo ptroo" det funkar verkligen för mig och hästen. Vid galopp säger jag galopp och låter hästen galoppera.
DU måste var lugn innan du känner att hästen lyssnar på dig. Låt den ta tiden och stressa inte...
Hoppas mitt tips funkar!!:)
 
Sv: longera avslappnat??

Håller med de andra, varför vill du longera?

Sen hade det nog varit bra att öva in röstkommando mer än att smacka, så att det blir tydligare kommunikation om vad du vill att hästen ska göra.

Och jag hade nog velat vänja in spö också. Ha det i stallet när du borstar. Gå långsamt fram om den är rädd, men målet är ju att den inte ska det, så öka lite efterhand. Spöet är ju ett jättebra hjälpmedel, inte för att slå såklart, utan som förlängd arm. Jag vet många situationer när min häst blivit stressad som jag inte hade fått stopp lika enkelt om det inte varit för att jag hade spö. Vi använder spö vid halten, flyttar fram det mot bogen.

Lycka till med träningen, men stirra dig inte blind på longering.
 
Sv: longera avslappnat??

Jag håller med de tidigare talarna; prova att tömköra istället.
Då får din häst mer stöd, ett stöd han dessutom är van vid från ridningen (från två tyglar - skillnaden är att tömmarna är längre och du på marken ;)). Kanske han behöver den tryggheten, iom att han blir så stressad vid longering, att han faktiskt vet lite vad det handlar om?

Personligen avskyr jag vävribb-/textiltömmar; de är lätta och sladdriga om det blåser lite, "ostabila"... Nä, satsa på ett par bra lädertömmar med lite tyngd i, det är dyrt men väl värt pengarna!

Lycka till med allt!
 
Sv: longera avslappnat??

Ibland är det ju praktiskt att kunna longera sin häst, så förutom att tömköra i stället som de andra har föreslagit (och som är ett jättebra tips) så bör du ju försöka få hästen att lugnt och avslappnat kunna longeras. Hur går det när du leder? Gå nästan i "longeringspossition" fast närmare hästen och gå med på volten. Funkar det? Gör små volter och byt varv ofta, svårare att dra på och galoppera kanske!?
Så fort hästen drar iväg sakta av/stanna och börja om.
Du själv ska förståss vara helt lugn och avslappnad och ha inte bråttom, är hästen stressad så kanske det tar lite tid innan den slappnar av!
 
Sv: longera avslappnat??

Fick mig en tankeställare på en clinic i våras. Clinicen var med en känd australiensisk hästforskare. Han varken longerade eller tömkörde sina hästar då han menade på att eftersom de är flyktdjur, så innebär denna typ av arbete att vi faktiskt "jagar" dem. Vi befinner oss ju i en drivande postition (medvetet eller omedvetet).

Kanske värt att fundera på detta då din häst uppenbart blir väldigt stressad av situationen. Prova att arbeta från marken ett tag och som redan skrivits, träna in röstkommandon istället för smackningar. Att ha samma kommando för allt som innebär framåt kan bara det verka stressande på hästen.

Lycka till!

Em
 
Sv: longera avslappnat??

varför vill du longera öht?
Ser ingen anledning till att göra det om man inte ska göra en hältkoll.
Tömkör istället, då kan du arbeta hästen på ett mkt mer effektivt sätt.

Kanske du svarade dig själv här? Om man nu behöver göra en hältkoll, vore det inte bra då om pållen travade istället för att busa runt? Inte fel att träna lite longering ibland enligt mig, även om jag håller med om att det finns bättre sätt att arbeta sin häst.
 
Sv: longera avslappnat??

jo, jag håller med, det mest optimala är ju om jag kunde tömköra.Problemet är bara att jag aldrig har gjort det innan, och känner INGEN som håller på med det :S
Vet inte om ja vågar testa helt själv heller?
om man inte har någon tömkörningsgjord, kan man ta sadeln istället, och använda
stigbyglarna till tömmarna, om ni förstår???
skulle verkligen vilja lära mig hur man gör :/

anledningen till att jag vill longera honom är för att ibland så är han väldigt energisk så att säga, så är skönt o få ur han lite energi innan man hoppar upp :)

det med olika röstkommandon ska ja definitivt testa, och likaså att bara gå med han på volten som någon sa :)

tusen tack för alla tips :D
kom med fler om ni har ;)
 
Sv: longera avslappnat??

men busa runt o stessad är inte samma sak. Man ser om hästen inte är ok på bara ett par varv mer behövs inte.
 
Sv: longera avslappnat??

prata med tränare kring dig finns garanterat dem som kan hjälpa dig att komma igång.
 
Sv: longera avslappnat??

Jag har inte heller tömkört, men jag har "tömkört" med tyglar några gånger. Det är ju som tömkörning fast nära. Jag har lite längre tyglar och så går jag bredvid. Då kan jag lätt korrigera honom från marken med spö eller hand.

Det tror jag kan vara en bra väg att börja, så kan man öva med längre töm efterhand kanske? För ju längre ifrån desto svårare borde det vara att hålla en jämn kontakt. I början kan det nog vara svårt att vara tillräckligt följsam och då kan det kanske vara bra att börja nära så att det inte blir lika mycket "glapp" mellan mig och hästen.

Men fråga någon du känner, ridlärare eller tränare har säkert bra koll på det.
 

Liknande trådar

Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 522
Senast: sorbifolia
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 543
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 427
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 117
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp