Bukefalos 28 år!

Longera med grimma eller med träns?

Sv: Longera med grimma eller med träns?

Det blir två helt olika saker. Vill jag att hästen ska arbeta bra i linan så har jag träns eller kapson. Vill jag bara träna kommunikation så har jag repgrimma eller vanlig grimma.
 
Sv: Longera med grimma eller med träns?

Grimma är = lek
Träns = jobb
Men för det mesta löslongering

Hej från Hambo
 
Senast ändrad:
Sv: Longera med grimma eller med träns?

Det köper jag, med inspänd menar jag i pessoalong, som man kan variera i all oändlighet utifrån hästens behov för arbete, och hästen måste fortfarande bära sig själv, denna är inte "fast". Skulle kanske tillagt det :)
 
Sv: Longera med grimma eller med träns?

Beror lite på vad jag vill ha ut av det hela.
Träns- Jobb (mer krävande)
Kapson- Jobb (lite lättare)
Grimma- Bus/springa av sig
 
Sv: Longera med grimma eller med träns?

Tack snälla alla för så många intressanta svar!
 
Sv: Longera med grimma eller med träns?

har longerat med grimma, men det har nog mest varit när hästen bara ska "springa av sig" eller om jag varit för lat för att tränsa;)

men överlag träns med inspänning!
 
Sv: Longera med grimma eller med träns?

om hästen ska vara fokuserad så longerar jag i kapson, endast. men är alldrig noga att lära hästen att ha egen balans , kunna gå böjd och söka handen.

annars kör jag löslongering, men mest för skojs skull.
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi har precis köpt en 7-årig valack som ska bita på grimskaft eller annat han kommer åt. Han är inte elak, men ska bita på allt. Skulle...
Svar
4
· Visningar
1 188
Senast: Badtz Maru
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
457
Senast: Oknytt
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 683
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
25
· Visningar
2 687

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp