Longera/tömköra en galen häst!

Nickelodion

Trådstartare
Behöver tips om hur jag ska longera/ tömköra min flb val.

Han är rätt snäll att longera i början men efter ca 5 min så får han ett tokryck och springer i panik runt mig och i bland rakt i mot mig.
Han är på väg att gå omkull hela tiden. /(har gått om kull med bakbenen flera ggr)
Han har ingen självbevarelse drift. Har tappat honom i ridhuset en gång och det slutade med att han gick omkull och brakde rakt in i sargen med huvet före...

Har provat att spänna in honom,men då blir det ännu mer panik för att han sitter fast. På pessoalonge gick han bättre men det är ändå springit och lite panikartat.

Ska jag ge upp med planerna på longera eller går det att lära honom på ett säker sätt- för både honom och mig.

Sv: Longera/tömköra en galen häst!

Jag skulle ha börjat med hanteringen, att jobba med honom från marken. T ex med "de sju lekarna". Jag skulle inte tömköra en häst som gör så. Jobba honom från marken och lär in kommandon som du kan använda när du tömkör!

kl
konstigt att han är rädd om han har brakat in i sargen osv? ´varför överhuvudtaget envisas med att longera en sån häst? speciellt ensam!! löslongera är väl ett alternativ isåfall...sen får du kanske börja från början med longeringen om du nu måste hålla på...min åsikt!

Longera 4 minuter då? Gör det som du och hästen kan, och pressa inte. Jag tycker det låter som att panik och stress uppstår.

Jag longerar förresten aldrig, ser det som skadligt faktiskt då det blir bara runt runt utan kontroll oftast. Slitage på leder mm.

Men tömköra, det är super!

Det kan även vara att din häst är mera ledare än dig och när du driver han runt så ser han det som en utmaning, då vet han inte vad han ska ta sig för för han kanske inte vill utmana dig egentligen.

Jag vet en man som tar sig an sådana här lite ovanliga hästar i stockholmsområdet kom jag på nu och har sett honom arbeta med hästar och gillar det. Lite monty roberts :) Vill du kan jag kanske hitta honom åt dig?

Varför vill du tömköra/longera förresten, är det en ordination från någon eller är det ditt eget intresse?

För det första hoppas jag att DU har hjälm och handskar på dig.. Så nu har säkerhetsnojjiga jag talat..

Sen så verkar det ju helt klart vara någonting som brister i kommunikationen emellan dig och hästen efter en stund.
En sån stressad häst är INTE kul eller bra heller för den delen.

Tömkörning är som sagt super. Ha helst då DELBARA tömmar också så du inte trasslar in dig utifall något inträffar.

Jag skulle nog helt klart lägga krut från början på LYDNAD och att få hästen så fokuserad på vad du vill att den ska göra UTAN att ställa FÖR Höga krav.. Trav endast korta bitar så den inte hinner ladda iväg så mycket

Lycka till och ta det lungt med din häst.

Anna-Carin

Du skulle väl helst vända dig till en van tömkörnings instruktör som du kan åka till eller som kan komma ut eller bara prata med?

Accepterar hästen tömmen på båda sidor om baken när du går bakom och tömkör? Är det bara på volten han blir rädd?

Om du är ovan med tömkörning är ju det inte så bra förstås. Vid tömkörning tycker jag man har mest kontroll på hästen, även om den är ute i en stor volt.
Dock kräver jag att hästen ska fungera i longering oxå och då lugnt (har sett o träffat så många hästar som springer runt (fort o utan att lyssna) när man longerar, är det så alla tycker man ska longera en häst? :crazy: )

Börja med låga krav, hästen ska skritta men för övrigt lyssna på dig och du ber den stanna, stå still, sätta gång. Bara i skritt och under några minuter.

Ha korta tömmar men använd ett grimskaft o grimma om han blir rädd, stanna och gör nått trevligt. Kila hästen nånstans? Upprepa försöket och om det inte funkar, gör nått lätt du vet hästen klarar av, ge mkt beröm och sluta för dagen.
Prova igen nästa dag, det kan hända att det går bättre då.

Visst du kan ju göra på alla möjliga sätt men bla detta har funkat bra för mig o de hästar jag tränat med.
Fast för en del hästar kan bara platsen eller fortare än skritt vara stressande :(

Det gäller att ha tålamod och gärna ha så mkt kunskap man kan komma över. Ta en kurs, bara du eller ta med hästen kanske? :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips om hur jag ska longera/ tömköra min flb val. Han är rätt snäll att longera i början men efter ca 5 min så får han ett...
Svar
3
· Visningar
1 365
Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 180
Senast: SeagirlM
·
Hästvård Jaha, då ska jag dra min story :) Jag ska försöka att dra detta kortfattat så får ni själva fråga om ni saknar ngn info men nu börjar...
Svar
11
· Visningar
1 828
Senast: Madick
·
E
Träning Idag var bestämt att vi skulle ta en sväng till ett ridhus som ligger nära här hemma. Så vi ordnade transport och tid i ridhuset. Min...
Svar
18
· Visningar
1 711
Senast: Ella_99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka