longerdelta

sätter under hakan i bettet på hästen och linan där i.
Väldigt onödig pryl men jaja...
Då kan du vända hästen utan att behöva ändra om liksom. det är väl den enda funktionen den har :confused:
 
Kan också användas till att leda hästar i träns då man vill ga grimsakft istället för tyglarna. Anväänder det iblan på tävlingar då hsten har martingal och tyglana får ligga kvar över halsen.
 
Min pålle tycker inte alls om att ha longerdelta när han longeras eftersom den svänger under hans haka och nästan slår honom. Han är inte avslappnad för fem öre med den prylen på så jag har gjort mig av med den. Han står så snällt när jag byter sida ändå så det är inga problem!

M.
 
Jag använder delta när jag ska gå med hästen. Därför att det är lättare att använda delta + grimskat än 2 tyglar.
Jag skulle aldrig använde den vid longering, då drar den bara yttre bettringen innåt. Kan inte vara så skönt!

Men deltan är en ganska onödig grej.
 
Nu har jag inte provat detta sätt, men ett bra sätt vid longering borde vara att sätta deltat uppe på nosryggen istället för under hakan. Det blir ungefär som en kapson då. Om det funkar i praktiken vet jag ej.
 
Hästen måste ha bred nosrygg (typ stl ardenner) då för på alla jag provat har den åkt ner över mulen.

Men ideén är inte dum.
 
men mna borde väl kunna sy in den? :confused: ska försöka..får ta med den te slöjden å sy lite ;)
 
Om man har den att leda med är den helt ok. Men att han den vid longering är helt förkastligt. Bettet ligger snett i munnen. Linan ska genom bettring, upp över nacken o fästas i yttre bettringen om man linar med träns. Kapson är bättre vid longering, då tar hästens mun inte stryk.
 
Jag har den vid longering, vilket inte är speciellt ofta (kanske ska prova någon annan lösning).

Dessutom tycker jag den är superbra när man är ute och går med hästen i träns. Även om man leder någon "nybörjare" som rider. Då kan ryttaren ha tyglarna och jag har ett grimskaft i deltat. Det är inte alls någon onödig pryl enligt mig.

Lotta
 
Jag har fått lära mig att vid longering fästa linan i den inre bettringen.
Är det en "gammal" metod?
Varför ska man dra linan genom inre bettringen, över nacken och fästa i yttre bettringen?
Ang. delta när man leder, trycks inte bettet upp i gomen på hästen om den har tvådelat bett?
Jag har sett delta fungera som handtag på sadel när barn har ridit.
Fästknäppt i ringarna i sadeln och med ett nosludd över.
 
Ang. delta när man leder, trycks inte bettet upp i gomen på hästen om den har tvådelat bett?
precis, därför får man inte dra neråt i deltat.
Därför sätter man linan över nacken på hästen för när du då tar i linan lyfts bette precis som när du rider.
 
man använder den iaf inte till longering :crazy:
När(om) jag longerar så har jag linan löpande genom närmaste bettringen, över nacken och fästat i bortre bettringen. Detta är mycket bättre.
 
Jo precis! :)

Därför ska man tänka på vid longering att alla bett är gjorda för att verka från ryttarens hand, alla andra håll blir fel verkan i hästens mun!
 

Liknande trådar

BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Juridik & Ekonomi Granntomten är till salu och budgivningen har stått still på orimligt hög summa sen flera månader. Vi undrar vad som kommer ske där och...
2
Svar
22
· Visningar
1 470
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Relationer Jag behöver också tips på present, då svårt komma på nånting 😅 Är till min mamma som fyller år snart. Godis går alltid hem, men...
Svar
10
· Visningar
696
Senast: Halcyon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp