M
maosse
Hej!
Jag är lycklig ägare en två-årig Welsh Cob valack som jag precis börjat träna. Vi kör mycket markövningar och han är väldigt go, lyhörd och samarbetsvillig. Jag har dock ett stort problem. Jag kan inte få ut honom på en volt för att longera. Har tänkt mycket på detta och kanske det inte är så konstigt. Jag har tränat ledövningar i flera månader så han går nu vid min sida, svänger och backar när jag gör det. Är alltså van att vara vid min sida. Vi börjar med att gå/springa på en volt tillsammans men så fort jag avlägsnar mig från honom i sidled eller flyttar mig mer bakom honom och försöker få ut honom att stanna på volten så vänder han upp och ställer sig med mulen i mitt bröst
. Tror inte han fattar alls vad jag vill och det är säkert mitt eget kroppsspråk som är problemet (detta är min första unghäst). Att peta ut honom försiktigt med spöet på bogen när han närmare sig funkar inte alls (snarare tvärtom) och det känns intuitivt fel, men jag kan inte komma på hur jag ska lösa det. Jag är i stort sätt alltid ensam när jag tränar så det är svårt att få ”draghjälp” av ytterligare en person. Har ej rundcorall eller tillåtelse att ha honom lös (vi tränar i ridhus eller paddock). Har fått tips att lägga ut halmbalar i en ring men dels har jag inte tillgång till sådana och dels är ju problemet att han går in mot mitten, inte ut. Råd och tips???
Jag är lycklig ägare en två-årig Welsh Cob valack som jag precis börjat träna. Vi kör mycket markövningar och han är väldigt go, lyhörd och samarbetsvillig. Jag har dock ett stort problem. Jag kan inte få ut honom på en volt för att longera. Har tänkt mycket på detta och kanske det inte är så konstigt. Jag har tränat ledövningar i flera månader så han går nu vid min sida, svänger och backar när jag gör det. Är alltså van att vara vid min sida. Vi börjar med att gå/springa på en volt tillsammans men så fort jag avlägsnar mig från honom i sidled eller flyttar mig mer bakom honom och försöker få ut honom att stanna på volten så vänder han upp och ställer sig med mulen i mitt bröst