Longering - hoppning

malinsky

Trådstartare
I aug får vi hem nytillskottet, en shettis som jag nu funderar över hur vi ska hålla kvar i den goda kondition som han redan är i.

Självklart ska vi köra, men iom att barnen är små så är det ur hoppaspekt longering/löshoppning som gäller.

Vilka avstånd i studs gäller för shettis? Kan man longera och ha små studs?

Eller är det bättre med löshoppning? Vilka erfarenheter har ni?

Sv: Longering - hoppning

beror nog väldigt mkt på individen (hästen) vad man kan göra för övningar.

Min häst och jag brukar vid longering anv oss av mkt bommar på båge plus ngr små kryss (vita sockerbitar) vill inte ha så många efter varann pga hon blir så glad och får viljan att dundra igenom ibland.

Löslongerhoppa brukar vi också göra:
ha ett hinder två bommar och ett litet kryss hinder som klockan (12,3,6 och 9) vid 12-hinder innan och efter vid 3 och 9 en bom och vid 6 ett litet kryss. En stor volt som är inhängnad.

Löshoppa:
testa olika kombinationer, lär dig hästens galopp stl, mkt markbommar det ska inte bli för långa avstånd när man löshoppar det ska vara lätt speciellt för en "grön" häst.

Lycka till!
Kom i håg att kolla underlaget.. mjuka underlag som släpper.. inge bra.. men inte asfalt heller ;):banana:

Sv: Longering - hoppning

Ja löslongering måste ju vara ypperligt, tack för tipset.

Jag har förmånen att bo nästgårds med en underbar stor paddock som underhålls med mkt bra underlag och har en stooor hinderpark :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 967
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 167
R
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
1 035
Senast: Görel
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 859
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Födda-24