LONGERING, HSK-examen

L

lacessere

Ska avlägga hästskötarexamen om en dryg vecka, och är lite osäker på longeringsbiten. Därför ber jag er som redan är diplomerade hästskötare om råd!

Det är hur jag ska fästa linan i tränset jag funderar över.
Om hästen är inspänd på yttre sidan, kan man enligt M.M. sätta linan direkt i inre bettringen. Men vad räknas då som inspänd på yttre sidan? En halsförlängare som sitter mellan frambenen, då är väl hästen inspänd på båda sidor, alltså även yttre?
Med den fästningen kan jag lätt byta sida på linan säkert.

Men man kanske bör fästa genom inre-över nacken-yttre, för säkerhetsskull. Men då tycker jag det blir lite bökigt att byta sida på linan senare på ett säkert sätt, så jag inte kan tappa hästen. Tips?


TACK PÅ FÖRHAND!:)
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

trä som du säger linan över nacken och fäst på utsidan det är korrekt sätt på ett prov. Köp eller låna boken hästhållning i praktiken där står allt du behöver veta.
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Vi hade vanlig inspänning på båda sidor. På Hsk tror jag inte att dom kommer att använda halsförlängare, det är ju inte dirket den ultimata inspänningen.

Nu var det ju några år sen jag gjorde examen men jag har för mig att jag bara kroka fast i inre bettringen.

Läs hästhållning i praktiken där borde det stå hur dom vill ha det:)

Lycka till.
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Ja men den har ju redan givetvis!
Det är ur den jag läst, och tolkade som du säger att det är bäst att fästa över nacken. Men hur ska jag på ett smidigt, säkert sätt byta sida?
Kan ju inte bara släppa hästen, och om jag trär en ögla av linan genom bettringen innan jag byter sida blir det så knöligt tycker jag.. :confused:
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

"Longerlina..
* Man kan sätta den genom inre bettringen över nackstycket till yttre bettringen, med karbinhaken utåt.
* Man kan fästa den i den inre bettringen. Då ska hästens utsida vara inspänd.
* Linan kan också löpa genom inre bettringen till gjorden... Det sistnämnda sättet passar bara på en skolad häst."
Ut Hästhållning i praktiken, Mats Mellberg.

Känner en tjej som också satte direkt i inre, de är väl i regel inspända vad jag förstått?
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

EN- ELLER TVÅHANDSFATTNING?

Har lättast för enhandsfattning, men känns bättre att ha två- eftersom det inte är en "känd" häst. Den är ju dock välskolad, och i boken står det:

"När man arbetar med en välskolad häst kan man hålla slingan i linhanden, dvs med enhandsfattning." (Hästhållning i praktiken, M.M.)
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

jag tror du förstorar upp problemet lite nu;)
Strunta i vad andra gör, trä linan över nacken det är det man ska göra på ett longeringsprov. Hästen kommer ha inspänningstyglar ja. Hur man ska trä linan är det minst komplicerade på ett sånt prov, värre är det med rätt kommandon, att spänna inspänningstyglarna i rätt ordning och ändra dom när man byter varv osv.
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

jag tror du förstorar upp problemet lite nu;)
Strunta i vad andra gör, trä linan över nacken det är det man ska göra på ett longeringsprov. Hästen kommer ha inspänningstyglar ja. Hur man ska trä linan är det minst komplicerade på ett sånt prov, värre är det med rätt kommandon, att spänna inspänningstyglarna i rätt ordning och ändra dom när man byter varv osv.

Det egentliga problemet är hur tusan jag på ett smidigt, säkert sätt ska byta sida med linan, om jag fäster över nacken!?
:crazy:
Kommandon o de andra har jag pluggat in från boken. :)
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Över nacken hade jag. Och alla andra i klassen, för den delen ;) Det viktigaste du ska tänka på vid byte av sida är att vara uppmärksam på hästen. Det kollar exminatorerna. Ta in hästen till mitten av volten, håll med en hand i sidostycket eller inspänningen, ändra linan med den andra handen. Olyckor kan alltid hända hur säkerhetsmässigt man än försöker handla, det du som (blivande) hästskötare ska uppvisa är ett lugnt och vaket hanterande.
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Nu när jag tänker efter så fäste jag nog linan som alla andra säger dvs som det står i boken. Minnet är uruselt märker jag;) Jag klarade iaf provet:p
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Jag kan kanske lugna dig med att när jag gjorde min examen lyckades jag trassla med linan, tappa den på marken varvid hästen ställde sig på linan. Inte så snyggt och den enda gång jag lyckats med bedriften, så det var ju typiskt att det hände just då.

Jag blev godkänd i alla fall. Naturligtvis inte med plus för longeringen, men övriga moment gick ju bra. Jag tror att det hjälpte att jag inte blev stressad över situationen, utan bara fattade tag i hästen och plockde upp linan igen. No big deal, fokus var på hästen som var lugn.

Examinatorerna är nog vana vid spökande nerver. Så länge den grundläggande säkerheten och hanteringen finns där lyser det igenom. Eftersom du verkar tänka i rätt banor ("Hur byter jag varv på säkaste sättet") så kan du säkert motivera ditt val av inspänning om det skulle vara något frågetecken.

Lycka till!
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Tack så mycket allihopa!

Jag har beslutat att jag fäster över nacken. :)
Man kan alltså hålla i sidostycket under tiden man byter. Jag tänkte om man trädde linan genom bettringen annars under tiden, men just det blir så knöligt tycker jag.

Vad säger ni om en- eller tvåhandsfattning?

Är inte så van att longera, men vill ändå försöka göra mitt bästa på provet.
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Jag hade kört på tvåhandsfattning, då kan du snabbare reglera längden på linan.
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Tack!

Några andra tips, som inte enbart har med longeringen att göra? :)
 
Sv: LONGERING, HSK-examen

Över nacken hade jag. Och alla andra i klassen, för den delen ;) Det viktigaste du ska tänka på vid byte av sida är att vara uppmärksam på hästen. Det kollar exminatorerna. Ta in hästen till mitten av volten, håll med en hand i sidostycket eller inspänningen, ändra linan med den andra handen. Olyckor kan alltid hända hur säkerhetsmässigt man än försöker handla, det du som (blivande) hästskötare ska uppvisa är ett lugnt och vaket hanterande.

Hej!

När jag gjorde HSK fick vi lära oss att ALDRIG släppa hästen och INTE hålla i sidostycke/inspänning. Det korrekta sättet då var att trä änden på longerlinan genom bettringenoch hålla änden och "longerlinan" i ena handen (som en ögla liksom), medan man med andra handen kopplade om linan över huvudet. Och sen kopplade man väl alltid på inspänningen på utsidan först om inte jag minns fel..

Jag fick också lära mig att oavsett hur man fäster linan och inspänningen så är det viktiga att kunna motivera VARFÖR man gör så. Med en bra motivation bli man godkänd! (Eller blev då iaf).

/ Lavinia, som inte en enda gång efter examen longerat exakt "som man ska".
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jo,att jag hade tänkt att försöka mig på att testa longering med min häst. Men jag behöver hjälp på hur man ska göra på ett ungefär...
Svar
2
· Visningar
1 147
A
Utrustning Vad jag har sett och fått lära mig så kan man longera med träns om man har en slags longerkedja på under hakan på hästen som är fäst i...
Svar
7
· Visningar
1 174
Senast: RebeckaKihlberg
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 574
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp