Longerings-hjälp!

johannaolsson

Trådstartare
Hej! Jo,att jag hade tänkt att försöka mig på att testa longering med min häst. Men jag behöver hjälp på hur man ska göra på ett ungefär som:

-Ska man longera med grimma eller träns ( man tar av tyglarna )?
-Hur ska man fästa linan i tränset/grimman?
-Hur ska jag hålla spöt när hon skrittar,travar eller galopperar? Bakom hästen när den är igång och stoppa igenom att visa/lägga fram när man ska sakta av?

Jag kommer även fråga min ridlärare, men det är roligt att få tips från andra med..
Jag kommer säkert på fler frågor, men det skulle vara jättesnällt om ni ville hjälpa mig:)

Tack på förhand!:)
 
Sv: Longerings-hjälp!

Det finns många sätt och inget är egentligen rätt eller fel så länge det fungerar. Jag och en kompis longerade mina unghästar (då ca 3 år) och min arab som är en mycket känslig dam förstod henne inte då araben är van att man på något vis pekar åt hållet man vill att hon ska gå. Man "skuggar" bakdelen, förklarar det mer noga alldeles snart, och "leder" henne åt rätt håll genom att hålla handen med linan i åt hållet hon ska gå i stället för slappt nere vid sidan.

Att jag skuggar bakdelen innebär att jag driver bakifrån. Om du tänker dig att en neutral position är att ni står som i ett T, där du står vid botten på T:et och hästen är toppen på T:et. Då borde du hamna ganska precis bakom hästens manke. Tar du ett steg rakt åt sidan så hamnar du liksom närmare hästens bakdel utan att för den sakens skull stå bakom. Ungefär som på bilden här: http://ridtravare.ifokus.se/articles/4d714d88b9cb462233060731-longering-av-hast

Min arab är tränad så att om jag sen tar ett eller ett par steg åt huvud-sidan så jag "blockerar" vägen fram för henne saktar hon antingen in eller vänder, beroende på vad jag talar om för henne att hon ska göra. Jag behöver egentligen inte heller använda spö för detta utan det räcker gott och väl med att använda händerna och övriga kroppen för att få henne dit jag vill. Mitt sätt att visa henne att hon ska öka tempot t.ex är att höja alternativt vifta lite med handen närmast hennes bakdel, ungefär som med spö fast utan det.

Tips är att du tar tränarhjälp till detta för att sätta grunderna och att du lyckas hålla ordning på lina och grejer och sen läser på om hästens kroppsspråk och provar själv vad som passar dig och din häst bäst. Har man rätt kroppsspråk behöver man sällan "lära in" longeringen på hästen utan det finns liksom ändå är min erfarenhet.
 
Sv: Longerings-hjälp!

Tack för tipsen!
Jag har pratat med min ridlärare, så jag och min kompis ska få kurser på lovet hur man skötar allt med longering till våra hästar:D
Jag ska använda tipsen jag fick!
Tack!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 454
Senast: Sootie
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 062
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp