Longering på tävlingsplats?

dressyrtjejen

Trådstartare
Vad tycker ni om folk som longerar sina hästar när de befinner sig på en tävlings/framridningsplats?

Själv skulle jag gladeligen förbjuda detta ofog!

Om hästen är så pigg/vild/stel/whatever att den måste rastas av genom longering innan man kan sitta upp tycker jag inte att den är redo för att tävla. Man ska ha så pass mycket pli på sin häst att man kan rida den utan föregående longering.

Jag tycker ofta att det är ont om plats när man ska rida fram (jag tävlar dressyr) och blir oerhörd störd om någon vill longera. Däremot säger jag ytterst sällan nej om någon frågar om det är OK, ÄVEN om jag störs. Jag vill inte vara den som gnäller om det inte är absolut nödvändigt och jag tror säkert att fler än jag resonerar likadant, dvs EGENTLIGEN vill man säga nej men för att inte stöta sig så säger man att det är OK att folk longerar.

Sv: Longering på tävlingsplats?

Enligt TR så ska tävlingsarrangören anvisa en lämplig plats för longering. Det är ju knappast lämpligt att longera på samma ridbana/ridhus där andra rider fram. Det borde överdomaren hindra, tycker jag. Jag har faktiskt aldrig varit med om att någon longerar där andra rider. Har sett att folk har gjort det på mera undanskymda ställen som ett hörn av parkeringen eller liknande. Det stör inte mig.

Så länge det inte stör ngn annan så tycker jag det är helt okej.

Fattar inte varför folk ska vara så anti allting. Varför skulle en häst som behövs longeras inte vara redo för tävling.
Alla hästar är olika liksom människor är olika.
Varför inte kunna acceptera att alla hästar inte är kolugna, avslappnade, mjuka på en tävlingsplats utan kan behöva springa av sig lite.

Jag brukar ha med longerlina när jag tävlar med stoet eftersom hon kan ha dagar då hon kan behöva springa av sig lite på linan.

Om man longerar på samma plats där andra rider fram så tar man plats på ett helt annat sätt än någon som rider; det är nästan ofrånkomligt. Dessutom ökar risken för att något ska hända eftersom en häst oftast longeras just för att ryttaren tycker att den är för vild för att sittas på innan den är avrastad. Om hästen bockar och far omkring måste de som rider hålla sig undan = mindre plats att rida fram på.

Så jag tycker att det handlar om både en säkerhetsaspekt och att man som den som longerar tar större utrymme i anspråk än de som rider.

Fast där håller jag inte med dig.
Om man longerar hästen tex mellan två klasser då det inte är så många på framridningen så hästen får sprattla av sig så gör man ju bara en tjänst för de andra på tävlingen som slipper rida tillsammans med en galen häst...

jag tycker att Longering inte bore förekomma där linan eller hästen kan skada andra... Alltså inte i ridhus bland andra hästar eller ridbana där andra hästar rids eller leds...
Är hästen pigg och sprallig får man ta glatt sin longerlina och gå ut och gå med hästen...
Har av egen erfarenhet svårt för "longerande" på tävlingsplats då en häst var lite lätt tokig och leddes runt på en stor parkering där alla hästar stod i trailers eller Lastbilar, den häten fick för sig både det ena och de andra och sprätte runt och "lederskan" hade uinte spec. stor koll eftersom longerlinan mest var i vägen

Jag har själv aldrig longerat på tävlingsplatsen men gör det ibland hemma så att han kan bocka av sig utan att jag får en flygtur ;)
Därför förstår jag dom som ibland vill låta hästen springa några varv på linan men det får inte ske med andra ryttare i närheten det är alldeles för farligt!
Jag ogillar när någon longerar när jag rider men det kan vara okej om vi känner varandra och vi kan hålla oss på vars en enda av ridbanan.
Många tävlingsarrangörer har missat att dom bör ha en lämplig plats att longera på, vi får hoppas på en skärpning där:cool:

Såhär står det i TR II: "Longering,..., är tillåtet om det sker på av arrangören anvisad plats och inte stör övriga deltagare."

Så nästa gång du blir störd på framridning pga att någon longerar hänvisa till Mom 222 TR II och be denne höra med arrangören om annan plats att longera på. Det blir bara jobbigt för din egen del att hålla inne den ilska som uppenbarligen andras longerande orsakar. Det förstör ju för din och din hästs framridning. Bättre att säga ifrån och sedan släppa det.

jag tycker absolut man ska få longera på tävlings platsen! men inte på samma ställe som framridningen...

ja hade säkerligen longerat min polle en liten stund innan ja satt upp på tävling eftersom han är väääldigt spänd på nya ställen och att då bara få "lulla runt" i linan får han mkt mer avslappnad än om ja sitter upp från början, allt blir lixom på en lägre nivå för han om ja är på marken och han kan gå i princip hur han vill... men men alla tycker olika.

men däremot så måste man ju stå ut med att inte longera innan om någon av de andra ekipagen har minsta lilla emot de.

så ja tycker verkligen att om du inte vill att folk ska longera när du rider fram för att de påverkar dig eller din häst så ska du så klart säga de. man kan ju trotts allt inte läsa tankar. och du, ta inte detta på fel sätt :)

Så länge det inte stör ngn annan så tycker jag det är helt okej.

Fattar inte varför folk ska vara så anti allting. Varför skulle en häst som behövs longeras inte vara redo för tävling.
Alla hästar är olika liksom människor är olika.
Varför inte kunna acceptera att alla hästar inte är kolugna, avslappnade, mjuka på en tävlingsplats utan kan behöva springa av sig lite.

Jag brukar ha med longerlina när jag tävlar med stoet eftersom hon kan ha dagar då hon kan behöva springa av sig lite på linan.

håller verkligen med dig till 1000 :banana:

Jag tycker att det är OK att longera INNAN tävlingarna börjat (som många w-ryttare gör) eller om det finns någon "longeringspaddock".

*kl*

Sen longerar ju inte alla sina hästar för att de ska få springa av sig, utan ryttare som har många hästar och tätt mellan hästarna ser ju ofta till att en hästskötare longerar hästarna som ska gå.

Personligen tycker jag att longering gärna får förekomma så länge ingen störs utav det.

Jag håller med övriga talare. Longering är helt ok så länge det inte stör andra. Jag skulle aldrig få för mig att longera en häst på framridningen! Det gör jag i så fall på en plats (anvisad av tävlingsledare) där ingen störs.

Jag tävlade en häst ett tag som jag inte satt på utan att longera innan. Hon behövde longering för att få tillåtelse att släppa spänningar och bralla av sig. Det fick hon ju inte göra med mig på ryggen, vilket annars ledde till att jag satt på ett bombpaket och var en fara för både mig och andra.

Håller med flera tidigare inlägg. Longering ska ske på anvisad plats och aldrig på framridningsbanan där det helt enkelt tar för mycket plats och är en säkerhetsrisk. Har man en häst som absolut måste longeras innan start tycker jag man bör kontakta arrangören innan tävlingen och höra med dem att de verkligen har en plats avsatt för detta, finns inte en sådan plats får man välja en annan tävling. Att longera på en trång framridningsbanan ser jag som mycket otrevligt mot övriga tävlande som känner sig tvungna att hålla sig ut vägen.

Däremot ser jag inget fel i att man känner att hästen måste få springa av sig i en lina innan uppsittning. Framför allt unga hästar har ju svårt att koncentrera sig om de inte fått kolla in omgivningen och busa lite först. Men då är det upp till varje ryttare/hästskötare att ta reda på var man får longera.

har aldrig varit ned med om det men hata... skulle bli tokig om någon ställde sig och longerade på frmaridningen... :cool::eek:

absolut inte förbjudas, oftast är de för hästarnas skull som de longeras så de kan vara varma tills ryttaren har tid för dem. Sen om de är för att hästarna är spralliga osv, vad tar dem för skada att de longeras först? Alla vinner ju på de, så länge de inte stör.

Tycker de är bättre att hästen ger sina skutt på lina än inne på tävlingbanan, för ryttarens skull.

Upp till arrangören att fixa en plats för longering, för klart att de inte ska störa de övriga deltagare på tävlingplatsen.

Tycker de är bättre att hästen ger sina skutt på lina än inne på tävlingbanan, för ryttarens skull. QUOTE]

Det är precis detta jag vill komma till:

Om man har en häst som sprallar omkring inne på banan bara för att den INTE har fått bli longerad; ja, då tycker jag inte att den hästen är färdig/ mogen för tävling helt enkelt.

Tack och lov är det ju ytterst sällsynt förekommande ATT folk longerar men hur skulle det se ut om helt plötsligt typ halv klassen fick för sig att de vill longera? Skulle man stå i en lång kö utanför en longeringspadock:rofl:.

Nä....rasta hästarna hemma eller lär dom att bli rastade UPPSUTTET innan ni börjar tävla!

Longeringsnissarna fattar som regel inte att det är farligt för de ekipage som tvingas rida bredvid och runt en häst på lina.

Jag tycker det är jävligt nonchalant om det kommer in en ryttare på en mer begränsad framridningsbana, som det för det mesta är,för att longera sin häst.

Lika irriterande om man rider i ett ridhus och det helt plötsligt kommer in en mitt i gröten som ska longera. Farligt för alla utom för den som longerar.

Longeringsnissarna fattar som regel inte att det är farligt för de ekipage som tvingas rida bredvid och runt en häst på lina.

Men hallå, hur lite vett har inte en ryttare som rider mellan vägg/staket och en longerad häst? Man får väll hålla sig på andra sidan banan. Det är ju precis lika mycket ens eget ansvar.

Annars håller jag helt med dig om att det är irriterande när folk inte kan vänta tills det är ledigt eller i alla fall kan gå någon annan stans när dom ska longera.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 585
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 918
Senast: Ceta
·
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
1 031
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
4 000
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31