B

**BORTTAGEN**

Vad använder ni för utrustning vid longering? T ex inspänningstyglar eller dylikt???
Hälsningar Jojo
 
HEj!
Jag brukar använda tyglarna och spänna i sadelgjorden på siden(ej mellan frambenen) eller longergjord beroende på om jag oxå ska rtida hästen.
Till en början måste de sättas löst så hästen inte bir rädd. Men när den fungerar kan man spänna in ganska mycket och det är mycket bra på alla slags hästar för att få dom acceptera handen sedan vid ridning.

Detta har jag lärt mig i tyskland och nu använt själv i ett år, och är outstanding vad gäller olika sätt att longera.
Ett gummiband kan hästen lägga sig på mycket mer.
Men en häst som lätt kommer bakom han och blir för hög i nacken så är Chambon bättre.

Mvh Marlin
 
kan jag inte löslongera (utan någon utrustning alls eller ev. bara grimma)
Så har jag grimma och lina bara. ev träns+ lina
 
Longerar aldrig. Tycker det är en väldigt dålig typ av motion för hästen, när det finns så mycket annat att väja på. Tömkörning tex.
 
Pessoasele (likner veldig på longeringsselen Börjes har), longeringstau, longeringsgjordt for å feste pessoaselen og trinse. Vanligvis longerer jeg med longeringstauet festet i ytterste bittring, over hestens nakke og gjennom innvendige bittring. Har også forsøkt å feste longeringstauet i gjordten og så gjennom indre bittring. Fungerer bra som en innvendig tøyle for å stille hesten. Ikke alle hester jeg har fått dette like bra til på.

Ellers er tømmekjøringslongering tøft, men har ikke helt fått dreisen på det. Har forsøkt litt langtøyle dressur uten longeringsgjordt for å feste tømmene, men har da gått ved siden av, og ikke longert. Hadde vært gøy å longere med tømmer senere. Ser veldig effektivt ut når longør og hest behersker dette bra.
 
Hm. De få gånger jag tar fram longerlinan och får för mig att longera så använder vi oss utav en grimma, longerlina & en longerpisk :)
 
Longerar inte så ofta i ordets rätta bemärkelse men när jag gör det använder jag för det mesta bara grimma, longerlina och en långpisk för att lättare kunna visa ut hästen på volten. Har även provat inspänningstyglar (dels vanliga inspänningar och så även halsförlängare) men jag tycker inte att varken jag eller hästarna får ut något av dem..
 
ja nu är det väl inte meningen att man ska motionslongera sin häst väl?

använder olika typer av inspänning beroende på hästens utbildningsnivå. chambonen är bra, man kan även göra en liten trekant av snörena (dvs fästa i delen som går mellan frambenen) om hästen bara går och snusar i marken
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Solglasögon som ser ut som "vanliga" casual solglasögon men har "sportiga" egenskaper som gör att de även lämpar sig för t ex löpning...
Svar
5
· Visningar
422
Senast: Badtz Maru
·
Utrustning På tyska heter den Dreieckszügel eller Wiener Zügel. Något som kanske inte framgår tydligt av bilden är att det är en tygel som fästs i...
2
Svar
22
· Visningar
2 158
Senast: Mabuse
·
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
8 937
Fritid Jag gillar att fota men nu förtiden använder jag bara mobil. Var många år sedan jag hade någon kamera. Men jag skulle nu vilja köpa...
Svar
12
· Visningar
508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp