• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Love_Funny
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 664
L

Love_Funny

vad ska hästen ha på sig när mam longerar??
hur ska det sitta??

:confused: finns det någon som vet??

Träns och longerlina antingen med delta eller utan. Eller så en kapson. Och en gjord om man har inspänning eller så.

Kapson, träns, inspänningstyglar, longergjord/sadel och lindor.
Inspänningtyglarna, tränset och gjorden/sadeln kan man ju skippa om man bara vill att hästen ska springa av sig lite.

Har en lite följdfråga till svaren, hur fäster ni longerlinan i tränset om man nu inte har delta eller kapson?

när jag longera hästen idag så hade jag träns, delta, longerlina. Nu ville jag bara värma upp honom.

Om jag vill att han ska arbeta så sätter jag på sadel+inspänningstyglar.

Jag har
Träns
Inspänningstyglar
Longerlina
Pad
Skumgummi
Benskydd, runt om
Voltigegjord
Voltigepisk
samt en häst och dessutom gärna ett gäng voltigörer

Linan sätter jag olika beroende på häst och syfte. På tävling får man enbart ha linan i inre bettringen, på nya hästar har jag gärna linan över nacken. Drar de mycket utåt kan jag även sätta linan genom inre bettring bak till gjorden (obs! endast i kombination med inspänningstygel på utsidan)

Kan även använda chambon eller graman under uppvärmning eller vid longering utöver voltigen.

kapson är nog det bästa,så slipper du dra hästen i munnen.

På min egen har jag träns och longerlina...gjord och halsförlängare....å ev. pisk.

På jobbets hästar har jag

*Skydd fram + bak, ev boots
*Träns
*Logerlina
*Inspänningstyglar

Jag longerar min häst på tre olika sätt:

1) Löslongering. Då behöver jag ett plastband för att dela in paddocken i två delar, och så har jag hästen lös i den ena "rutan" på 20x20 m. Hästen har då grimma på sig (men det behövs ju egentligen inte...), vi tränar olika gångarter, övergångar, halter, byta varv m.m., m.m.

2) Longering i lina. Då har jag repgrimma + longerlina, och jag vill att longeringen skall fungera på samma sätt som löslongeringen, dvs linan skall hänga löst och hästen skall reagera på MIG. Den här typen av longering använder jag när jag inte kan löslongera för att jag inte har tillgång till någon inhängnad yta, eller jag måste dela paddocken med någon och det då är opraktiskt om jag sätter upp "avspärrningar".

3) Tömkörning. Då har hästen på sig longergjord, träns och två longerlinor som jag använder som tömmar. Eftersom jag tränar mycket löslongering, är hästen van vid att gå runt mig på en volt utan att jag direkt styr honom, så tömmarna är till för att reglera hästens form - en sorts "inspänning" där jag själv kan ge eftergift och reglera hur "hård" inspänningen är.

Ibland kan det ju hända att man longerar som uppvärmning till ridningen, och då har ju hästen förstås mer saker på sig, dvs alltid sadel och träns. Vad gäller benskydd, så tycker jag att man anpassar det efter den enskilda hästen och dess behov. Min utgångspunkt är dock alltid att inte ha skydd om jag inte vet att hästen behöver det.

Har en lite följdfråga till svaren, hur fäster ni longerlinan i tränset om man nu inte har delta eller kapson?

Själv använder jag alltid kapson. Använder man bara träns så drar man linan genom inre bettringen över nacken och fästa i yttre bettringen (som redan beskrivits). Använder man delta så får bettet en sämre vinkel i munnen och man brukar avråda från att longera med delta.

Så om man inte har kapson. År det bättre att fästa longerlinan i tränset på det sättet du beskriver, och helst inte använda delta?

Jag har tagit hästskötar examen å vi har fått lära oss att man absolut INTE ska använda delta vid longerin. Men varför kommer jag inte ihåg :o

Linan fäster du igenom inner bettring till yttre ring.

Är hästen van att bli longerad och inspännd kan du ha så, eller i inre bettringen, vill du ha ett lite ledande effekt genom innre bettring till longergjorden.

Har man unga hästar eller en som är känslig i munnen kan man trä igenom innre bettring, igenom yttre, över nosen och fästa i inre bettring.

Om vi kommer så långt sm till longering inom AR så har vi instruktioner om kapson (ingen longerkapson utan ridkapson) och en lina. Kapsonen är dock i vårt fall ersatt med en remontgrimma.

Ska hon longeras enl det engelska sättet så blir det lina, troligtvis ett träns (remontgrimman om jag får lov), en chambon fäst i en liten sadel (har ingen så kort gjord :crazy: ). Ev pisk fast det behövs nog inte :crazy: Måste nog lära henen att den inte bara betyder "spring" först.. ;) Linan fäster jag som ovan beskrivit, genom inner till ytter. Känslig munn = runt nosgrimman på insidan.

Delta rekommenderas inte att använda vid longering eftersom det ger en sneddragning av bettet i munnen. har man ingen kapson så kan man sätta linan över nacken. Har man en välutbildad häst kan det fungera med enbart inre bettringen också.

Om vi kommer så långt sm till longering inom AR

Så långt som? *fniss*
Du vet det är något som många börjar med. ;)

Sen håller jag med dig om utrustningen: en (riktig!) kapson och en lina. Mer behövs inte. Det stjälper bara mer än det hjälper.

Mja, först så ska hästen inte smita ifrån en när man släpper ut linan, den ska inte sparkas om så bara i ren glädje, den ska svänga eller åtm stanna om man drar i linan och framför allt, den måste åtm kunna gå i en gångart i taget ;)

Där ser du, det tar tiiid innan jag och lillpållan kommer till longeringen :rofl:

Liknande trådar

Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Edla
·
Träning Hej, Har letat & letat efter någon form av träningsresa. Jag tänker som upplägg att det erbjuds boende, med frukost eller samtliga...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: Jeps
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 778
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka