Longeringstips!

dreamhorse

Trådstartare
Hej! Är ny på longering och min häst testar ibland genom att vända inåt. Hur visar man att det är jag som bestämmer? Vilka kommandon använder ni dvs röst, kroppsspråk när ni longerar?
 
Hej! Är ny på longering och min häst testar ibland genom att vända inåt. Hur visar man att det är jag som bestämmer? Vilka kommandon använder ni dvs röst, kroppsspråk när ni longerar?

Det handlar extremt sällan om att visa vem som bestämmer.

Det handlar oftast om att som i allt med hästarna att vi måste utbilda dem till att förstå vad vi vill och sen också själva göra rätt. Ingen häst vet vad longering är sen födseln. Och många människor förväntar sig att de bara ska greppa att springa runt i linan. Vissa hästar är känsliga för kroppsspråk och kommer vända in om du signalerar det alt om de inte förstår vad du vill.

Du driver ut dem med kroppsspråket.
Du kan påverka hästens kropp på olika sätt genom hur du placerar dig. Är du längre fram och riktad mot främre delen kan du både inverka bromsande och utåtdrivande. Om du är i mitten är du främst utåtdrivande. Är du baktill är du främst framåtdrivande och kan ev vara så pass långt bak att du signalerar "kom in".

När jag longerar signalerar jag var jag vill ha hästen genom mitt kroppsspråk.
Sen har jag olika ljud för gångarter, halt, bromsa lite, öka etc.
Inkallning antingen på visselsignal eller att jag backar kvickt i rätt riktning.
 
Jag hamnar lätt före min häst i höger varv, detta resulterar i att han gärna stannar och vänder.
För mig fungerar det att se till att befinna mig mer bakom honom så gör han inte så.

Hans vändande är förmodligen en kombination av att jag har positionerat mig fel, samt att han har enklare för att jobba i vänster varv och vill slippa undan det som är jobbigare.
 
Är hästen osäker på hur longeriet går till och är van att vara nära dig, kan du ju öva med liten volt och göra den större allt eftersom. Eller om hästen kan longering så ta hjälp av någon som är mer erfaren att longera för att visa dig kropppositioner.
 
Jag älskar att longera/tömmköra och har stött på samma problem men många olika lösningar, förstår hästen inte så brukar jag börja att leda den längst volten och positionera mig mer och mer längre bak så att jag står vid hästens höft och ber hästen att röra sig självständigt och längre ut från mig på volten. Följer själv med runt på en mindre volt för att förstärka framåtbjudningen och vara så tydlig som möjligt.

Är det en van häst som har lärt sig att halt och skritt= gå in mot mitten och få vila/godis så kör jag mängder av korta skritt övergångar och ber om arbete och aktiv skritt, ev tömkör på volt för att få en tydlig ytterhjälp så jag kan vara tydligare mot hästen utan att börja veva eller försöka skrämma ut den mot spåret (vilket bara stressar och inte leder nånvart)

Vissa hästar lyssnar 110% på positionen och byter gångart/varv så fort linföraren ändrar minsta lilla i positionen. Där får man helt enkelt vara före hela tiden och läsa av hästen vid varje steg för att se så att man ger rätt signaler och snabbt hinna korrigera sig själv innan den hittar den dömer en som tråkig och hittar på ngt eget :). Även där ber jag hästen att var aktiv med mängder av övergångar och extra tydlig positionering.

Oftast har man hamnat för långt fram mot hästens huvud och/eller vänt sig så man står och backar runt sig själv vilket många hästar tolkar som en bromsande signal.
Vart man pekar pisken kan också ge fel signaler och stressa, så kan du vara utan är det en sak mindre att hålla reda på i alla fall :).

Lyssnar du på hästen och är noga med hur du för dig så reder du nog ut det själv tillslut, men har du någon som är duktig på att longera och kan visa så är det toppen :).

(Förlåt för långt inlägg ^_^ markarbets nörd)
 
Långpisken är din innerskänkel, lär hästen att flytta sig i sidled för den. Först på en liten volt så att du kan vända på pisken och putta ut den med skaftänden i skänkelläget om den inte förstår. Så småningom genom att nudda med slängen eller bara peka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 269
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 190
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 137
Senast: Sel
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
9 460
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp