Longerlina hake??

Köpte denna longerlina fr en "känd" webbutik...Blir väldigt förvånad när den kommer hem, o jag ser denna (i mitt tycke klena)hake...
Vågar jag ens använda den? Stor unghäst.Visa bifogad fil 77189
Det ser ut som en vanlig BGB-hake, har aldrig varit med om att de går sönder, det är en mycket stark konstruktion. Brukar vara bra gods i dem till skillnad från många andra hakar i billig legering som till och med går av om man tappar dem i golvet.
 
Vi håller på i sömnadsbranchen (teknisk sömnad) och håller på med hakar av alla sorter (utom pistolhakar och gjutna hakar).

Man kan generellt säga att dessa hakar håller för mer än just pistolhakar och andra gjutna, just av den anledningen att de för det mesta är "smidda" vilket gör dem hållbarare. Att vi inte har mer sådana hakar bland hästar är ganska konstigt men samtidigt är det kanske bra att haken går sönder före band och söm.

I vår branch är nästan alltid sömmen den svagaste länken.

Med det sagt finns det ganska många sämre kopior på de hakar än de som kostar lite mer OCH de håller för det inte för vad som helst. Men BGB-haken är riktigt bra men borde ha en märkning, om inte de som köpt dem förhandlat bort själva hållbarhetsgarantin och BGB inte märker dessa.
 
Vi håller på i sömnadsbranchen (teknisk sömnad) och håller på med hakar av alla sorter (utom pistolhakar och gjutna hakar).

Man kan generellt säga att dessa hakar håller för mer än just pistolhakar och andra gjutna, just av den anledningen att de för det mesta är "smidda" vilket gör dem hållbarare. Att vi inte har mer sådana hakar bland hästar är ganska konstigt men samtidigt är det kanske bra att haken går sönder före band och söm.

I vår branch är nästan alltid sömmen den svagaste länken.

Med det sagt finns det ganska många sämre kopior på de hakar än de som kostar lite mer OCH de håller för det inte för vad som helst. Men BGB-haken är riktigt bra men borde ha en märkning, om inte de som köpt dem förhandlat bort själva hållbarhetsgarantin och BGB inte märker dessa.
Orsaken till att jag föredrar pistolhake när jag håller på med häst är att jag inte gillar att stoppa in fingret i gapet på haken när jag öppnar den. Det känns för mig som en onödig skaderisk om hästen tex slänger till med huvudet när man knäpper upp grimman. Hållbarhetsmässigt är smidda hakar långt överlägsna de gjutna.
 
Orsaken till att jag föredrar pistolhake när jag håller på med häst är att jag inte gillar att stoppa in fingret i gapet på haken när jag öppnar den. Det känns för mig som en onödig skaderisk om hästen tex slänger till med huvudet när man knäpper upp grimman. Hållbarhetsmässigt är smidda hakar långt överlägsna de gjutna.

Ja, det är helt rätt. Det finns dock BGB-hakar med liten flärp så man kan trycka på den istället så man håller fingrarna borta från faran men de är ännu mer sällsynta än vanliga BGB.
 
Är inte BGB-hakar en ganska "svensk" grej också? Kanske därför de blir mer och mer ovanliga på hästgrejer. Många beslag är väl förkromad legering från typ Pakistan.
 
Kan man inte bara göra ett hållbarhetstest i butiken? Dra "utatusan" i nåt hållbart!

Det är nog helt omöjligt att simulera alla saker som kan hända med en hake och det är sällan det är, som Lina med tanden i Emil i lönneberga säger, ett drrrrrrr. Det är ryck och vinklar som spelar in.

Sedan spelar även ålder och slitage in även på hakar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har kontakt med arbetsterapeut på habiliteringen och vi har börjat nysta i hur jag skulle kunna få en bättre fungerande vardag. Så...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 876
Senast: Wille
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·
Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 873
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp