Löper hon?

MiniLi

Trådstartare
Idag såg jag att det hängde en blodig flytning från vulva - är det löpet?
Jag trodde att det skulle vara tunnare, mer som vanligt blod?

Eller kan det vara något annat, typ en infektion?
Hon har haft flytningar ett tag och vet sa att hon hade en lindrig infektion men att det inte var någon fara, vi skulle bara hålla rent.

Hon är snart 10 månader och jag tycker hon har visat upp alla möjliga tecken på att löp är på gång i flera månaders tid :p

Sv: Löper hon?

Hon ser svullen ut liksom "ovanför", alltså mellan vulva och anal. Men själva vulvan är varken direkt hård eller svullen.

Svullen mellan analen och vulvan...? Det bör inte ha något alls med löpet att göra...

Min erfarenhet är att vulvan först bli lite mjukare än vanligt när man känner på den, sedan börjar den svullna och därefter börjar tiken "blöda".

De första löpen kan iof vara lite "hur som helst", dvs de första dagarna kan tex vara mer en blandning av flytning och blödning.

Luktar det något?
Ser vätskan klar ut? (Inte grumlig/grå)

/Swat

Nej jag tycker inte det luktar. Förut var det en blodig flytning, mörk. Nu när jag kollade sist var det inte blodigt utan mer klart.

Den blodiga flytningen såg ungefär ut som mens kan vara, alltså lite tjockare..

Löpet förändras ju eftersom det fortskrider...
Först är blödningen lite tjockare och mer "blodlikt", när tiken sedan närmar sej höglöp blir den tunnare/klarare för att sedan - efter höglöpet - bli lite mer "blodlik" igen.

Så om du med "förut" menar för några dagar sedan, så kan det ju var en helt naturlig förändring av blödningen över tid.

Vissa tikar blöder ju även mer eller mindre under en och samma dygn. Ex när de legat ner länge - ex natten - och kliver upp så kan blodets utseende/viskositet se lite olika ut mot om hon varit ute och sprungit.

För mej är det dock ovanligt att tiken börjat löpa utan att vulvan mjuknat/börjat svullna.

/Swat

Nej, med "förut" menar jag för två timmar sen.

Men om det inte är löp, är det något jag bör oroa mig över? Kanske skulle ringa vet..

Nu har jag undersökt lite närmare.
Är lite osäker på om jag har fattat rätt ang vilken del som "ska" vara svullen..
Men Camaro är helt klart svullen i den delen som är över slidöppningen. Hon är inte svullen i den lilla delen där slidöppningen är utan ovanför.
Stämmer det med löp?

Jag har en tik som inte svullnar alls när hon löper, så stirra dig inte blind på svullnaden eller mjukheten.

Är du orolig för att allting inte är som det ska ring och beställ en tid hos veterinären, speciellt med tanke på att hon haft en infektion i vulvan redan.

Ja jag ska nog iallafall ringa och rådfråga, hann inte idag så får ta det imorgon!

Visst finns det undantag! Men...

Ett normalt "förlöp"(proöstrus) karakteriseras just av att könsorganet fylls med blod och slidväggarna tjocknar och vulvan svullnar.

Om TS är orolig så är det dock så klart alltid bäst att kontakta vet.

/Swat

Hon har helt klart svullnat mer och mer det senaste dygnet. Idag tycker jag att blodet verkar tunnare, inte så tjockt det var igår..

Ett normalt "förlöp"(proöstrus) karakteriseras just av att könsorganet fylls med blod och slidväggarna tjocknar och vulvan svullnar.
Normalt? Det är individer vi pratar om. Precis som människor. Vissa kvinnor är rena bokexemplar med 28-dagars cykel och andra har 32 dagar etc. Kvinnan som har 32 dagar är varken ett undantag eller onormal. Det finns helt enkelt individuella skillnader.

Det är tikens första löp och du kommer och hävdar att en viss norm ska infinna sig. Det första löpet kan vara hur "konstigt" som helst utan att det är någonting fel med det.

Varför så upprörd?

Jag har redan tidigt i tråden skrivit: "De första löpen kan iof vara lite "hur som helst" "

Men jag anser trots detta att normen är att en tik - oavsett första, fjärde eller tjugotredje löp - får en mjukare vulva som dessutom oftast svullnar i samband med löp.

/Swat

Om vet sade att hon hade en infektion kan det kanske vara bra att kolla upp.

Jag tror dock att det är hennes första löp helt enkelt, varken mer eller mindre. Men igen - är du osäker så gå till vet för säkerhetsskull.

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 067
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Wenniz
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 606
Senast: Otherside
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 611
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka