DressyrBecca

Trådstartare
Finns det någon som vet näringsvärdena för loppfrö?
Har tittat i varenda fodertabell jag har, men hittar inte det.
Så man vet om man behöver justera foderstaten eller inte... :smirk:

Sv: Loppfrö?

Loppfröna passerar väl igenom hästen hela?
Alltså inget näringsupptag. Slemmet kan väl inte innehålla nåt nämnvärt?

Loppfröna passerar väl igenom hästen hela?
Alltså inget näringsupptag. Slemmet kan väl inte innehålla nåt nämnvärt?

Tänkte skriva detsamma... Loppfrön ger ingen näring eftersom de passerar hela genom magen - iaf mig veterligen. (så står det iaf på påsen till människor och likadant är det med hela linfrön)

De loppfröna jag ger är krossade/malda och skållade. Men enligt min grossist ska man inte behöva ändra något i foderstaten. Man ger ju som sagt inte sådana mängder.
Min kuse får detta då hon har för vana att alltid stoppa i sig massa ruttna löv och annat gottigt:smirk: nu på hösten, med diarré som följd...Jag märker redan skillnad efter 2 dagar med detta som tillskott.
Mkt bättre i magen:)

Funkade det bättre att ge dom krossade och skållade än hela och torra?
Jag tänker prova loppfrön till min häst då han är lite knasig i magen..
och har dessutom andra synliga tecken på att han äter äckliga saker, typ sand och löv..

När jag gav loppfrö så var det hela och det stod på påsen att fröna skulle blötläggas (tror förhållandet var 2 dl vatten till 1 dl frön) i 10 minuter och det skulle va kranvatten, inte kokande. Det blir en kollossalt kletig och slemmig massa.
Vissa ger loppfröna torra i maten och påstår att det går lika bra.
Det är slemmet man vill åt.

Jag tycker att effekten är mkt bättre när de är blötlagda i förväg. Jag blandar det med betforn. Funkar fint förutom när hästen kletar en i ansiktet efteråt:D

Det är slemmet man vill åt. Problemet är att om slemmet bildas INNAN magen, kommer magen att bryta ner slemmet så det inte längre är slem. Det är ju bra om det är något man eftersträvar.

Själv ger jag linfrö om jag vill ha slem innan magen. Om jag vill att det ska bilda slem i mage/tarm (för att motverka sandkolik t ex), så måste slemmet bildas i mage/tarm så det kapslar in det oönskade (sanden) så den följer med träcket ut ur hästen.

Därför ger jag kokt linfrö (vilket kan vara giftigt om man INTE koker innan) och torra loppfrö.

Tack :) Nu fick jag veta precis det jag sökt efter i flera veckor! Har tidigare gett linfrö (stöpta) men tänker byta till loppfrön då pålle äter sand och annat onyttigt men hade aldrig förstått om dom skulle blötas eller inte (förrän nu).

Tycker bara att det verkar konstigt om det inte finns något som hästen tar upp, att det bara skulle bli slem av alltihop?
Hon får just nu 4 dl torrt om dagen, rekomendation från både vet., och leverantör.

Har mycket svårt att tänka mig att det verkligen spelar någon roll i foderstaten, det är dels lite i mängd, dels är ju foderstatsberäkning inte någon exakt vetenskap. En liten avvikelse i grovfoderanalysen (vilket det alltid blir) har större inverkan än 4 dl loppfrö/dag...

Hur mkt ger ni som ger loppfrö?
Det finns flera sorter.... ljust, franskt och f-n vet vad....
Torrt eller blötlagt?

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 267
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 131
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Försöker räkna på mina foderstater men får inte ihop mineralerna alls. Det märke vi haft innan har varit lite svårt att få tag på så... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
2 902
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Ögonblicksbilden du missade....
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31