Lösdrift för Hästen !!

Sv: Lösdrift för Hästen !!

Hålle rmed föregående talare ang uteboxar, nu när man tänkt till lite :D

jag har själv lösdrift och ska nu iår bygga mig en större med bättre ligghall absolut de bästa jag gjort för min häst. Jag har ingen box men har en kompis som lånar ut ifall de blir akut med boxplats men ska lösa de så jag kan ha hästen endå på lösdriften just för värme växlingen.
Jag har kallblod varmblod islänning som gått på lösdriften och varmblodet hade inget täcke alls så de är olkia från häst till häst. jag tom rakade min häst förra året och de fungerade jätte bra med täcken extra pyssel och gärna två uppsättning täcken men d egör inget vi trivs och de fungerade fri tillgång till br ahö och vatten :banana:

Ser inte många nackdelar med lösdrift.

Men några finns ju.

Som andra har sakt vattnet fryser

Lerigt :devil: Höll på att bli galen när jag stog på lösdrift all lera och fick kämpa som en dåre bara för att hålla rent i deras hus där dom skulle kunna gå in och stå utan att dom skulle behöva stå i lera.
Och det va en stor nackdel fick aldrig hjälp av dom andra som stog där me sina hästar. Utan klagga för jag mocka så mycket:confused:
Deras hästar sket jag ju i, men gjorde det för min egna och eftersom att deras hästar också kunde gå in gjorde jag jobbet för dom också. Kunde ju inte låta min pålle stå i sin egen skit. :(

Och den sköna känslan när man går från stallet när det ös regnar att hästen står inne och torkar och äter sitt hö och inte behöver stå i någon lerpöl. Det är otroligt skönt!

Sen är det bara fördelar :)

Bra för hästen.
Och sen allt som de flesta har skrivit. :banana:

Senast ändrad:

Ser inte många nackdelar med lösdrift.

Men några finns ju.

Som andra har sakt vattnet fryser

Lerigt :devil: Höll på att bli galen när jag stog på lösdrift all lera och fick kämpa som en dåre bara för att hålla rent i deras hus där dom skulle kunna gå in och stå utan att dom skulle behöva stå i lera.
Och det va en stor nackdel fick aldrig hjälp av dom andra som stog där me sina hästar. Utan klagga för jag mocka så mycket:confused:
Deras hästar sket jag ju i, men gjorde det för min egna och eftersom att deras hästar också kunde gå in gjorde jag jobbet för dom också. Kunde ju inte låta min pålle stå i sin egen skit. :(

Och den sköna känslan när man går från stallet när det ös regnar att hästen står inne och torkar och äter sitt hö och inte behöver stå i någon lerpöl. Det är otroligt skönt!

Sen är det bara fördelar :)

Bra för hästen.
Och sen allt som de flesta har skrivit. :banana:

Klart vattnet fryser om man inte har det uppvärmt.
Så det är bara att införskaffa frostfri vattenbalja.

Varför skulle det vara mera lera i hagen för att man har hästarna på lösdrift?

Ser man till att skaffa ett ordentligt kombi-stall, där hästarna kan gå ut och in som de vill, och människor kan också få den komfort de vill precis som i ett vanligt stall, är det ingen skillnad.
Hästarna kan ges hö inne om det regnar om man så önskar, så kan de också gå ut när de känner sig begivna på det.

Eller så kan man stänga in dem i boxarna om man vill torka upp dem mellan varven om det regnar ihärdigt många dagar.

Ett förslag. Bygg hage i en skog, så blir det inte så mycket lera och lerpölar.

Det är ju olika hur bra lösdrifterna är med. Den jag stog på va inte så jätte bra, men det va inte tänkt att det skulle varit någon lösdrift. Mycket därför inte va så bra.

Sa aldrig att det blir mer lera. Men om det blir mycket lera tycker jag det är en nackdel. Men det beror ju också på hur stor yta hästna står på. Och hur många dom är den den ytan.

Ett kombi- stall hade varit kanon.

Tycker absolut inte det är något dåligt med lösdrift, tycker det är jätte bra för hästen. Senare i framtiden tror jag säket att jag ställer mig på lösdrift igen. Men då har jag lite mer krav än när jag första gången jag flyttat till en lösdrift. Hästarna ska ha fri tillgång till hö, vattnet ska inte frysa. Alla ska hjälpas åt med mockning mm.

GUD vad skönt att läsa så mycket positivt om lösdrift! Jag skall ev. skaffa häst snart, en islänning, och har tänkt mycket på det där med lösdrift. För det första kräver det litet mindre arbete (=skönt vintertid, jag har jobbat i stall så jag vet vad jag pratar om :angel: ) och för det andra blir det litet billigare :smirk: Min ekonomi är inte hur bra som helst så billigt och bra är JÄTTEbra för mig...

Har dock varit osäker av olika anledningar. Egentligen har jag aldrig misstrott att en häst (speciellt en islänning) inte skulle klara av att gå ute året runt, utan jag har tänkt på hur smidigt det är för ägarna. Men alla verkar hur nöjda som helst och det är ju HELT underbart!

Jag har dessutom hittat ett jättefint stall med uteboxar och lösdrift för just isisar som jag tycker verkar helmysigt! Ägarna är hur trevliga som helst och det känns som rena drömmen.

//Phillippa, som går på små rosa förväntningsmoln...

Mina ridhästar klipps på hals och bog och torkar ganska snabbt efter ett ridpass.

Hej, har du ngn typ av halstäcke då? Eller klarar de sig utan även klippta? Hur mycket klipper du o när? Undrar lite för jag funderade förra vintern på att punktklippa lite vid halsen....

Varför skulle det vara mera lera i hagen för att man har hästarna på lösdrift?

Om det regnar mycket och hästarna går på en yta dygnet runt så trampar de sönder marken. Jag ser stor skillnad på min lösdriftshage jämfört med hagen där hästarna står inne mellan 8-9 o 5. Men trots leran o allt arbete med att köra ut mer grus så är det värt det.

Min islandshäst har ibland istappar som hänger på sidorna men stoppar man in fingrarna i hans päls är det jättevarmt och torrt, får portionerat hö och tillgång till ligghall och vatten.

Om det regnar mycket och hästarna går på en yta dygnet runt så trampar de sönder marken.

Jo, men bara om de går på för liten areal :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Smyger in och svarar...

Jag har ett halvblodssto och en anglovalack (och en d-ponny) som gått på lösdrift i vinter, jag har klippt hela halsen från frambenen på dem. Jag har inte haft halstäcke på dem och det har fungerat utmärkt, till min stora lycka!
Jag har då haft dem klippta från oktober, och har nog hunnit klippa dem kanske 10 ggr fram till vårkanten, + att jag helklippte dem i mars/april för att få dem snygga :angel: till tävlingarna kom igång.

Jag har även klippt några isisar i närheten på höst/vinter mellan frambenen och ungefär halva halsen, de går utan täcke på sig.

KL o lite trådkapning

Vi har en fet nordsvensk och en för tillfället aldeldes för mager travare (har ökat hans kraftfodergiva rejält nyligen så det blir nog bra) som vi planerar lösdrift för.
Men travaren har så otroligt kort och fin päls, just nu iaf på sommaren.. tror ni att han kommer få vinterpäls så att han klarar sig ändå? Har inga planer å att klippa som det är nu och vi har ordnat så att de ska ha fri tillgång till grovfoder, men jag vill helst slippa täcka honom, inte minst för att han får skav bara han tittar på en grimma eller ett täcke... >_>

hej du om hästen är svettig får man ha på ett fleecetäcke en stund så det är inte heller någon nackdel!

i stall ska man inte ha någon värme det blir mer naturligt :) om hästarna är klippta får man ha täcke men det behövs ABBSOLUT ingen värme i stallet :)

Jag har tre små ponnyer på lösdrift och det har jag haft i flera år. Vindskyddet är stort och godkänt för 11 stora hästar så de har gott om plats att röra sig på. Hagen blir inte lerigare än vanligt, kanske tack vare att de inte har skor och inte är så himla stora/tunga. Foder ger jag inte i vindskyddet utan det får de utanför i en foderhäck. Jag ger dom inte i vindskyddet av den enkla anledningen att de då står där inne och bajsar onödigt mycket. De har fri tillgång på hö. Det tycker jag att hästar på lösdrift bör ha, just för att de behöver tugga mycket. "En tuggande häst är en varm häst" Vatten byter jag 2-3 gånger om dagen. Tyvärr fryser de om nätterna. Inte mycket och göra något åt.

För hästarnas skull kanske, men hovslagare, vid behandlingar/vet-besök? :p

Hovslagare och veterinärer brukar klä sig efter väder. Om de kommer i shorts mitt i vintern får de väl skylla sig själva. Vem tusan har värme i stallet? Ingen jag känner i alla fall.

Hovslagare och veterinärer brukar klä sig efter väder. Om de kommer i shorts mitt i vintern får de väl skylla sig själva. Vem tusan har värme i stallet? Ingen jag känner i alla fall.

Fast många hovslagare och veterinärer skulle nog önska det fanns en uppvärmd skötplats. För att sko en häst i flera minusgrader tycker i alla fall min hovslagare inte är någon höjdare. Det måste vara svårt för både hovslagre och veterinärer att jobba med handskar, en del hovslagare kanske gör det men tex om ett sår ska sys är det väl inte så lämpligt med lovikavantar på. Enda handskar som kan komma i fråga då är plasthandskar och de värmer inte speciellt mycket om ens något.

En del större stall som jag har sett reportage från har antingen lösdrift och/eller boxar i en ouppvärmd stalldel och sedan en uppvärmd isolerad del där det finns flera uppställningsplatser oftast även vattenspilta och där även sadelkammare och andra utrymmen för människor finns, toalett tex. Vet inte vad för temperatur som hålls men mellan 10 och 15 plusgrader borde väl vara lämpligt? Om jag någon gång skulle bygga ett nytt stall från grunden skulle jag bygga så.

Senast ändrad:

Har inte hovslagare och veterinär dräglig arbetsmiljö lär de inte återkomma iaf...

Man kan ha "begränsad fri tillgång" på hö, det finns olika lösningar att ta till. Dels finns det finmaskiga hönät i alla storlekar, från små nät att ha i transporten till stora nät som man har till stora rundbalar, kolla Sund häst. Sen kan man göra egna foderautomater med små rutor 4x4 cm.

Fördelar:
Hästarna kan möjlighet till fri rörelse i alla gångarter dygnet runt.
Mer naturligt ätmönster om man har fri tillgång.
Mindre risk för problem med luftvägar, galliga ben, stela muskler osv = en hälsosammare häst.
Mindre jobb för mig då jag ej måste vara i stallet "fasta" tider.
Min häst blir gladare och mer harmonisk av att gå ute dygnet runt.

Nackdelar:
Om man tränar hästen så den blir svettig ofta så måste man klippa och täcka.
Jag tycker det är kallare när man inte har ett varmt stall att gå in i (även om man har värme i stallet så är det svårt att hålla en dräglig tempratur där vintertid).
Vissa hästar trivs inte med lösdrift.

Jag ser mestadels fördelar med att ha mina hästar på lösdrift, de mår bättre och är mer harmoniska. Det är egenligen bara för min egen skull som det är lite jobbigt. ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 205
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 503
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka