Lösdrift för Hästen !!

Sv: Lösdrift för Hästen !!

Vid vilken ålder kan man ha hästarna på lösdrift?
jag har nämligen funderat på att ha mitt travarsto och hennes fölunge på lösdrift, men då är frågan om fölet inte blir lite för litet för att klara detta?! :confused:
Han är född den 14 juni, så han är ju ganska så sen.
men de går ju ute dygnet runt på bete nu.
vad har ni för erfarenhet av detta? med föl på lösdrift?
(måste bara tillägga; mitt travarsto går utan täcke året runt, även i snöstorm, hon plockar av sig täcket oavsett väder och nu har hon inte haft täcke på 2 år)

Nackdel:
*vattnet fryser, om man inte har fixat uppvärmt vatten.
*tjock vinterpäls (vilket de behöver!) och jobbigt om hästen blir svettig.
*krävs fri tillgång på grovfoder vilket iofs inte är någon nackdel, bara om man inte kan tillgodose det.

Vattnet fryser inte om man skaffar en Thermobar. Och även om man har hästar på stall, måste de ju ändå ha isfritt vatten på dagen. En bra investering som jag kan rekommendera varmt.

Tjock vinterpäls får de inte om de går med täcke. Och täcke har ju folk på sina hästar när de står på stall.

Det krävs inte fri tillgång på grovfoder. Det går att reglera med mathager och grindöppnare om man så vill.

Fyller på:

Nackdelar:
  • Det blir lerigare i hagen, än om de bara skulle gå ute dagtid. Ett tjockt lager flis eller grus, vid vindskyddet och vid grinden vore kanske bra. Spån skulle bara sjunka ner i marken o bli geggig, om det inte är berong under, förstås.
  • Trots att hästarna klarar sig, kan man själv tycka att det är för dåligt väder, men det är ju inget som hindrar att man tar in dem när det är som värst...
    [

• En bra idé är att gjuta en platta som är räfflad utanför ingångarna till lösdriften, så slipper man leran.
    Bark är en bra lösning på geggproblem.

Om det är snöstorm är det inget som hindrar att man stänger in dem i stallet.

I annat fall, om vädret är dåligt men inte alarmerande, finns många bra täcken tuffa mot kyla, vind och nederbörd.

Bark är en bra lösning på geggproblem.

En dum fråga: Täckbark odyl har jag hört talas om att man kan mildra geggan med, men någon som vet om man kan använda flis?

Vi har en massa flis kvar från då vi eldade med flis i pannan.
Maken vill gärna välta ut detta framför ligghallen som "gegg-skydd" i stället för att köpa bark eller nåt annat. Bättre att använda det vi redan har, ni vet...
Någon som tror det skulle funka?

De vänjer sig vid plastremsorna för ingången rätt fort. Man fäster upp dem i början, och tar ner en remsa i taget tills man fått ner alla (vilket inte behövs förrän den riktiga vintern tar fart).

Det där tycker jag är minst sagt märkligt, då jag upplever, att om det är någon gång på året som hästarna verkligen behöver sin lösdrift, är det på vår-sommar-höst, då de brukar gå in vissa perioder på dygnet för att ta skydd mot insekterna.

Vintertid brukar de använda sin lösdrift mindre, men dock för att gå in och sova i ibland.

Så många bra tips! Rolig läsning för mig som planerar lösdriftshall just nu.

För egen del tänker jag gräva ner elvärmd vattenledning till en värmd vattenkopp. Svindyrt, jag vet, men så hade jag på en annan gård som jag hyrde tidigare och det var oerhört bekvämt.

En fundering. När man har två öppningar i hallen, blåser det inte rakt igenom då? Och är det någon som har sån där plast för öppningen som hästarna kan gå igenom? Vänjer de sig vid det tro, eller vågar de inte gå igenom?

Jag skulle hellre rekommendera uppvärmt vattenkar i stället för uppvärmd vattenkopp, då man vet att hästarna dricker mindre ur kopp. Det är viktigt att de får i sig tillräckligt med vatten vintertid, då de inte går på bete.

Enda nackdelen jag kan se i det är att hästarna anpassar sig till kylan och kanske får lite av en chock när de ska komma in i värmen :P (och lång päls).

Utestall tycker jag annars är en bra lösning om man ändå ska kompromissa. Bättre luft, mindre värmeomställning, men ändå lite varmare än att ha dom ute eftersom hästarna värmer upp stallet under natten.

Varför ska de komma in i värmen? De flesta hästar trivs bästa när det är svalt. De är inte konstruerade för att stå inomhus.
Problem kan vara om man ställer en tunnhudad Arab, som inte är en Nordisk hästras, uppe i nordligaste Norrland, om det blir extrema minusgrader.

Om man väljer att ha hästen på utebox, tycker jag man lika gärna kan släppa ut dem så de får röra sig fritt. Hästar är gjorda för att kunna röra sig 18-20 timmar/dygn.

Jag kan dock tänka mig att det är svårare att ha vissa hästar på lösdrift, ev i kombination med varandra.
Har man t ex en lättfödd tävlingsponny som ska gå med ett fullblod eller en travare som inte är lättfödd, då "måste" i princip fullblodet/travaren ha fri tillgång på grovfoder för att kunna hålla värmen, medans den lättfödda ponnyn riskerar att bli fet. Hellre det än att skära ner på grovfodret men ändå :p
Lösdrift passar alla hästar men inte alla hästägare, även så finns det vissa som kräver mer speciallösningar än andra tror jag man skulle kunna säga.

Jag kan inte se att det skulle vara svårare att separera dem utom hus på lösdrift, än att separera dem när de går ute annars.

Man får dela av lösdriften i olika avdelningar och koppla hagarna till dem.
Om det är grovfodret som är problemet, löser man det ganska enkelt genom grindöppnare.

Nicke ud verkar ha många bra svar!!

Nåja du behöver itne svara på detta. Men vad tror ni om att ja ha två hästar på lösdrift där det finns en ja liten lada.( även kallad för sommarladan här). Denna går att öppna och göra iordning, så kan de ju gå in när de vill och ändå kan man ordna så man kan binda upp dem och liknande. Sen är ju frågan tror ni man skulle kunna ha vatten där inne ? menar de måste ju lära sig? Då fryser det inte riktigt lika fort heller.

Iofs bara en tanke. först gäller de att linda far sin runt lillfingret, sen farbror :D haha

Men vad tror ni ?

Varför ska de komma in i värmen? De flesta hästar trivs bästa när det är svalt. De är inte konstruerade för att stå inomhus.
Problem kan vara om man ställer en tunnhudad Arab, som inte är en Nordisk hästras, uppe i nordligaste Norrland, om det blir extrema minusgrader.

Om man väljer att ha hästen på utebox, tycker jag man lika gärna kan släppa ut dem så de får röra sig fritt. Hästar är gjorda för att kunna röra sig 18-20 timmar/dygn.

Läste du inlägget jag svarade på?
Hon som funderade på att ha hästen på lösdrift till runt December och därefter stalla in hästen.

Nicke ud verkar ha många bra svar!!

Nåja du behöver itne svara på detta. Men vad tror ni om att ja ha två hästar på lösdrift där det finns en ja liten lada.( även kallad för sommarladan här). Denna går att öppna och göra iordning, så kan de ju gå in när de vill och ändå kan man ordna så man kan binda upp dem och liknande. Sen är ju frågan tror ni man skulle kunna ha vatten där inne ? menar de måste ju lära sig? Då fryser det inte riktigt lika fort heller.

Iofs bara en tanke. först gäller de att linda far sin runt lillfingret, sen farbror :D haha

Men vad tror ni ?

Det låter som en utmärkt idé ;)
Det finns en billigare variant av uppvärmt vattenkar på Bole tror jag, eller om det var Nordpost.
Det är en av de bästa investeringar jag någonsin gjort.
Min Thermobar.

Läste du inlägget jag svarade på?
Hon som funderade på att ha hästen på lösdrift till runt December och därefter stalla in hästen.

Jag har lite brådis, så hinner inte läsa jättenoga.
Vad tänkte du på, var det något jag skulle kolla på eller nåt? ;)

knapplån: (heter det så??)
jag har nämligen funderat på att ha mitt travarsto och hennes fölunge på lösdrift, men då är frågan om fölet inte blir lite för litet för att klara detta?!
(måste bara tillägga; mitt travarsto går utan täcke året runt, även i snöstorm, hon plockar av sig täcket oavsett väder och nu har hon inte haft täcke på 2 år)
(ställer frågan igen)

knapplån: (heter det så??)
jag har nämligen funderat på att ha mitt travarsto och hennes fölunge på lösdrift, men då är frågan om fölet inte blir lite för litet för att klara detta?!
(ställer frågan igen)

Finns det någon som tar in vildhäst fölungar när det är snöstorm. Nej, det gör det inte... Men om din fölunge fryser gör du bäst i att ta in honom. Fri tillgång på hö är viktigt.

Har själv aldrig haft någon fölunge ute på lösdrift. De har alltid stått inne första vintern (då blir de också vana vid människor på ett annat sätt).

nej, det finns ingen som tar in vildhäst föl, men å andra sidan finns det fri tillgång på hö på vintern i "vildmarken"???? :crazy:

mitt föl är van vid människor trots att han går ute nu i sommar, man kan ju umgås med dem utan att ha dem uppbundna hela tiden. :smirk:

Ok, genom att läsa alla svar även om de inte var direkt kopplade till min fråga så antar jag att det är helt ok att ha en ponny på lösdrift ihop med våra islands, bara den får vänja sig och att det är viktigt med ligghall eller utestall, vi skall nämligen flytta och måste bygga något av det alt. köpa.

Vi har också funderat på uppvärmd vattenkar men då vi bor så att hästarna alltid går nära så kollar vi vattnet hela tiden, men det hade varit skönt att slippa :smirk:

Om det är fruktansvärd snöstorm, hagel eller 30 minus kanske man borde ha täcke till ponnyn? Eller vad tycker ni? Jag bor i småland och vintrarna är ganska mildra men vem minns inte förrförra vintern.

Tacksam för lite tips.
/Helena

ps. Vi har alltid haft våra föl på lösdrift året runt inkl. den superkalla vintern härom året och det gick jättebra, vi köpte ett vintertäcke till vår island/arab korsning men han vägrade förflytta sig med den på sig så vi var tvugna att ta av den :crazy:

Ok, genom att läsa alla svar även om de inte var direkt kopplade till min fråga så antar jag att det är helt ok att ha en ponny på lösdrift ihop med våra islands, bara den får vänja sig och att det är viktigt med ligghall eller utestall, vi skall nämligen flytta och måste bygga något av det alt. köpa.

Vi har också funderat på uppvärmd vattenkar men då vi bor så att hästarna alltid går nära så kollar vi vattnet hela tiden, men det hade varit skönt att slippa :smirk:

Om det är fruktansvärd snöstorm, hagel eller 30 minus kanske man borde ha täcke till ponnyn? Eller vad tycker ni? Jag bor i småland och vintrarna är ganska mildra men vem minns inte förrförra vintern.

Tacksam för lite tips.
/Helena

ps. Vi har alltid haft våra föl på lösdrift året runt inkl. den superkalla vintern härom året och det gick jättebra, vi köpte ett vintertäcke till vår island/arab korsning men han vägrade förflytta sig med den på sig så vi var tvugna att ta av den :crazy:

Jag kan lova att ni kommer att bli nöjda om ni skaffar ett uppvärmt vattenkar till vintern. Det är guld värt.

Ang täcken och lösdrifthästar, har det skrivits en hel del om det, ganska mycket detaljerade svar om täckeshållning på lösdrift, för det är verkligen hitoria för sig själv att sätta sig in i.

Jag tycker självklart att man ska ha hästar på stall när det är snöstorm. Och täcken får man använda med omdöme för olika typer av hästar, för de är så olika känsliga. Och jag tycker man ska täcka sin häst vid läskiga väderförhållanden då den riskerar att frysa, vid tex ihållande kallt regn, underkylt regn, snöblask, extrem kyla osv.

Sök på forumet så hoppas jag att du hittar vad du söker angående detta, annars får väl vi alla som har den här typen av hästhållning svara igen. ;)

delvis knapplån

Angående täckandet så tycker jag det är ganska enkelt. Ser hästen frusen ut så täckar man, man ska ju ändå titta till hästarna minst en gång per dag, då kan man ju se till att titta till tidigt de dagar det är fulväder :p
Hästarna är väldigt individuella och som sagt, täcka eller inte kan man diskutera i oändlighet, så varför inte fråga hästen istället? De ljuger sällan..

Nackdelar:
- Kräver täcken med bra passform (om man har täcke).
- Det kan vara krångligt att få tag på färsk, träck från rätt häst när man ska göra träckprov.
Det är eg det enda.

Fördelar:
- Hästens blodcirkulation blir bättre.
- Hästens organ stimuleras och börjar därav fungera som de ska.
- Hästens fysik blir bättre.
- Hästen håller sig helare/friskare.
- Mindre jobb (man behöver INTE mocka hagen).
- Hästen mår bättre fysiskt och psykiskt.
- Hästen får en tryggare miljö (flock).
- Stämningen i flocken blir bättre.

Jag ser inga eg nackdelar med lösdrift. Startade lösdrift för 2 år sen och har haft liten flock, stor flock, valacker, ston, unghästar, olika raser, åldrar.. Det enda jag kan tycka är jobbigt är att det kan vara ganska mörkt när man ska hämta hästen om kvällarna. :D Vi har dem på ca 30 hektar mark. Mockning av ligghallen görs 1 gång om året, alla tillsammans med hjälp av traktor. Hagen har vi mockat till och från första året då hästarna gjorde bajsplats på en ganska liten del av hagen. Detta år har vi inte behövt mocka alls - de har fördelat bajsandet då vi flyttade matplatsen i våras. Sen kör man med traktorn i hagen varje sommar för att harva den.

Vi utfodrar 1-2 ggr om dagen (har även haft mer sällan förr) då vi ger hösilage (med hög ts) och bär ut det för hand. De har fri tillgång på grovfoder dygnet runt. Vi har thermobar till vattnet vilket är super! Vattnet blir inte varmt men fryser ej. I år ska vi köpa en till.
I regel föräter sig inte en häst på grovfoder om den har en bra mental och fysisk hälsa och en naturlig och bra livsstil/flock.

Täcken har man om man vill. Jag anser att det är bra att låta hästen få liite päls ifall att täcket skulle åka av en natt av ngn anledning. Men så mycket päls att hästen svettas tycker jag är lite väl. Men en del hästar svettas ju o andra sidan utan päls för ingenting.
Man behöver inte täcke en häst som går utan täcke, bara för att det blir dåligt väder. Inte heller ta in dem i stall. De behöver i dessa situationer sin flock och klarar vädret utan problem. Fryser hästen vid dåligt väder bör jag inte ha hästen alls utan täcke vintertid.

Ang utebox så anser jag att man där kombinerar det dåliga med det ena, men det dåliga med det andra. Hela syftet med utevistelse är rörelsemöjligheten. Att ställa en häst i en box inenbär stillastående kombinerat med kyla. För att klara kyla behöver hästen röra sig. Det finns ett syfte med varmstall - att hästen ska klara av att stå stilla 12 timmar i sträck.
Nä, det där med utebox tycker jag är ett påhitt av ngn som inte riktigt visste vad han höll på med. jag förstår att hosthästar och liknande behöver den friska luften, men då tycker jag att lösdrift är ända alternativet.

FÖL på lösdrift kommer jag att ha erfarenhet av i höst då vi har ett dräktigt sto som går i vår lösdrift sen i höstas och ska föla i månadsskiftet aug-sep. Men jag ser inget problem med det sålänge det kan hålla värmen. Det kommer ju att vara en del av flocken som alla andra. Ska bli spännande att låta minhäst träffa en fölis för första gången - enda herren i hagen för tillfället. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 988
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 205
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 845
Senast: ako
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
5 503
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka