Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nackdel:
*vattnet fryser, om man inte har fixat uppvärmt vatten.
*tjock vinterpäls (vilket de behöver!) och jobbigt om hästen blir svettig.
*krävs fri tillgång på grovfoder vilket iofs inte är någon nackdel, bara om man inte kan tillgodose det.
Fyller på:
Nackdelar:
- Det blir lerigare i hagen, än om de bara skulle gå ute dagtid. Ett tjockt lager flis eller grus, vid vindskyddet och vid grinden vore kanske bra. Spån skulle bara sjunka ner i marken o bli geggig, om det inte är berong under, förstås.
- Trots att hästarna klarar sig, kan man själv tycka att det är för dåligt väder, men det är ju inget som hindrar att man tar in dem när det är som värst...
[
Bark är en bra lösning på geggproblem.
De vänjer sig vid plastremsorna för ingången rätt fort. Man fäster upp dem i början, och tar ner en remsa i taget tills man fått ner alla (vilket inte behövs förrän den riktiga vintern tar fart).
Så många bra tips! Rolig läsning för mig som planerar lösdriftshall just nu.
För egen del tänker jag gräva ner elvärmd vattenledning till en värmd vattenkopp. Svindyrt, jag vet, men så hade jag på en annan gård som jag hyrde tidigare och det var oerhört bekvämt.
En fundering. När man har två öppningar i hallen, blåser det inte rakt igenom då? Och är det någon som har sån där plast för öppningen som hästarna kan gå igenom? Vänjer de sig vid det tro, eller vågar de inte gå igenom?
Enda nackdelen jag kan se i det är att hästarna anpassar sig till kylan och kanske får lite av en chock när de ska komma in i värmen :P (och lång päls).
Utestall tycker jag annars är en bra lösning om man ändå ska kompromissa. Bättre luft, mindre värmeomställning, men ändå lite varmare än att ha dom ute eftersom hästarna värmer upp stallet under natten.
Jag kan dock tänka mig att det är svårare att ha vissa hästar på lösdrift, ev i kombination med varandra.
Har man t ex en lättfödd tävlingsponny som ska gå med ett fullblod eller en travare som inte är lättfödd, då "måste" i princip fullblodet/travaren ha fri tillgång på grovfoder för att kunna hålla värmen, medans den lättfödda ponnyn riskerar att bli fet. Hellre det än att skära ner på grovfodret men ändå![]()
Lösdrift passar alla hästar men inte alla hästägare, även så finns det vissa som kräver mer speciallösningar än andra tror jag man skulle kunna säga.
Varför ska de komma in i värmen? De flesta hästar trivs bästa när det är svalt. De är inte konstruerade för att stå inomhus.
Problem kan vara om man ställer en tunnhudad Arab, som inte är en Nordisk hästras, uppe i nordligaste Norrland, om det blir extrema minusgrader.
Om man väljer att ha hästen på utebox, tycker jag man lika gärna kan släppa ut dem så de får röra sig fritt. Hästar är gjorda för att kunna röra sig 18-20 timmar/dygn.
Nicke ud verkar ha många bra svar!!
Nåja du behöver itne svara på detta. Men vad tror ni om att ja ha två hästar på lösdrift där det finns en ja liten lada.( även kallad för sommarladan här). Denna går att öppna och göra iordning, så kan de ju gå in när de vill och ändå kan man ordna så man kan binda upp dem och liknande. Sen är ju frågan tror ni man skulle kunna ha vatten där inne ? menar de måste ju lära sig? Då fryser det inte riktigt lika fort heller.
Iofs bara en tanke. först gäller de att linda far sin runt lillfingret, sen farbrorhaha
Men vad tror ni ?
Läste du inlägget jag svarade på?
Hon som funderade på att ha hästen på lösdrift till runt December och därefter stalla in hästen.
knapplån: (heter det så??)
Vid vilken ålder kan man ha hästarna på lösdrift?
jag har nämligen funderat på att ha mitt travarsto och hennes fölunge på lösdrift, men då är frågan om fölet inte blir lite för litet för att klara detta?!
Han är född den 14 juni, så han är ju ganska så sen.
men de går ju ute dygnet runt på bete nu.
vad har ni för erfarenhet av detta? med föl på lösdrift?
(måste bara tillägga; mitt travarsto går utan täcke året runt, även i snöstorm, hon plockar av sig täcket oavsett väder och nu har hon inte haft täcke på 2 år)
(ställer frågan igen)
Ok, genom att läsa alla svar även om de inte var direkt kopplade till min fråga så antar jag att det är helt ok att ha en ponny på lösdrift ihop med våra islands, bara den får vänja sig och att det är viktigt med ligghall eller utestall, vi skall nämligen flytta och måste bygga något av det alt. köpa.
Vi har också funderat på uppvärmd vattenkar men då vi bor så att hästarna alltid går nära så kollar vi vattnet hela tiden, men det hade varit skönt att slippa :smirk:
Om det är fruktansvärd snöstorm, hagel eller 30 minus kanske man borde ha täcke till ponnyn? Eller vad tycker ni? Jag bor i småland och vintrarna är ganska mildra men vem minns inte förrförra vintern.
Tacksam för lite tips.
/Helena
ps. Vi har alltid haft våra föl på lösdrift året runt inkl. den superkalla vintern härom året och det gick jättebra, vi köpte ett vintertäcke till vår island/arab korsning men han vägrade förflytta sig med den på sig så vi var tvugna att ta av den![]()