Lösdrift!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare vilmerx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 3 895
Sv: Lösdrift!

jordburksverket? samlar man jord i burkar där? ;)

Förlåt, jag kunde inte låta bli. :D

Till TS kan jag säga att den förra lösdriften jag hade mina hästar inhyrda på var ungefär i den storleken och det var bara LERA där efter ett tag. Men det var iofs fler hästar där, men tänk på att det blir mycket tryck på marken och det blir lättare söndertrampat om hästarna går där alltid.

Jag flyttade pga leran, hästarna tyckte inte alls det var roligt att klafsa runt + att det var som en grogrund för diverse grejer.

Angående storleken på hage, 1 ha på två hästar tycker inte jag låter lite om man inte är ute efter sommarbete. Jag har stått i stall där 15 lösdrifthästar delat på 1 ha :o. Nu har jag egen gård där två hästar gick på 1 ha första året och det räckte gott och väl. Har numera 3 ha åt dom men det är ganska onödigt egentligen för dom använder max 1 ha av hagen :angel:. Bajsar gör dom i princip bara i ligghallen samt en favorithörna i hagen där vi skottar med traktorn varje sommar.

15 hästar på en hektar!!!???:eek: Fy fasen..låter ju helt vrickat..Här är den lilla lösdriftshagen på ca 1 1/2 ha för två ponnyer. (endast vinter och på 7 ha till ca 5 hästar. Dom går ej på lösdrift i år dock. Dom kommer in på nätterna.

15 hästar på en hektar!!!???:eek:
Vilken värld lever ni bukefalister i egentligen:D. Är jättevanligt att 20-50talet hästar trängs på minimala yta hos ridskolor och privata stallar inne i stan, och nu ska ju var och varannan ha lösdrift i dessa frimärkshagar. Mina hästar trodde nog dom dött och kommit till himlen när vi flyttade fem mil bort ut på dom stora vidderna, dom vet inte ens vad dom ska göra med sin stora hage och jätteligghall :D (senaste stallet vi hyrde in oss i trängdes fem stora lösdrifthästar i en hage på ca 20x30 meter).

På riktiga lösdrifter?? Där dom går ute dygnet runt?? Den verkligeheten vill jag varken leva i eller se över huvudtaget. Och jag skulle ALDRIG ha min häst på såna ställen EN ENDA SEKUND!!

Tro mig! Jag vet för jag har haft Länsstyrelsen på besök efter en anmälan från en avundsjuk fd stallkompis.

Det stämmer att man måste ha en box som kan värmas upp till åtminstone 0 grader under vintern. Sjukboxen ska ha godkända mått.
Stallet jag har är 10cm för lågt i tak enligt Länsstyrelsens mått.
Jag har mina hästar på lösdrift med stor fin ligghall så de står iallafall aldrig inne i boxarna.

Nu har jag turen att bo granne med ett nedlagt stall med godkänd takhöjd. Eftersom jag kan ta in hästarna där vid ev sjukdom och värma upp med fläkt blev det godkänt.

Det är alltså inte godkänt att man kan transportera hästen till annat stall "eftersom sjuka hästar inte ska behöva åka transport".

Jag tror många bara tror det är att "smacka upp en ligghall" och vips kan man ha hästarna hemma.

Hur byggde du din ligghall? Har du någon ritning på den. Jag funderar själv på att bygga en ligghall. Och vill ha lite idéer hur jag ska bygga den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 937
Senast: ako
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 132
Anläggning Jag behöver skaffa en övervakningskamera till min gård. Behöver tips på en som går på Wifi, som är batteridriven och klarar av att sitta...
Svar
14
· Visningar
688
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 062
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka