Löslongera

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Mirre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 742

Mirre

Trådstartare
Funderar på att testa det idag med Herman.
Har bett honom att gå runt mig lös några gånger och det funkar bra. Visserligen har det bara blvit små cirklar men han har inte dragit iväg alla fall. Han kommer alltid när jag ropar på honom. Nåt spec jag bör tänka på?
Blir ingen lång stund utan bara en kort stund för och testa.
Vad är bra/dåligt med att löslongera? Vad gör det för skillnad på hästen jämfört med om man longerar i lina?

Testa på du! Man lär sig väldigt mycket av att lattja med hästen, och du har ju redan provat lite smått så det är bara att vidareutveckla. Gör inget om det blir lite fel ibland, tänk på det.

Fördelen med löslongering mot för longering i lina är att man måste verkligen kommunicera ordentligt för att hästen ska göra som man vill, man kan inte fuska med linan (för det är inte ovanligt att hästar har stor respekt för linan men noll respekt för människan som håller i den).

Så på hästen gör det ingen egentlig skillnad, förutom att den kan balansera sig bättre utan att bli störd av ett snöre, men för din del så kräver det mer kommunikation, mer kroppsspråk och mer "pondus" - vilket givetvis påverkar er relation åt det positiva hållet.

oki tack för svaret :bow:
blev inget av med testandet idag. får bli i morogn i stället

Som med allting annat måste löslongering ha ett syfte. När du börjar måste du veta vad du vill göra, vad du är ute efter. Att driva runt ett häst på måfå är ingen konst, kan vem som helst göra. Jag tycker arbetet är bra dels är ledarskapssynpunkt. Man kan faktiskt ta itu med en del ledarskapsproblem när man lösjobbar, utan att för den sakens skull vara onödigt dominant. Var bara noga med vad du ber om och se till att hästen gör det.
Jättebra att lösjobba om man vill lära sig mer om kroppsspråk och hur din häst naturligt svarar på det. Jättebra och du vill att din häst ska hitta sin egen balans i gångarterna eller lära in dem på ljudsignal. Finns mycket bra med andra ord.

Nackdelen är dock att man inte kan påverka hästen på samma sätt som i t.ex tömkörning.

Mvh / Niklas
-------------------------------
http://www.horseandhuman.com/nh

ok tack :bow:
meningen med det är att kolla hans reaktion på mitt kroppsspråk m.m. Och att kolal hur bra kommunikation vi egentligen har

Man börjar ju på lina (rek.ca 3,7-4m) för att bygga upp en kommunikation för att sedan kunna göra det på längre avstånd och även i frihet i olika grader.

Man glömmer ofta bort att använda situationerna man redan har hästen "lös" och använda dem. Jag brukar leka med hästen helt lös när jag hämtar den från hagen: klia den, flytta runt fram och bakdel med både tryck och "rytmiskt tryck", gå lite sidvärtes osv. och be den följa med mig utan något på. Ofta gör jag i ordning hästen helt lös i hagen, ryktar, sadlar och allt.

Jag kollar också av att jag kan göra allt på lina innan jag skickar ut den löst i en round-pen. Om hästen inte förstår för vilka rörelser den skall vända upp, stå still, komma till mig eller sändas ut - då måste jag ta det på lina först. Fungerar det där, ja då är det bara att "prata på" i frihet! Fast det brukar krävas mer tydlighet av en själv och man märker vad man behöver bli tydligare på. Hästar är bra tränare tycker jag... :D

Man kan göra en mängd sk. pre-flight-checks innan man både rider eller gör mer avancerade markövningar, det är jättebra om man gör dem först. Men det är jätteroligt att leka med häst löst!

Lycka till!
/C

Om hästen inte förstår för vilka rörelser den skall vända upp, stå still, komma till mig eller sändas ut - då måste jag ta det på lina först.

...eller börja fundera på ditt kroppsspråk??

Vad gör det för skillnad på hästen jämfört med om man longerar i lina?
Hästen slipper bli störd hela tiden. När du longerar kan hästen inte balansera sig på samma sätt som utan - om du inte longerar med lös lina, då är det ingen skillnad förutom att du kan sända signaler via linan.

Bra; Jag tycker att det är det mest ultimata sättet att arbeta en häst på. Just efter som att hästen får arbeta i en form som är bäst för den. Den är fri att balansera sig själv och kommunicationen ni använder er av är hästens naturliga språk.

Dåligt; Om du gör fel kan det leda till Stora problem.

Precis!

Självklart är det inte hästens fel. Det är jag som behöver mer träning i att uttrycka mig/kommunicera/göra mig förstådd (eller vilka ord man vill använda).

Har man en häst som man inte förmår att "vända upp, stå still, komma till mig eller sändas ut", bör man upparbeta en kommunikation på lina först där detta fungerar innan man leker med hästen löst. Det är det snabbaste och säkraste sättet att felsöka i kommunikationen som jag känner till.I alla fall enligt den skola jag går.

Har man däremot koll på hästar kan man: vända, stoppa och backa utan att man för den skull haft den på lina tidigare. T.ex. tror jag att du som jobbar med detta proffessionellt fixar detta med en för dig ny häst...

;)
/Camilla

Har visserligen löslongerat tidigare hästar (Även Moses, kan tilläggas att longera Moses med lina, då flyger man,han springer mest rakt fram då, 1 ton häst som springer rakt fram då har amn inte mycket och säga till om ;) )
Men utan lina (i paddock) gick det jättebra :)
Longera Herman i lina e som att inte ha nån. han följer volten så bra av sig själv att det inte märks i linan att han är där.

oki har lös lina på han nu, funkar bra. han lyssnar på röst och kropp mer än linan alla fall :D
Men tänkte vänta tills vi kan ta oss till ridhus.
Just nu har vi en åker med lååångt gräs. Blir lite väl frestande kanske

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
790
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Rumpnissen
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 845
Senast: ildiko
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 871
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka