Bukefalos 28 år!

Lost i företagardjungeln - hjälp?

Ninjakatten

Trådstartare
Jag sitter med broschyrer från skatteverket och försöker förstå en värld jag aldrig sett förut. Typ.
Det kanske finns någon vänlig själ på buke som vill ge mig råd och tips och svara på lite frågor?

Jag arbetar mot målet att jobba som frilansande översättare, och nu försöker jag bena ut vad jag måste göra för att lyckas. Utbildningen är färdig, så nu står jag i en bransch där man i princip är beroende av kontakter, vilket jag inte har. Men hur som helst, när jag kollar alla översättningsbyråer så är det tydligt att de vill ha frilansare som innehar skattesedel av någon typ, eller egen firma. Okej. Jag har kommit fram till att för att kunna arbeta med ett deltidsjobb samtidigt som jag översätter, behöver jag vara godkänd för FA-skatt. Nu börjar jag bli lost.

- För att inneha FA-skattsedel måste man ha en enskild firma, eller?
- Är frilans detsamma som att ha enskild firma?
- Jag är inte säker på hur mycket jag kommer att tjäna i början, det tar ju lite tid innan man kommer in i branschen ordentligt. Kan jag starta enskild firma men inte tjäna något på några månader? Som jag förstod det så skattar man på överskottet/vinsten i företaget, så finns det ingen vinst finns inget att skatta?

Har jag, öh, fattat rätt?

Hjälp?
 
För FA-skatt i den omfattning du verkar jobba inom så behöver du en enskild firma, ja. Gå in på verksamt.se där finns den information du behöver.

Det är inte så svårt, när du jobbar som översättare skattar du via din enskilda firma, när du är löneslav :p går det på din A-skatt. Tänk också på att det inte är okomplicerat vid ev arbetslöshet om man har en firma så till en början kanske du kan gå via ett företag som fakturerar för mindre frilansare utan att de behöver ha F-skattsedel?

Om du startar firma så tänk på att vad du får dra av styrs av vilken kod ditt företag har så var noggrann när du beskriver din verksamhet.

Bokföring... tja, enligt mig är det inte så svårt men jag har gått några basala utbildningar i det. Det finns väldigt bra bokföringsprogram man kan använda.
 
Jag sitter med broschyrer från skatteverket och försöker förstå en värld jag aldrig sett förut. Typ.
Det kanske finns någon vänlig själ på buke som vill ge mig råd och tips och svara på lite frågor?

Jag arbetar mot målet att jobba som frilansande översättare, och nu försöker jag bena ut vad jag måste göra för att lyckas. Utbildningen är färdig, så nu står jag i en bransch där man i princip är beroende av kontakter, vilket jag inte har. Men hur som helst, när jag kollar alla översättningsbyråer så är det tydligt att de vill ha frilansare som innehar skattesedel av någon typ, eller egen firma. Okej. Jag har kommit fram till att för att kunna arbeta med ett deltidsjobb samtidigt som jag översätter, behöver jag vara godkänd för FA-skatt. Nu börjar jag bli lost.

- För att inneha FA-skattsedel måste man ha en enskild firma, eller?
- Är frilans detsamma som att ha enskild firma?
- Jag är inte säker på hur mycket jag kommer att tjäna i början, det tar ju lite tid innan man kommer in i branschen ordentligt. Kan jag starta enskild firma men inte tjäna något på några månader? Som jag förstod det så skattar man på överskottet/vinsten i företaget, så finns det ingen vinst finns inget att skatta?

Har jag, öh, fattat rätt?

Hjälp?
Boka en rådgivning på ett Nyföretagarcentrum nära dig! Där får du hjälp och stöd i hela processen - gratis. Och på verksamt.se kan du läsa massor.
 
För FA-skatt i den omfattning du verkar jobba inom så behöver du en enskild firma, ja. Gå in på verksamt.se där finns den information du behöver.

Det är inte så svårt, när du jobbar som översättare skattar du via din enskilda firma, när du är löneslav :p går det på din A-skatt. Tänk också på att det inte är okomplicerat vid ev arbetslöshet om man har en firma så till en början kanske du kan gå via ett företag som fakturerar för mindre frilansare utan att de behöver ha F-skattsedel?

Om du startar firma så tänk på att vad du får dra av styrs av vilken kod ditt företag har så var noggrann när du beskriver din verksamhet.

Bokföring... tja, enligt mig är det inte så svårt men jag har gått några basala utbildningar i det. Det finns väldigt bra bokföringsprogram man kan använda.

Titta, där sa du något jag inte greppat. Firma som fakturerar mindre frilansare - är det samma som att ha A-skattesedel? Annars så var det ju så jag tänkte börja, bli godkänd hos någon översättningsbyrå som skickar uppdragen till mig och betalar mig en "lön". Men jag trodde då att det krävdes en egen firma för det. Då måste jag nog ta kontakt med några företag redan nu och kolla hur det ligger till.

Därav min fråga om frilans. Om det finns ett företag som ger uppdrag åt sina frilansare, då är det väl företaget som ordnar med alla avgifter och sådant? Företaget "anställer" frilansaren?

Angående bokföringen är jag inte rädd - jag bestämde mig för längesedan att jag skulle bli egen företagare inom något, så jag är mentalt förberedd :D Det enda som krävs där är lite inläsning och någon trevlig kurs. Jag tycker det svåraste är att veta vad som är rätt drag för just min situation. Jag kan läsa hur mycket som helst allmänt om företagande, men tyvärr kommer det ingen som trycker det rätta svaret i ansiktet på mig. :meh:
 
Jag bör också tillägga att jag jobbar inte alls inom översättning nu, jag har precis börjat med att bena ut en väg för mig så att jag vet vad jag behöver göra för att lyckas. Därför skrämmer det mig lite att starta firma nu, innan jag ens har haft något att göra med branschen. Det som är viktigt är att jag inte vill sitta på en byrå och översätta, utan det måste vara hemifrån.

Jag fortsätter mitt sökande.
 
Jag bör också tillägga att jag jobbar inte alls inom översättning nu, jag har precis börjat med att bena ut en väg för mig så att jag vet vad jag behöver göra för att lyckas. Därför skrämmer det mig lite att starta firma nu, innan jag ens har haft något att göra med branschen. Det som är viktigt är att jag inte vill sitta på en byrå och översätta, utan det måste vara hemifrån.

Jag fortsätter mitt sökande.

Ok, om du jobbar med det i mindre skala just nu skulle jag gå via en firma som låter dig köra på A-skatt (även om det blir en avgift) just för att du behåller en säkerhet med a-kassa osv men ändå kan skapa dig ett namn.

Jag kan inte peka dig åt någon sådan firma för det har jag ingen erfarenhet av men det är säkert någon annan här som känner till sådana.
 
Ok, om du jobbar med det i mindre skala just nu skulle jag gå via en firma som låter dig köra på A-skatt (även om det blir en avgift) just för att du behåller en säkerhet med a-kassa osv men ändå kan skapa dig ett namn.

Jag kan inte peka dig åt någon sådan firma för det har jag ingen erfarenhet av men det är säkert någon annan här som känner till sådana.

Förtydling: Det finns firmor som mot en avgift gör att frilansare kan jobba på A-skatt typ fotografer osv.
 
Det finns egentligen tre sätt att ta betalt som frilans: 1. Som företagare, då fakturerar du och står för alla dina egna skatter och avgifter (enskild firma, AB eller annan företagsform, F-skattsedel) 2. Som "timanställd" dvs du får lön på A-skatt för ett jobb. Uppdragsgivaren betalar arbetsgivaravgift och drar skatt på din lön. 3. Genom ett företag som fakturerar åt dig och anställer dig för uppdraget - mot en avgift. Du säljer in uppdraget, företaget fakturerar och betalar ut lön till dig. De drar av skatt och arbetsgivaravgift + sin avgift. Du har A-skattsedel.
 
Vissa arbetsgivare accepterar dock inte nr 2, då de vill köpa tjänsten och inte anställa.
 
Boka en rådgivning på ett Nyföretagarcentrum nära dig!
Medhåll! Jag gick en starta-eget-kurs hos vårt lokala Nyföretagarcentrum, och det var en hel del nyttiga bitar där, inklusive grundläggande bokföring.
Skatteverket har också en hel del bra och rätt tydlig information; kolla in deras websidor också.
 
Jag bör också tillägga att jag jobbar inte alls inom översättning nu, jag har precis börjat med att bena ut en väg för mig så att jag vet vad jag behöver göra för att lyckas. Därför skrämmer det mig lite att starta firma nu, innan jag ens har haft något att göra med branschen. Det som är viktigt är att jag inte vill sitta på en byrå och översätta, utan det måste vara hemifrån.

Jag fortsätter mitt sökande.
Du kan googla på frilans finans. Vet en tjej som ger ridlektioner och fakturerar genom dem. Även min tränare här i Finland använder en sån firma eftersom hon vill kunna vara arbetslös på den tid hon inte har jobb och det blir knepigare om man har egen firma. I alla fall här.
 
Ok, om du jobbar med det i mindre skala just nu skulle jag gå via en firma som låter dig köra på A-skatt (även om det blir en avgift) just för att du behåller en säkerhet med a-kassa osv men ändå kan skapa dig ett namn.

Jag kan inte peka dig åt någon sådan firma för det har jag ingen erfarenhet av men det är säkert någon annan här som känner till sådana.
Förtydling: Det finns firmor som mot en avgift gör att frilansare kan jobba på A-skatt typ fotografer osv.
Du kan googla på frilans finans. Vet en tjej som ger ridlektioner och fakturerar genom dem. Även min tränare här i Finland använder en sån firma eftersom hon vill kunna vara arbetslös på den tid hon inte har jobb och det blir knepigare om man har egen firma. I alla fall här.
det finns flera såna firmor, man hittar dem t.ex via http://www.egenanstallning.org/
Det kostar några procent av tjänade pengar, men det är samtidigt ett enkelt sätt att slippa hålla på med bokföring själv, eller att betala någon annan för att göra det.
 
Tack för alla svar!

Det jag funderar över, som ni kanske inte kan svara på egentligen, är följande:

Jag går via en firma som "anställer" mig och fakturerar och allting. Detta gäller om jag får uppdrag direkt från en uppdragsgivare, utan mellanhänder. Då lägger jag t ex upp en profil på någon sida där uppdragsgivare letar bland översättarprofiler och tvärtom. Bra.

Men dessa översättningsbyråer som jag hittar mängder av när jag googlar, de skriver att de har en mängd frilansande översättare att välja mellan osv. Hur tror ni det gäller via en sådan? Borde inte rimligtvis en byrå anställa frilansarna med a-skattsedel? För inte kan man gå via en sådan byrå och sedan fakturera via ytterligare ett företag?

Oavsett vad så ska jag ändå kontakta några sådana för att se om jag kan vara intressant för dem. Jag kan ju ha tur, även om de ofta kräver minst två års erfarenhet i branschen.
 
Självklart kan Byrån AB ta in en liten egenföretagare för att sköta ett uppdrag åt en kund som Byrån AB har. Egenföretagaren skickar faktura till Byrån AB och Byrån AB skickar sin faktura till kunden.

Det är ju så Sveriges företagande är uppbyggt. Det är mycket få som vill anställa på de premisser du nämner, det är stora kostnader förknippade med anställningar, det är absolut en fördel att vara egenföretagare - F-skattare - i sådana här fall.
 
Självklart kan Byrån AB ta in en liten egenföretagare för att sköta ett uppdrag åt en kund som Byrån AB har. Egenföretagaren skickar faktura till Byrån AB och Byrån AB skickar sin faktura till kunden.

Det är ju så Sveriges företagande är uppbyggt. Det är mycket få som vill anställa på de premisser du nämner, det är stora kostnader förknippade med anställningar, det är absolut en fördel att vara egenföretagare - F-skattare - i sådana här fall.

Tror du att det är mer fördelaktigt att ha en enskild firma i mitt fall, trots att jag inte har fått in en fot på marknaden än? Det är inte en stor risk att bara starta enskild firma så där, innan jag gjort mig ett namn?

Och jag frågar igen, vad händer i en enskild firma om jag inte tjänar något vissa månader, står jag ändå med månatliga kostnader som måste betalas?
 
Tror du att det är mer fördelaktigt att ha en enskild firma i mitt fall, trots att jag inte har fått in en fot på marknaden än? Det är inte en stor risk att bara starta enskild firma så där, innan jag gjort mig ett namn?

Och jag frågar igen, vad händer i en enskild firma om jag inte tjänar något vissa månader, står jag ändå med månatliga kostnader som måste betalas?

Du betalar inget per månad för att ha en firma, det enda du betalar är registreringsavgiften när du startar (läs mer på verksamt.se).

Du måste lämna in momsredovisning (jag gör det var tredje månad) även om du haft noll i intäkt.

Den risk du tar att starta eget är att det blir krångligare att få a-kassa om det skulle behövas. Känner du att ditt andra jobb är någorlunda säkert (så säkert nu något kan bli) skulle jag inte tveka att starta eget.
 
Tack för alla svar!

Det jag funderar över, som ni kanske inte kan svara på egentligen, är följande:
Jag går via en firma som "anställer" mig och fakturerar och allting. Detta gäller om jag får uppdrag direkt från en uppdragsgivare, utan mellanhänder. Då lägger jag t ex upp en profil på någon sida där uppdragsgivare letar bland översättarprofiler och tvärtom. Bra.

Men dessa översättningsbyråer som jag hittar mängder av när jag googlar, de skriver att de har en mängd frilansande översättare att välja mellan osv. Hur tror ni det gäller via en sådan? Borde inte rimligtvis en byrå anställa frilansarna med a-skattsedel? För inte kan man gå via en sådan byrå och sedan fakturera via ytterligare ett företag?

Oavsett vad så ska jag ändå kontakta några sådana för att se om jag kan vara intressant för dem. Jag kan ju ha tur, även om de ofta kräver minst två års erfarenhet i branschen.

Nej, det vanliga är inte att frilansare anställs. De är nästan alltid företagare och fakturerar sina uppdrag. En liten andel gör det via ett annat företag (alt 3 i min sammanställning ovan). Sen finns det företag som kan tänka sig att betala lön för ett uppdrag också (alt 2), men långt ifrån alla. Men det allra vanligaste är alltså alt 1.
 
Tror du att det är mer fördelaktigt att ha en enskild firma i mitt fall, trots att jag inte har fått in en fot på marknaden än? Det är inte en stor risk att bara starta enskild firma så där, innan jag gjort mig ett namn?

Jag VET att jag hellre har en f-skattare till periodiska uppdrag än en anställd. Därför är det också troligare att tänkbara uppdragsgivare hellre väljer f-skattare än någon som vill ha anställning.



Och jag frågar igen, vad händer i en enskild firma om jag inte tjänar något vissa månader, står jag ändå med månatliga kostnader som måste betalas?

Det är väl jättedumt att du drar på dig en massa kostnader oavsett om du anställs eller kör eget? Hela konceptet bygger ju på att INTE dra på sig fasta kostnader innan man har koll på inkomsterna.
 
Okej, jag börjar få klarhet i det hela nu.
Jag VET att jag hellre har en f-skattare till periodiska uppdrag än en anställd. Därför är det också troligare att tänkbara uppdragsgivare hellre väljer f-skattare än någon som vill ha anställning.





Det är väl jättedumt att du drar på dig en massa kostnader oavsett om du anställs eller kör eget? Hela konceptet bygger ju på att INTE dra på sig fasta kostnader innan man har koll på inkomsterna.

Menade inte personliga kostnader, utan kostnader för att driva företaget. Jag försöker i princip ta reda på om det kostar något att diva enskild firma, men som jag förstått det så gör det inte det.

Jag får säkerligen inte så många uppdrag i början av karriären, det kanske går några månader utan uppdrag och då blir det ingen inkomst i företaget under dessa månader. Då blev jag i början osäker på om det fanns avgifter som ska betalas månadsvis (inte hyra eller lön), men efter att ha läst på så verkar det inte vara så.

Hyr man en lokal, har ett fordon eller anställda kostar det såklart.
 
Du får ju se till att lämna in skattejämkning, annars kan du få betala preliminärskatt för den enskilda firman. Annars är det de kostnader du själv bestämmer dig för att lägga i firman (och som är godkända att dra av) som belastar det du får in i firman.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har letat efter flera trådar inom ämnet men jag har inte hittat de svar jag behöver. Jag kommer att börja undervisa och hålla kurser...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp