Bukefalos 28 år!

Lost i företagardjungeln - hjälp?

Okej, jag börjar få klarhet i det hela nu.


Menade inte personliga kostnader, utan kostnader för att driva företaget. Jag försöker i princip ta reda på om det kostar något att diva enskild firma, men som jag förstått det så gör det inte det.

Jag får säkerligen inte så många uppdrag i början av karriären, det kanske går några månader utan uppdrag och då blir det ingen inkomst i företaget under dessa månader. Då blev jag i början osäker på om det fanns avgifter som ska betalas månadsvis (inte hyra eller lön), men efter att ha läst på så verkar det inte vara så.

Hyr man en lokal, har ett fordon eller anställda kostar det såklart.

För att förtydliga det jag skrev (men du verkar ha fattat hur jag menade ;)) så kostar det inget i avgifter till staten att ha ett företag oavsett om man har intäkter eller inte. Har man intäkter blir det ju moms, skatt osv.
 
Det som kan kosta är t ex bankgiro som ofta krävs för att fakturera. Vi tar t ex inte emot fakturor som inte har post- eller bankgiro, inga överföringar direkt till bankkonto.

Just ja, jag tänkte inte på det. De flesta banker har bra företagspaket även för mindre företag som inte är speciellt dyra per år.
 
Det som kan kosta är t ex bankgiro som ofta krävs för att fakturera. Vi tar t ex inte emot fakturor som inte har post- eller bankgiro, inga överföringar direkt till bankkonto.

Just ja, en sak jag inte tänkt på. Har sett att vissa översättningsfirmor som anställer vill att man har paypal-konto, som de använder för att överföra lönen. Det tyckte jag lät oseriöst, men det är kanske inte det.

Jag ska i alla fall gå till en rådgivare som en del gett som förslag, för jag behöver verkligen lära mig mer om eget företagande. Jag ska också ta kolla med några firmor och höra hur de normalt löser det med frilansare.
 
Har du ett Nyföretagarcentrum i närheten, brukar de också kunna hänvisa dig till en revisor, som förklarar steg för steg hur du ska göra. Första konsultationen brukar vara gratis - och utan krav på att du sedan använder dig av deras tjänster.
Första året jag hade företag gick jag back (!) rejält - massor med kostnader för webshop-design etc etc så jag betalade noll i skatt på företaget. Sen har jag A-skatt på sånt som min arbetsgivare betalar, men det räknas inte in i företaget, även om allt vid årets slut hamnar på samma deklaration, omän olika sidor.
Skaffa också ett företagskonto på din bank, och ett företagskort som du använder vid inköp av saker till företaget. Spara alla kvitton för det är lättare att göra avdrag som företagare än som vanlig privatperson!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har letat efter flera trådar inom ämnet men jag har inte hittat de svar jag behöver. Jag kommer att börja undervisa och hålla kurser...
Svar
9
· Visningar
1 592
Senast: kisse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp