Bukefalos 28 år!

Lotta Björe: ”Är detta att sätta hästens bästa i centrum?”

"Det är inte möjligt att förbereda sig på ett bra sätt med sådana här förutsättningar. Är detta att sätta hästens bästa i centrum?" Så skriver Lotta Björe och lyfter de mindre bra framridningsmöjligheter som ofta förekommer – och menar att arrangörerna som erbjuder bäst förutsättningar borde få arrangera de viktigaste tävlingarna
 
"Är man på nationell nivå och högre borde man klara av att vara fler på framhoppningen, det fungerar i alla fall i andra länder."
Man undrar ju om Lotta ens sett en av dessa framridningar i verkligheten. 15 hästar som värmer upp och hoppar fram i ett 20x40 ridhus är ett j****a kaos och långt ifrån att sätta hästens bästa i centrum (och människorna med för all del). Det är så trångt att det är omöjligt att hålla säkra avstånd till andra hästar, och människor. Det hände ju saker varenda gång när jag stod på sådana framridningar (på nationell och internationell nivå bör tilläggas).
 
^ eller hur. Grejen är är det 15-20 st som känner varandra väl, alla har respekt för varandra å lugna å välutbildade hästar å organiserat-kan det funka. Men räcker med 1 person/häst så kan hela alltet röras om
 
Men detta:
Oftast är det ett varv som gäller på framhoppningen. Jag förstår att man vill ha det så av säkerhetsskäl, men ur hållbarhetssynpunkt, hur ser detta ut?
Är det vanligt att det är så nuförtiden?!
 
Men detta:

Är det vanligt att det är så nuförtiden?!

Dom körde så på den senaste Pay and Jumpen som jag var med på. Lagom kul med en 4-åring som bara fick gå i sitt svåra/klena varv, han kändes inte glad.. Förstår tanken med det men tycker inte att det är så mycket bättre eller säkrare. Känns som att det blivit en innegrej, i mitt exempel var det tex 5st i ett 40m ridhus varav flera ridskoleekipage som bara gjorde vad instruktören sa..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 032
Senast: Yeah but
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 850
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Ska jag vara ärlig så har 2023 varit ett riktigt skitår. Första kvartalet var ju åt pipsvängen redan från början med en fin vän som...
Svar
6
· Visningar
1 433
Senast: astronaut
·
L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Ajaj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp