Love Nepal /Love and hope

Mycket handlar om mig nu märker jag...
Att jag missar kärnan i diskussionen
Att jag är aggressiv
Att jag är väldigt intresserad av Björks pengar
Lite tunnt med argument från er i själva diskussionen tycker jag
 
Du det sticker i mina ögon att man sitter hemma en fredagväll och startar en spekulationstråd och ev svartmålar en svensk hjälporganisation på plats som hjälper barnsexslavar på bordeller. Du väger din bekants upplevelse av pingskyrkan så tungt mot det arbete Love Nepal utför att du hindrar dig själv och kanske andra att bidra till hjälp, och du presenterar en tes om de här barnen ska lida mer(?) i framtiden om de får chansen att bli räddade och får utbildning och trygghet i en ja, kristen, skola. Du glömmer att de i detta nu våldtas upp till 30 gånger per dygn och all möjlig annan misshandel och tortyr. Jag bryr mig inte om vad just du gör med dina pengar men tråden handlade om det här specifika hjälpbehovet, och att inte kunna hjälpa för att man själv har issues med religion känns väldigt futtigt i just det här specifika sammanhanget.

Oj, när jag ber dig sluta vara aggressiv i tonen så blir du ännu värre och gör personliga påhopp i ännu högre grad. Otrevligt.

NEJ; jag startade tråden. Den handlade om en organisation där jag råkade stöta på en artikel som menar att media undanhållit att ställa frågor om att de som startat organisationen har en missionsbakgrund med kopplingar till Livets Ord. Att det kanske inte var en religiöst obunden organisation ändå, som nog de flesta som ger pengar dit tror.
DET är vad diskussionen handlade om.

Min bekants upplevelse var ett exempel på förtryck som förekommer inom en del religiösa samfund/kyrkor. Det finns fler, personliga såväl som dokumentärer/filmer och artiklar om individer som mått dåligt inom sådana samfund.

Du får tycka att det är futtigt. Ge av dina pengar till vilken organisation du vill. Men du behöver inte göra allt du kan för att smutskasta mig, en person du faktiskt inte känner alls.
 
Jag kan inte citera hela tråden, läs igenom dina svar igen och fundera!
Fundera själv på en sak: OM de här barnen kan räddas, och OM de får en chans till ett liv utanför bordellen i Nepal. Kommer det livet då att innehålla religionsfrihet? Har flickor i Nepal det valet någonsin, oavsett levnadsförhållanden?
 
Mycket handlar om mig nu märker jag...
Att jag missar kärnan i diskussionen
Att jag är aggressiv
Att jag är väldigt intresserad av Björks pengar
Lite tunnt med argument från er i själva diskussionen tycker jag

Jag tycker att du fått många sakliga argument. Ber dig läsa igenom dem igen. Läs också igenom dina egna inlägg och fundera på din approach. Se inlägget ovan som en sammanfattning om inte annat!

God natt! :)
 
Oj, när jag ber dig sluta vara aggressiv i tonen så blir du ännu värre och gör personliga påhopp i ännu högre grad. Otrevligt.

NEJ; jag startade tråden. Den handlade om en organisation där jag råkade stöta på en artikel som menar att media undanhållit att ställa frågor om att de som startat organisationen har en missionsbakgrund med kopplingar till Livets Ord. Att det kanske inte var en religiöst obunden organisation ändå, som nog de flesta som ger pengar dit tror.
DET är vad diskussionen handlade om.

Min bekants upplevelse var ett exempel på förtryck som förekommer inom en del religiösa samfund/kyrkor. Det finns fler, personliga såväl som dokumentärer/filmer och artiklar om individer som mått dåligt inom sådana samfund.

Du får tycka att det är futtigt. Ge av dina pengar till vilken organisation du vill. Men du behöver inte göra allt du kan för att smutskasta mig, en person du faktiskt inte känner alls.
Var har jag smutskastat dig? Starta inte trådar om du inte vill diskutera och debattera.
 
Ja du kanske kan det?
Ville väcka dina tankar på vad de isåfall skulle tänkas svara. "Nej tack jag inväntar något bättre alternativ" kanske?

Det känns trist att tråden skulle spåra ur till en personlig vendetta emot mig. Jag försöker svara och föra en konstruktiv dialog med dig, nyansera mina svar för att förklara, men du bara far ut mot mig. Jag ber uppriktigt om ursäkt för att min tråd gjort dig så upprörd såhär på fredagskvällen. Försök kom ihåg att jag också är en människa, som har känslor, känns väldigt ledsamt att bli så totalt sågad och missbedömd som person.

som svar: nej, det kan jag inte. Jag är en människa,som du. Dels handlar det om mitt liv här och nu; min familj och mina ganska unga barn skulle bli väldigt ledsna om jag åkte iväg som frivilligarbetare, i alla fall om det var en längre tid. Sen handlar det om att jag tror att jag sannolikt skulle ha lika stora svårigheter som du att hantera det för egen del. Gå sönder som du skrev.
 
Ta inte åt dig @Björk ! Det går inte diskutera med vissa personer bara! Jag tycker att du framfört många vettiga aspekter i en viktig diskussion! Din frågeställning känns för mig tydlig. Det är en känslig fråga där jag håller med dig och tycker att du skrivit klokt även när du fått mindre kloka svar. Inte minst har du hållit dig saklig och försökt besvara även mindre seriösa svar på ett seriöst sätt, i en trevlig ton utan att tappa tålamodet!

Kom ihåg att detta är ett diskussionsforum på nätet! Försök släppa det och tänk att det gick inte att diskutera detta här och nu. Men livet går vidare IRL! Jag är högst övertygad att du är en vettig människa! :D
 
Mycket handlar om mig nu märker jag...
Att jag missar kärnan i diskussionen
Att jag är aggressiv
Att jag är väldigt intresserad av Björks pengar
Lite tunnt med argument från er i själva diskussionen tycker jag
Men det är ju DU som inte diskuterar det jag startade med.
Du diskuterar ju mer omkring mig och hur jag kan ge pengar på bästa sätt, att jag inte borde "svartmåla" en hjälporganisation (vilket jag inte tycker jag gjort, jag har frågetecken omkring dem), att jag borde åka dit själv och hjälpa, att jag ska leta fram en icke-religiös organisation mm.

Om du nu VILL diskutera själva ämnet så är detta några konkreta frågor som kan ge lite uppslag kanske:
Vad tänker du om artikeln jag citerade till?
Väcker den några tvivel på att organisationen är religiöst obunden?
Har det någon betydelse? (Gissar att du svarar nej på den frågan)
Är det okej att som en organisation säger sig vara religiöst obunden, men ändå bygger kristna skolor? Eller borde de ha talat om det tydligare?
 
Var har jag smutskastat dig? Starta inte trådar om du inte vill diskutera och debattera.
Du diskuterar ju inte, du frågar varför jag inte åker till bordellerna och förklarar min oro för barnen där. Du undrar till vilka jag ger pengar, du talar om att jag svartmålar en organisation osv.
 
Fundera själv på en sak: OM de här barnen kan räddas, och OM de får en chans till ett liv utanför bordellen i Nepal. Kommer det livet då att innehålla religionsfrihet? Har flickor i Nepal det valet någonsin, oavsett levnadsförhållanden?
Nu är det ju inte det tråden handlar om, men nej, dessa barn har oftast inte någon religionsfrihet. Men som jag ser det så är dessa barnen redan enormt utsatta och då ska de kunna finna trygghet i dina rötter, sin religion och sina vanliga vanor. De ska inte tvingas eller påverkas att bli kristna för att få hjälpen.

Någonting som stör enormt mycket är ryktet att Love Nepal tvingar dessa barn att stå på scen och berätta om sina övergrepp för människor och sen berätta hur deras liv blivit så himla mycket bättre efter att de fick hjälp av organisationen. För mig känns det som att ett övergrepp är utbytt mot ett annat.
 
Det känns trist att tråden skulle spåra ur till en personlig vendetta emot mig. Jag försöker svara och föra en konstruktiv dialog med dig, nyansera mina svar för att förklara, men du bara far ut mot mig. Jag ber uppriktigt om ursäkt för att min tråd gjort dig så upprörd såhär på fredagskvällen. Försök kom ihåg att jag också är en människa, som har känslor, känns väldigt ledsamt att bli så totalt sågad och missbedömd som person.

som svar: nej, det kan jag inte. Jag är en människa,som du. Dels handlar det om mitt liv här och nu; min familj och mina ganska unga barn skulle bli väldigt ledsna om jag åkte iväg som frivilligarbetare, i alla fall om det var en längre tid. Sen handlar det om att jag tror att jag sannolikt skulle ha lika stora svårigheter som du att hantera det för egen del. Gå sönder som du skrev.
Jag diskuterar gärna, och jag har massor med argument i den här frågan. Om du vill reducera det till att jag "far ut" så blir det lite konstigt. Vi tycker inte samma och det är inget farligt med det.
Men om du i tanken åker ner och träffar ett av barnen, och ger den personen valet:
1. Stanna kvar och invänta ej religiöst influerad organisation
2. Här, ta emot mina pengar, eller den procent av mina pengar som når dig, och gå i den kristna skolan men riskera moralpanik om du vill göra en abort senare i livet.
Vad tror du personen skulle välja?
 
Du diskuterar ju inte, du frågar varför jag inte åker till bordellerna och förklarar min oro för barnen där. Du undrar till vilka jag ger pengar, du talar om att jag svartmålar en organisation osv.
Och då diskuterar jag inte enligt vad för reglemente?
 
Ta inte åt dig @Björk ! Det går inte diskutera med vissa personer bara! Jag tycker att du framfört många vettiga aspekter i en viktig diskussion! Din frågeställning känns för mig tydlig. Det är en känslig fråga där jag håller med dig och tycker att du skrivit klokt även när du fått mindre kloka svar. Inte minst har du hållit dig saklig och försökt besvara även mindre seriösa svar på ett seriöst sätt, i en trevlig ton utan att tappa tålamodet!

Kom ihåg att detta är ett diskussionsforum på nätet! Försök släppa det och tänk att det gick inte att diskutera detta här och nu. Men livet går vidare IRL! Jag är högst övertygad att du är en vettig människa! :D
Tack snälla tornblomma. :heart
Jag brukar kunna hålla rätt bra distans till diskussionerna (som många gånger varit heta härinne genom åren, jag kan själv hetta till också emellanåt), men det är längesen jag skrev särskilt mycket här. Jag känner mig nog lite ovan vid sånt här numera.
 
Jag diskuterar gärna, och jag har massor med argument i den här frågan. Om du vill reducera det till att jag "far ut" så blir det lite konstigt. Vi tycker inte samma och det är inget farligt med det.
Men om du i tanken åker ner och träffar ett av barnen, och ger den personen valet:
1. Stanna kvar och invänta ej religiöst influerad organisation
2. Här, ta emot mina pengar, eller den procent av mina pengar som når dig, och gå i den kristna skolan men riskera moralpanik om du vill göra en abort senare i livet.
Vad tror du personen skulle välja?
Om du har läst lite om dessa barn så inser du snart att de oftast är där av viljan att ge pengar till sina föräldrar. Många barn rymmer från välgörenhetsorganisationerna tillbaka till prostitutionen för att kunna försörja sina föräldrar som är dagsavlönade, fattiga på landsbygden.

Tyvärr är det inte så att det är sådär enkelt att barnen är enormt tacksamma för att ha räddats. Det är många mekanismer som styr.
 
Nu är det ju inte det tråden handlar om, men nej, dessa barn har oftast inte någon religionsfrihet. Men som jag ser det så är dessa barnen redan enormt utsatta och då ska de kunna finna trygghet i dina rötter, sin religion och sina vanliga vanor. De ska inte tvingas eller påverkas att bli kristna för att få hjälpen.

Någonting som stör enormt mycket är ryktet att Love Nepal tvingar dessa barn att stå på scen och berätta om sina övergrepp för människor och sen berätta hur deras liv blivit så himla mycket bättre efter att de fick hjälp av organisationen. För mig känns det som att ett övergrepp är utbytt mot ett annat.

Men om alla som är på plats är religiösa på ena eller andra sättet så blir det ju så. Det är enligt mig inte ett ok argument för att stänga plånboken mitt framför näsan på de här barnen. Någon organisation som är helt oreligiös kommer säkert också komma på plats förr eller senare men om det inte finns just nu så måste man ju bortse från den frågan just nu.
 
Det är enligt mig inte ett ok argument för att stänga plånboken mitt framför näsan på de här barnen.
Frågan just nu är väl exakt hur mycket pengar som faktiskt går till barnen och vad som faktiskt går till annat. Denna tråden handlar om falsk marknadsföring och att föra allmänheten bakom ljuset vad som egentligen händer. Hur vet vi att några pengar över huvud taget går fram till dessa barnen? Hur vet vi att Love Nepal hjälper någon över huvud taget? För vad vi har lärt oss de senaste dagarna är att det är någonting som är lurt.

Ingen rök utan eld.
 
Om du har läst lite om dessa barn så inser du snart att de oftast är där av viljan att ge pengar till sina föräldrar. Många barn rymmer från välgörenhetsorganisationerna tillbaka till prostitutionen för att kunna försörja sina föräldrar som är dagsavlönade, fattiga på landsbygden.

Tyvärr är det inte så att det är sådär enkelt att barnen är enormt tacksamma för att ha räddats. Det är många mekanismer som styr.
Ja och många föräldrar har sålt barnen till sexslaveriet, så det kanske inte alltid är sådär jätteviktigt med religiös bakgrund och rötter och så heller.

Min fråga var fortfarande om man tror att personerna själva skulle välja att invänta"rätt" hjälp eller om de skulle vara mer benägna att ta första bästa hjälp. Och den hypotetiska biten är att man skulle fråga ansikte mot ansikte.

Min poäng är att om det finns en möjlighet att hjälpa till på något sätt i den här frågan så måste man göra det. Och att ev missionerande är väldigt sekundärt just nu eftersom läget är fruktansvärt akut.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp