Luddgjord eller ludd till gjorden?

Bukefalos 30 år!

Marvin

Trådstartare
Jag behöver förebygga sadelgjordsskav på min häst. Vad är bäst, att köpa en luddtunnel/gjordskydd till befintlig gjord, köpa en billig syntetgjord med ludd och hoppas att jag kan gå tillbaka till vanliga gjorden så småningom, eller köpa en dyrare lädergjord med ludd/lammskinn?

Känns ju störigt att ändå lägga typ 500 kr på en billigare gjord och så måste jag ändå uppgradera framöver?

Bild där det syns. Är ju lite nedanför spännet ser jag nu.
IMG_2286.webp

Min erfarenhet är luddgjord samt rätt sorts gjord för just den hästen

Är ju inte helt lätt att lista ut vad som passar.
Hade ju helst velat undvika att äga 25 olika gjordar som inte passar. 😅
Hon har ju haft samma gjord sen i april, först nu som det är problem.
Insåg också att på bilden har jag gjorden jag vanligen har till hoppsadeln, inte den vanliga dressyrgjorden.

Min fick skav av ELT gjorden och eftersom jag inte rider så mycket utan mest jobbar från marken på olika sätt så ville jag inte lägga jättemycket pengar på ny gjord. Funkade dåligt med att försöka sätta skavskydd.
Chansade och köpte en billig syntetgjord med ludd från HG och den fungerar förvånansvärt bra på min häst. Den är mjuk och trevlig och min som har väldigt känslig hud får inget skav alls.

https://horseonline.se/hastutrustni...MI56_UpOjelgMVEBiiAx2IRhiUEAQYASABEgLTnfD_BwE

Jag hade bara Mattes på slutet men det är ju en investering och kan vara lite risky att köpa begagnat. Hade dock inte vågat lita på att man kan få vanlig gjord att funka om hästen visat sig känslig. I bästa fall är det ju bara kring pälssättning men också tråkigt om det blir skav innan man hunnit förebygga. Kan vara svårt att bli av med om man vill fortsätta rida med gjord medan det läker. Tycker också lösa ludd blie ivägen och bulkiga så kolla hur de hamnar med skänkelläget först är också ett tips.

@the_connemara
Här finns inte så mycket butiker här borta i hörnet heller, så svårt att kunna kolla ordentligt. Hööks har en lädergjord med avtagbart ludd som kändes väldigt stort och bökigt.

Fuxen fick samma skav i början av sommaren (när hon blev ett fetto på betet. :mad:), köpte en billig syntetgjord med ludd och då läkte det på några dagar, men jag avskyr den gjorden, stropparna når inte ner ordentligt till öglorna och står rakt ut på hoppsadeln. Tvättade den (för hand) i veckan och den behövde bo på handdukstorken i badrummet hemma i typ 1,5 dygn för att kunna användas. 🙄

Så avtagbart ludd kändes ju ändå smart, men då ska det som sagt passa.

är det bara på ett litet ställe kanske du kan köpa en bit fårskinnsludd och lägga i mellan. Hjälpte på min känsliga skimmel 🙂

@the_connemara
Här finns inte så mycket butiker här borta i hörnet heller, så svårt att kunna kolla ordentligt. Hööks har en lädergjord med avtagbart ludd som kändes väldigt stort och bökigt.

Fuxen fick samma skav i början av sommaren (när hon blev ett fetto på betet. :mad:), köpte en billig syntetgjord med ludd och då läkte det på några dagar, men jag avskyr den gjorden, stropparna når inte ner ordentligt till öglorna och står rakt ut på hoppsadeln. Tvättade den (för hand) i veckan och den behövde bo på handdukstorken i badrummet hemma i typ 1,5 dygn för att kunna användas. 🙄

Så avtagbart ludd kändes ju ändå smart, men då ska det som sagt passa.

Fattar! Jag har modellerna av Mattes där det är en tunn tyggjord typ och så täcker luddet hela gjorden men är avtagbart för tvätt. Den kvalitén på ull är iaf väldigt rimlig även om man rider fälttävlan tro det eller ej 😅 Antingen bara låta torka sedan borsta/karda eller typ svampa/spola av innan det torkat. Otroligt bra om man kan ha en liten fläkt medan den torkar dock för ska ju inte torkas vid värmekälla.

Har också bara tyckt lädergjordar med ludd känns väldigt stela och knöliga! Om du inte behöver platta kan du nog fynda Mattes dressyrgjordar men annars kanske det är enklast att bara köpa löst skydd att testa.

Jag har ett par olika såna luddtunnellar i fårskinn, är mkt nöjd med dom och skulle rekommendera det! Lätt att ta av och tvätta vid behov.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka