Luft i sadlar

Jempa

Trådstartare
Hej!

Jag skulle vilja få veta lite om vad folk tycker om luftbossor respektive sådana som är traditionellt stoppade med ull. Jag är inte intresserad av vad som är "bäst" utan jag vill helt enkelt bara veta vad olika användare tycker om de olika "stoppningarna".

Tack så mycket! :rofl:

Sv: Luft i sadlar

Ang luftbossor har jag fått förklarat att de låter hästens ryggmuskler arbeta friare och mer avslappnat. För det blir inte lika stumt mot ryggen.
En kompis köpte en ny luftsadel och fick en häst som vågade ta ut stegen och verkligen arbeta med hela sig. Hon fick tänka på at om man går över till en luftsadel att de kan få bra träningsvärk i början då de troligtvis/ev kommer använda muskler de inte använt/använt lite förut.
Ta det lugnt i början alltså och vänja hästen vid att den blir friare och arbetar mer eller med kanske andra muskler än tidigare.

Däremot så har man en utpassad sadel med traditionell stoppning som passar perfekt är den nog inte så mkt annorlunda kanske. Det känns ändå som den skulle bli lite stum mot ryggen iaf i jämförelse med luftsadlar.
Men min PERSONLIGA uppfattning är att en luftsadel ger en "friare" häst. Det här är ju mina erfarenheter så det är ju inte säkert andra har uppfattat det likadant.
Men Skulle jag välja mellan två sadlar som satt perfekt med olika stoppning så skulle jag ju välja den luftstoppade.Helt klart.

Har man flair måste man justera bossorna väldigt ofta, och på vinterna är det helt hopplöst. Med tanke på att luften minskas och utvidgas hela tiden om man tar den från en varm sadelkammare ut i den kalla luften ändras bossorna hela tiden.
Har bara hört dåliga saker om det. Cair kanske är annorlunda. Där är det både luft och ull har jag för mig. Men enligt mig är ull bäst. (Så länge man stoppar om sadeln regelundet)

Jag tyckte mycket om min luftsadel, och uppenbarligen även hästen. Det tog 7 månader från en sadel som var för vid, till att bli på tok för trång. :crazy:

Jag har inte haft en luftsadel sen dess, men är nu i funderingen på att lägga luft i min dressyrsadel. Orsaken är att den sadeln har jag en chans att få behålla, då den kan ändras vid ett sådant behov.

Så ja, det lutar åt luft i sadeln återigen. Personligen har jag aldrig upplevt några problem med luften, vi kollade sadeln ungefär var 6:e månad till en kostnad av 150 kr per gång. Det skall jämställas med en stoppning som kostar åtskilligt mycket mer, och ligger ändå inte kvar där den hamnade från start. :D

Diabolical_Kitten skrev:
Har man flair måste man justera bossorna väldigt ofta, och på vinterna är det helt hopplöst. Med tanke på att luften minskas och utvidgas hela tiden om man tar den från en varm sadelkammare ut i den kalla luften ändras bossorna hela tiden.
Just det kan väl inte ha någon betydelse. Så fort sadeln ligger på hästryggen värmer ju hästen upp luftstoppningen.

Just det, hästen värmer ju luften i sadeln, sen blir ju inte luften knölig utan behålls jämn trots att den kanske krymper något när det är kallare så jag tror inte att det kan vara skadligt för hästen på något vis, luften försvinner ju inte helt. Jag tror att cair är ett bra system, har bara hört bra saker om det. Tycker det verkar bra när sadeln kan "flyta" på hästen.

Diabolical_Kitten skrev:
Har bara hört dåliga saker om det. Cair kanske är annorlunda. Där är det både luft och ull har jag för mig. Men enligt mig är ull bäst. (Så länge man stoppar om sadeln regelundet)

det finns två olika luftsadlar, men den som jag har är en vanlig luftsadel som inte ändrar sig beroende på kyla eller värme, men jag vet at edt finns dom som gör det, bla från wintec eller vad dom heter, deras luftsadlar som också är av konstgjort läder,vet inte om det har någon effekt. iallafall är jag jättenöjd med min hubertus luftsadel och har bara sett o märkt possetiva saker med den ,därimot har luften en tendens att minska så man måste "pumpa" upp den ca två ggr om året, men en ullstoppad måste man ju också räkna med att stoppa om regelbundet, kanske inte lika ofta. det som gör luftsadlarna olika vet jag faktiskt inte, det kan vara luftkuddarna kanske. ingen aning. ajjja håler med andra att hästen blir friare med en luftsadel, men annars har jag inget imot bra ullstoppade sadlar heller. Det beror ju på vad hästen trivs bäst med, vet hästar som vantrivst jätte ycket med kuftsadlar, som trivs mycket bättre med ull, och tvärt om. Man får prova sig fram helt enkelt. Men i mitt fal då jag har en häst med stora rörliga bogblad och kort rygg, då sadeln hindrar en aning för bogbladen att röra sig, man vill ju inte lägga sdeln för lngt bak på njurarna, så passade en luftadel mycket bra eftersom den följer med i alla rörelser. ett tips om di vill känna hur det känns ungefär med en luftsadel, ta en ballong och fyll den med mjöl, känn vad följsam den blir :D

har ingen erfarenhet av luftstoppade.
men..när jag klämde på de luftstoppade ex wintecs, så är de ju hårda. och om hästen trycker in luften på en del, blir det ju stenhårt på en annan del. sitt själv på en hårt pumpad luftmadrass, det är inte skönt!
nu har ju luftpanelsystemet utvecklats en hel del sen jag klämde på, och jag hoppas verkligen att det är hästens bästa man har i åtanke, och inte nya pengar att tjäna.

/j

Ett flair system är inte hårt mot hästen, däremot kan en cair system som består av luftpaneler uppfattas som hård.

Flair består av 4 luftkuddar som går omlott, och formar sig jättebra efter hästen även när ryggen ändrar sig. Däremot kan det krävas en viss teknik att rida i en sådan sadel, ibörjan kan den uppfattas som vinglig tills man vant sig.

Vad har du för speciell luft? ALL luft utvidgas vid värme och tvärtom vid kyla. Det är så med ALL materia t.o.m. Det ändrar form/storlek beroende på klimatändringar.

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 191
Senast: super
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
875
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
652
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
446
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa kloslipen?
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V