Luftstoppade sadlar, ett minne blott?

Sv: Luftstoppade sadlar, ett minne blott?

Har också snackat med en "obunden" sadelmakare. Denne ansåg att flair haft lite problem med otäta ventiler som lätt läker, medan cair var mera stabilt. Enligt honom så bör vare sig han eller kund välja sadel - det är hästen som ska visa vad som passar, och det är ATT DET PASSAR som är det väsentliga. Även om det inte var vad sadelmakaren önskade rekommendera ... ;)

det är väl wintec och bates som har luftstoppade?

köpte en luftstoppad bates förra måndagen

Min häst fick tryck runt manken av min förra sadel(ullstoppad). Nu har jag en luftstoppad Bates och både han och jag :love: den.

såå var det han sa ja. att man får hålla på och "pumpa" dem typ hela tiden, och nåt mer..
jag kommer inte riktigt ihåg, var ett tag sen nu.

Men han sålde även sådana sadlar om man nu ville ha dem, men rekomenderade dem inte.

Jag håller mig till de tradtitionella..

Hej!

Det har jag också hört av sadelmakare, som inte var "bunden" till visst märke (dvs om han ville kunde han ta in luftsadlar och sälja).

Enligt honom var luftsadlarna (om jag nu minns rätt, det var ett par år sen) ungefär som en uppblåsbar madrass och alla som sovit en hel natt på en sån eller för den delen stått på en vet att luften flyttar sej för tryck, dvs när du sitter i den knuffar din tyngd undan luften och hästen får ett punkttryck under din ända, som pga att du "sitter fast" i sadeln blir väldigt konstant på just punkten där du sitter.

Denne sadelmakare var emot barbackasadlad och bomlöst av samma orsak, att man sitter "som baracka" men fastlåst, så trycket blir på samma ställe.. (men han har ju inte sett mej rida, jag studsar omkring oavsett sadel eller utan, så här blir inget fast punkttryck, inte :angel: )

/ Lavinia, vars häst föredrag fårullsstoppade sadlar och vägrar gå med bomullsstoppad

ehh?
hur lite stoppad var de sadlar han tänkte på då?
för en normalt och standard stoppad luftsadel har tillräckligt med luft i sig för att inte kollapsa i olika ändar..... :D

Har en Bates Isabel Werth och den ska inte pumpas utan har luft punkt slut. vill man kan man givetvis justera men min är utprovad och passar suveränt på hästen som blev som ny i gångarter och rörelser och avslappning/harmoni när han fick den. Dessutom kan det aldrig bli hoppackad/ojämn stoppning i en luftsadel vilket det mer eller mindre blir med traditionella hur regelbundet du än tror att du stoppar om den.

lyssna inte till urban legends utan att ha egen erf. av dem :crazy:

Läste en undersökning om tryckfördelningen på några passande sadlar. Flera ullstoppande och en luftstoppad sadel. Den enda som hade helt jämn fördelning var den luftstoppade (vet dock inte vad det var för typ av luftstoppning).
Var själv rätt skeptisk till luft i sadlar från början men de jag har klämt på och ridit i har kännts mer som gelé än som luftmadrasser så passar de kan de säkert vara minst lika ryggvänliga som en bra ullstoppning.

såå var det han sa ja. att man får hålla på och "pumpa" dem typ hela tiden, och nåt mer..
jag kommer inte riktigt ihåg, var ett tag sen nu.

Men han sålde även sådana sadlar om man nu ville ha dem, men rekomenderade dem inte.

Jag håller mig till de tradtitionella..

Flair systemet kan man ju pumpa men Bates är uppbyggda på Cair och är helt slutet system.

Har flera Bates och ingen av dem har någonsin behövts bytas luft i. De är ju kombinationsstoppade så hela sadeln är ju inte luft.

I mina öron låter det som om han inte visste vad han pratade om :crazy:

Flair systemet kan man ju pumpa men Bates är uppbyggda på Cair och är helt slutet system.

Har flera Bates och ingen av dem har någonsin behövts bytas luft i. De är ju kombinationsstoppade så hela sadeln är ju inte luft.

I mina öron låter det som om han inte visste vad han pratade om :crazy:

Håller med.
I denna tråden låter det på folk som de tror att luftstoppad betyder en mjuk och "bubblig" luftyta under typ - det jämförs med en luftmadrass osv. :crazy:
En sadel som Bates är precis lika hårt stoppad fast med luft, som en "traditionell". däremot blir somsagt stoppningen jämnare än med en ullsadel.

Läste en undersökning om tryckfördelningen på några passande sadlar. Flera ullstoppande och en luftstoppad sadel. Den enda som hade helt jämn fördelning var den luftstoppade (vet dock inte vad det var för typ av luftstoppning).
Var själv rätt skeptisk till luft i sadlar från början men de jag har klämt på och ridit i har kännts mer som gelé än som luftmadrasser så passar de kan de säkert vara minst lika ryggvänliga som en bra ullstoppning.

Och det var just det - det hästen valde ;)
Gällande tryckfördelning och passform i övrigt finns ju fler faktorer att ta hänsyn till; t ex hur styv bom man vill ha - och hur styv bom hästen gagnas av (beroende på ryttarens balans och sits) :angel:

Sen så får man tänka på vad sadeln skall användas till också. Alla går ju inte att få att ligga 100% hela tiden, tänk på en hopphästs rörelser när det blir högre höjder t ex.

Jag är absolut inte emot luft, men skulle själv i dag hellre välja Cair-systemet. Och överst på önskelistan står en bomlös att komplettera vanliga sadeln med!

Hej!

Var hittade du den undersökningen? Vore kul att läsa, även om jag misstänker att jag stannar kvar med mina välanpassade vanliga sadlar ändå, varför byta från nåt som redan funkar, liksom?

/ Lavinia

*KL*

Jag ville ha luftstoppat till valacken, sadelmakaren ville ha luftstoppat till valacken och valacken ville ha luftstoppat. Tyvärr fick vi inte en enda luftstoppad att ligga still (han är extremt svår att hitta sadel till, på alla plan).

Dock, just eftersom han ändrar rygglinjen så EXTREMT när han jobbar, så var ju luftstoppat det ideala. Och alla inblandade ville ha det, men som sagt, det bara gleeed.

Dock, iaf då (två år sedan) sålde de fortfarande en hel del luftstoppat, minns inte exakt hur mycket men en hel del av alla sadelförsäljninga var med Flair. Dock, soms adelmakaren sa när vi la på den första luftstoppade 'nu får vi se, det här kan bli roligt, vissa hästar hatar luften och det här är ju en både känslig och uttrycksfull herre, så håll i dig' och så skrockade han förtjust *hmm* Och det är väl ofta just att HÄSTEN inte vill ha luftstoppat som gör det faller, sett en del hästar formligen gå i taket av det.

K misstänker jag kommer vilja ha luft utan tvekan. Hon är van gå i bomlöst, och ska jag övertyga henne om att bomsadlar är prima saker det, så lär det nog behöva vara luft är jag rädd.

Personligen gillar jag iden med luft skarpt, dessutom är det ju ingen nackdel att det är både billigare och lättare att justera dem än att stoppa om en traditionell ullstoppad.

Däremot 'påpekar' folk inte i lika hög grad (eller skryter om det om man så vill) om att de har luftstoppad sadel :angel:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 544
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 232
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka