luftstoppade sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare flashlight
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 3 178
F

flashlight

Vad tycker ni om det, ni som har erfarenhet. Någon synpunkt på skillnader? Jag ska ev byta dressyrsadel och funderar på att få en lättare samtidigt. Jag funderar på Bates. Wintecs är ju syntet och jag är rädd att det gnisslar mot stövlarna:eek: Jag red en gång i en syntetsadel och det LÄT mot mina läderstövlar. Har annars inget emot smörjfria sadlar:angel: .

Sv: luftstoppade sadlar

Använd sökfunktionen!!! Finns hur många trådar som helst om flair och cair-sadlar

lill_flesky skrev:
Använd sökfunktionen!!! Finns hur många trådar som helst om flair och cair-sadlar

Tack för ditt gulliga och hjälpsamma svar. Men där fanns inte särskilt mycket bra info från folk som verkligen har såna DRESSYR-sadlar och vad det tycker om det, samt läder/syntet.

Jag har haft en Wintec Isabelle Cair och var mycket nöjd med den. Sålde den eftersom jag sålde hästen som den passade till.

Det märks tydligt på hästen att trycket fördelas jämnare - nästa sadel jag köper blir absolut en luftstoppad igen!

Nu red jag aldrig med stövlar utan bara med shortchaps men jag tror inte att det skulle gnissla med stövlar heller. Men det är bara min gissning utifrån hur tyst det var med shortchapsen i nappa.
Den stora skillnaden mellan Bates och Isabelle är (förutom materialet..) är att den fuskmockasynteten som är på Isabellen gör att man sitter mer fast i sadeln. Man blir inte lika rörlig om man har helskodda ridbyxor på sig. För mig var det en fördel eftersom hästen i fråga hade stor trav och jag behöde hjälp ner i traven. Och för att vara syntet tycker jag att den är riktigt snygg. Skönt också att den inte väger mer än nåt kilo och att man inte behöver tänka på eftervård trots spöregn. Blir det lite lera så borstar man bara av den.

För den ganska stora prisskillnaden så hade jag hellre tagit synteten igen - att den är lite snyggare i läder men då tyngre är inte värt dom ca 7 000 kr extra enligt min mening.

Jag har inte någon egen luftstoppad sadel, men jag har ridit i två stycken vid några tillfällen... Hoppsadlar bägge två...
Den första låg inte speciellt bra på någon häst och därför såldes den senare, den var också lite hård i bakkant:confused: och gav tom en av ponnierna skav!!! Det var precis som om den var mer stoppad där. Kanske ett måndagsexemplar???
Den andra (av samma märke) provred jag bara vid ett tillfälle men det var verkligen det skönaste jag ridit i. Och det var perfekt att man kunde flytta klossarna så att de passade perfekt till alla ryttare!
Dock låg den inte riktigt stilla på min häst så jag lämnade tillbaka den. I övrigt var min häst jättenöjd med den eftersom luftsadlarna är lätta och det uppskadde hon redan från den stund jag la den på hennes rygg.
Lätta att rengöra också... Bara borsta av eller en lätt fuktad trasa.
Dock har jag hört att de kan pysa... Huruvida det är sant kan inte jag avgöra, men de som jag ridit i har inte pyst iaf...
Men som jag sa tidigare, jag har inte någon jättestor erfarenhet av dem så jag är nog kanske inte den bästa att avgöra...

Tack, det var sånt jag undrade över. :bow:

Ok, det där låt inte kul. Skulle lulften "pysa ut"?

Jag är mest ute efter lättheten coh tryckfördelningen. Det bör ju vara bättre för hästen.

Jag har ridit i luftstoppat av flera märken när vi provade ut sadel. JAG kände ingen större skillnad, dvs hur jag upplevde att man satt påverkades inte av luftstoppat eller ullstoppat (jag hade ju möjlighet att rida exakt samma märke och modell både med och utan luft).

HÄSTEN gillade däremot luftstoppat skarpt när han väl vant sig. Jag ville han skulle ha luftstoppad, sadelmakaren ville han skulle ha luft och hästen ville ha luft. Men det blev ull (dock extramjuk lammull). Anledningen? ALLA luftstoppade gleed på hästen ifråga tyvärr. Han är dock knepig att hitta passande sadel till (och av typ 30 provade passade TVÅ..). Men jag har hört fler som haft samma problem, och så reagerar en del hästar VÄLDIGT på luftstoppad sadel. Sadelmakaren sa med ett flin att 'ja, då får vi se vad han tycker om det här då' när vi provred första luftsadeln. Han var lite brydd (men det är en känslig herre) i början men mest av att det kändes ovant tror jag. Men vet andra hästar som bockat sig runt ridhuset och tyckt blä ang luft.

Intressant. Ja hästen borde gilla lättheten. Får se vad reaktionen blir, jag ska i alla fall be att sadelutprovaren tar med både och, dvs även ullstoppade. (Som vi även har nu) Den borde inte glida, har en väldigt lätt hoppsadel och den ligger still. Men kanske luftsadlar glider lättare?

Tack!:bow:

flashlight skrev:
Ok, det där låt inte kul. Skulle lulften "pysa ut"?

Jag är mest ute efter lättheten coh tryckfördelningen. Det bör ju vara bättre för hästen.

Det var min kompis som sa till mig att de kunde pysa, men jag tror att hon har hört det från någon sadelmakare som gärna ville sälja "sina" sadlar. Då är det ju lätt att det kanske slinker ut någon konstig kommentar om andra märken...

Men hur ska man stoppa om dem OM de pyser???:confused: Med kompressor?:rofl: (skämt åsido)

Den första sadeln jag pratade om i mitt förra inlägg vet jag att min kompis tappade när hon skulle sadla och hennes ponny trampade på den. Och tro det eller ej, men sadeln ser fortfarande ny ut! Det enda som syns är lite slitage på sadelgjordsstropparna, och då är sadeln 7 eller 8 år gammal! Den är i läderimitation.
Och DEN sadeln har iaf inte pyst nånting, trots några hundra kilos tramp...

//Lillan

Hej

Jag har haft en luftstoppad sadel till min förra häst. Det var enorm skillnad i steget och min häst höjde ryggen med luftsadeln =)

Men köpt inte en sadel med Cair, de är permanentstoppade luftpaneler över hela sadeln utan köp en med Flair inmonterat. Flair är flera luftkuddar under sadeln där sadelmakaren kan ta ut respektive fylla på luft där det behövs. Du kan även ha sadeln ullstoppad fram om det funkar bättre med luft bak osv...

På detta sättet kan du anpassa sadeln efter hästen rygg.

Lycka till

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag inte haft lika ont i axeln på sistone och eftersom det funkat bra att rida två lektioner per vecka de senaste två veckorna...
Svar
0
· Visningar
542
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 662
Hästmänniskan Jag ska lämna mitt 6-åriga sto på foder i augusti. Samtidigt har jag själv en valack på foder. Till min foderhäst har jag fått med en... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 470
Senast: Buck
·
Utrustning Vad har ni för erfarenheter av wintec Cair dressyrsadel? Letar egentligen hopp sadel men tycker att jag hittar fler raka dressyr sadlar... 2 3
Svar
59
· Visningar
18 607
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ögonfärg
  • Sängproblem...
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur