Sv: luftstoppade sadlar
Jag har inte någon egen luftstoppad sadel, men jag har ridit i två stycken vid några tillfällen... Hoppsadlar bägge två...
Den första låg inte speciellt bra på någon häst och därför såldes den senare, den var också lite hård i bakkant

och gav tom en av ponnierna skav!!! Det var precis som om den var mer stoppad där. Kanske ett måndagsexemplar???
Den andra (av samma märke) provred jag bara vid ett tillfälle men det var verkligen det skönaste jag ridit i. Och det var perfekt att man kunde flytta klossarna så att de passade perfekt till alla ryttare!
Dock låg den inte riktigt stilla på min häst så jag lämnade tillbaka den. I övrigt var min häst jättenöjd med den eftersom luftsadlarna är lätta och det uppskadde hon redan från den stund jag la den på hennes rygg.
Lätta att rengöra också... Bara borsta av eller en lätt fuktad trasa.
Dock har jag hört att de kan pysa... Huruvida det är sant kan inte jag avgöra, men de som jag ridit i har inte pyst iaf...
Men som jag sa tidigare, jag har inte någon jättestor erfarenhet av dem så jag är nog kanske inte den bästa att avgöra...