Luftvärmepump for dummies

SaraXX

Trådstartare
Första vintern i mitt hus :heart
Jag har täljstenskamin, luftvärmepump och direktverkande el. Har precis börjat värma upp huset men det är en grej jag inte får till. Om jag bara har luftvärmepumpen igång (i köket) så funkar det bra. Men när jag tänder en brasa i vardagsrummet och den så smått börjar värma upp så börjar luftvärmepumpen kyla. Jag har en instruktionsbok och har läst men jag får inte till det. Jag vill ju bara ha en lägstatemperatur där pumpen slår igång. Nån som har tips?

Det är en Mitsubishi MSZ-FH25VE.
 
Kan du inte ställa in bara värme? Vår har två olika knappar för värme/kyla (brukar dock stänga av när vi eldar...)
Typ en snöflinga eller en sol.
Jag stänger också av när jag eldar.

Jag har auto-cool-dry-heat-fan
Nu har jag mest haft auto, men det kanske är fel då. Har testat heat men det kändes som att det värmde hela tiden då, men jag ska prova igen.

Sen finns det ju möjlighet att ställa in timer över dygnet osv, men det har jag inte gett mig på än.
 
Jag stänger också av när jag eldar.

Jag har auto-cool-dry-heat-fan
Nu har jag mest haft auto, men det kanske är fel då. Har testat heat men det kändes som att det värmde hela tiden då, men jag ska prova igen.

Sen finns det ju möjlighet att ställa in timer över dygnet osv, men det har jag inte gett mig på än.
Ja, auto är fel om du inte vill att den både ska värma och kyla upp och ner till den temperatur du har satt.
 
Jag stänger också av när jag eldar.

Jag har auto-cool-dry-heat-fan
Nu har jag mest haft auto, men det kanske är fel då. Har testat heat men det kändes som att det värmde hela tiden då, men jag ska prova igen.

Sen finns det ju möjlighet att ställa in timer över dygnet osv, men det har jag inte gett mig på än.
Vi kör heat hela tiden men tycker att den anpassar blåset hyfsat efter den temperatur vi ställt in på :)
 
Auto ser till att hålla den temperatur du satt dvs är det varmare kyler den och är det kallare värmer den. Den vill man i princip aldrig använda.

Jag har min på heat och sen fläkten på så högt som möjligt som en tycker är trivsamt så värmen sprids ut så mycket som möjligt.
 
Jag stänger också av när jag eldar.

Jag har auto-cool-dry-heat-fan
Nu har jag mest haft auto, men det kanske är fel då. Har testat heat men det kändes som att det värmde hela tiden då

När temperaturen sjunker under satt grad, så blåser den ut varmluft, det är ju hela idén med en luftvärmepump.

Hur fort temperaturen sjunker i rumsluften beror dels på hur mycket som stiger uppåt till våning 2 (om man har en till våning), vilket i viss mån beror på planlösning och var pumpen sitter och dels på hur tätt huset är, dvs hur mycket av värmen som läcker ut.

Personligen stänger jag inte av min när jag eldar. Ser ingen poäng med det riktigt eftersom den står still när luften är varmare än satt temp.
 
När temperaturen sjunker under satt grad, så blåser den ut varmluft, det är ju hela idén med en luftvärmepump.

Hur fort temperaturen sjunker i rumsluften beror dels på hur mycket som stiger uppåt till våning 2 (om man har en till våning), vilket i viss mån beror på planlösning och var pumpen sitter och dels på hur tätt huset är, dvs hur mycket av värmen som läcker ut.

Personligen stänger jag inte av min när jag eldar. Ser ingen poäng med det riktigt eftersom den står still när luften är varmare än satt temp.
Fast ts fick ju inte det att funka, utan luftvärmepumpen skickade kalluft istället :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 115
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 263
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok Min motivation, som jag tidigare jämförde med ett trilskande fuxsto, lyckades tillslut komma igång, gå in på banan, prestera och ta hem...
Svar
3
· Visningar
601
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp