Lugnande inför nyår?

igbest

Trådstartare
Finns det något receptfritt medel som är lugnande inför nyårsraketerna och smällarna. Min hund har blivit lite rädd på senare år och vi bor mitt inne i stan.
 
Hör med närmsta djursjukhus. Man brukar kunna köpa enstaka tabletter där över disk inför nyår (egentligen är det receptbelagt).
 
Åka ut på landet, ta en riiiiktigt lång promenad ochstoppa bomull i öronen + dra för alla gardiner&persienner! Vet att en bekant hängde filtar för fönstrena för att dämpa ljudet... ;) :) :smirk:

(Nej, jag vet inte något lugnande medel från t ex Apoteket...)
 
Jag bor utanför stan och här smälls det alla tider på dygnet fr o m nyårsafton och två-tre dagar framåt :crazy:. Tror nästan det är värre ute på landet än i stan! I stan skjuts det bara på speciella platser men ute på landet har varje hus ett eget fyrverkeri... :mad:
 
yepp, finns en helt ny grej faktiskt...
Den heter D.A.P doftavgivare eller nåt liknande. man ska sätta upp den en vecka innan smällandet helst. Då avger den massa hormon-luktämnen som gör hunden lugn och fin... utan att behöva drogas! Sen kan väl kanske toppa det med bomull i öronen och sandsäckar runt huset ;)

Men det ska finnas hos t.ex närmaste veterinär/djursjukhus. Hopaps de har det iaf. veterinären jag jobbar hos säljer de, och de ska tydligen fungera bra. Annars kanske det är nåt att tänka på inför nästa smäll-dag? Funkar tydligen i en månad, kostar 380 kr.

Lycka till med vovven :)
 
Tack för alla svar. Jag ska åka förbi djursjukhuset och fråga om de har något.
Mvh J
 
Man kan ge Valerina också, det är naturläkemedel och finns i hälsokosten. Det är lugnande.
 
Fast det skjuts en hel del i städerna också. :crazy:
(Med landet menade jag ödemarker mitt ute i skogen, där ingen annan är ;)... Norde kanske skrivit det :smirk:)
 
Tror nästan det är värre ute på landet än i stan! I stan skjuts det bara på speciella platser men ute på landet har varje hus ett eget fyrverkeri... :mad:

Öhh, så är det verkligen inte här. Det skjuts högt och lågt överallt . Dom började för någon vecka sedan.

Mina hundar är tränade på fyrverkerier så de bryr sig inte så mycket men jag som är en snålis :o blir irriterad över alla pengar som går upp i rök... :crazy:
 
Vi ger vår skotträdda hund något som heter Nozinan, 4 st mitt på dagen och sedan 4 till senare på kvällen (dock reseptbelagt) + att vi går en låååång promenad med honom så att han är trött och nöjd sedan när smällandet börjar.
 
Nozinan säljer djursjukhuset här "över disk" UTAN recept om man kommer in mellan lucia och nyår. Jag var in och köpte till greyhounden, och fick tillräckligt för att droga honom i ett dygn. 65 kronor kostade det :love:

Nu hoppas jag det hjälper också.

Nu är det ju för sent för den här trådskrivaren, men till nästa år eller valborg och så kanske =)
 
seren-um är ett naturpreparat (skitabra) kostar ca 80 kr för en ask med två kartor, 30 st sammanlagt. för stor hund är rekommenderad dos 2 tabletter men man ska inte söva hunden vilket två tabletter nästan gör (de blir oroväckande spak) utan det räcker utmärkt med en tablett (vi har rhodesian ridgeback och de är rätt stora)! det är en hel del bra i tabletterna så jag föreslår att du läser på kartongen så får du en exakt förklaring till vad den gör. jag tycker den är väldigt bra för oroliga hundar, man kan ta den i alla situationer när hunden stressar ovanligt mycket (veterinärbesök om det är farligt, smällare m.m.). läs lite om det! det är som sagt ett naturpreparat, fungerar nöjaktligt, är inte dyrt, receptfritt osv. vet inte om man hittar det på apoteket men man kan alltid fråga, det finns också i en hundsartikelkatalog vid namn Häromi (sök på internet så hittar du en hemsida tror jag, ev är den www.haromi.se men jag är inte säker) där den finns tillsammans med många andra naturpreparat ( i mitten av katalogen ungefär) med fullständig beskrivning samt prisuppgift. kan vara bra att ha dessa tabletter i nödfall även om det är långt till det nya året =) lycka till!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi har ett helt gäng idioter här i stan som tycker att det är skitkul att gasa upp både a-traktorer, bilar och motorcyklar tills det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 016
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 079
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Harrysen
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 928
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp