Lugnande till katt?

TinyWiny

Trådstartare
Har ett bekymmer, det är så att när vi köpte vårt hus var det en honkatt här som förra ägaren till huset sa att hon skulle hämta när hennes kattunge var hittad. (halvvild kattfröken helvild kattunge)
Givetvis blev det ingen hämtning utan katten lämnades vind för våg, när vi flyttade in i mitten på oktober kom en mager kattstackare fram som var så hungrig så hon såg döende ut:cry: :mad:
Vi trodde först att kattungen hade dött men hittade den senare, i eländigt skick:cry:
Men med mycket kattunge mat (fettrik), och avmaskning så hämtade de sig så att nu är de friska glada katter,fast kattungen lär nog alltid se ut som en kattunge, men bara hon mår bra så gör det ju inget:)
En dag kom det en hankatt (okastrerad givetvis) till stallet och det visade sig att han också hörde hemma där men hade varit bortsprungen så den förra ägaren trodde han var död.
Hankatten är väldigt kelig så det var inga större problem att åka och kastrera honom, men problemet är honkatterna, kattungen får man överhuvudtaget inte tag i, hon är livrädd även om hon nu vågar vara kvar i stallet när vi är där.
Kattmamman har nu fått en ny kull och blev tamare sista delen av dräktigheten, hon är ju inte "lyfttam" men hon accepterar att bli klappad och vi får röra hennes ungar (så inte de också blir vilda)
Jag hade gärna velat sterilisera honorna men hur gör man när de inte går att ta:confused:
Kan man få lugnande utskrivet innan? så de inte behöver vara så rädda i bilen:cry:
Vi har redan tre katter sen innan och åtta:eek: räcker även om fem är stallkatter.
Tacksam för alla svar:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Lugnande till katt?

Ta kontakt med närmsta katthem! De har ofta fångstburar om det inte går att fånga honorna.
Lugnande finns, och går att få utskrivet hos vet. Kanske kan vara lurigt att få i den om de inte är hanteringstama. Lägger man mörka skynken över burarna brukar de lugna sig också. Om ni har någon vet som kastrerar med titthål eller flanksnitt i närheten så minskar det eftervården. Stor :bow: för att ni ser till att få dem kastrerade! Skulle alla bara ta lite ansvar för sin närmaste omgivning skulle problemet med hemlösa katter vara så mycket mindre.
 
Sv: Lugnande till katt?

Som Sassy skriver så gjorde vi när vi har fångat vildkatter. Fångstbur med lite godis i, funkade utmärkt. fast den första fångade vi faktiskt med hökorgen/lövkorgen som vi brukade skölja hö med till gammlingen. Desvärre så rymde den lilla kattungen (vitt med härlig päls) efter ett par dagar å hittades senare död under huset vårat. Tänk om man skulle kunnat behållt den iochmed att vi fått in henne i huset så hade hon nog blivit ganska tam iochmed att hon fortfarande var ganska liten, å så var hon helt bedårande sött :love: :cry:
 
Sv: Lugnande till katt?

Visste inte att det fanns olika sätt!
Tror du de kan sy med tråd som försvinner av sig själv annars får jag ju bråka med dem en gång till!?
Vill ju att de ska förstå att jag inte vill dem illa:love:
Det går nog bra att få i dem lugnande de vill ju gärna ha mat när man kommer ut;)
Det gick ju bra med avmaskningen! att blanda i lite burk mat så var det snart borta:d
Tyvärr funkar det inte med fångst burar har provat det de är för smarta för att gå in på trånga ställen;)
Vet någon när man kan kastrera honkatten? Hur gamla måste ungarna vara? Fick inget bra svar av vet. han sa bara att de kunde ta bort ev kattungar vid kastreringen, tycker det är hemskt att "avliva" ofödda kattungar i onödan.
Vill ju inte att hon ska lida mer än nödvändigt och det måste ju bli en heldel hormon omställning för kattstackarn ändå, utan att hon ska ha ungar i magen.
Tacksam för alla svar:bow:
 
Sv: Lugnande till katt?

Man måste vänta tills kattungarna slutat dia helt + nån vecka till eller så, kommer inte ihåg exakt. Eftersom att honan inte får vara mjölkproducerande eftersom att det då kan infektera såren. Har jag för mig, var så länge seddan för oss nu.
Kankse finns behov utav det endå att ta bort eventuela kattungar i magen dom kan ju bli dräktiga igen innan ungarna har diat klart å det finns nog fler hankatter som inte är kastrerade i närheten skulle jag tro. Finns många som inta tar sitt ansvar enligt mig å kastrerar sina hankatter som dom har ute. Tycker det är en viktig punkt i hantering utav katt för att få ner vilkdkattbeståndet. Alla våra har vi "fixat" til oavsett om det är honkatt eller hankatt.
 
Sv: Lugnande till katt?

Om det inte kommer någon ny hankatt så är risken liten, den store "avelskatten" som är pappa till de flesta här omkring blev på körd för ett tag sedan:cry: men risken finns ju alltid.
Grannens och våra är kastrerade, får väl be vet. att inte berätta om hon har ungar i magen:angel: det man inte vet lider man inte av eller hur var det nu...
Får hoppas jag hinner innan...tycker det är så hemskt...
 
Sv: Lugnande till katt?

Jo förstår det, du kan ju kolla om du får i henne p-piller via maten. Ges en gång i veckan för katt. Det körde vi med våran för att slippa kattungar i magen när vi tog bort livmodern. Det är ju tyvärr så att det nog finns en till hankatt i närheten (vilket ju är en flera kilometers radie) som kan para sig med honan. Dock kommer jag inte ihåg när man ska börja ge p-piller efter det att dom fött, på en gång behövs ju inte iaf. Men kolla upp med veterinär så får du nog ´svar på alla dom frågorna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har...
2
Svar
25
· Visningar
2 446
Övr. Katt Efter några år utan katt så funderar jag på att bli kattägd igen. Jag är uppvuxen med ett gäng huskatter, men efter att sista katten vi...
Svar
9
· Visningar
1 772
Senast: Lager
·
Övr. Katt Hej! Jag har ett stort problem som stör husefriden - katter som slåss. här kommer en liten bakrund: Vi har 3 honkatter som har levt...
Svar
5
· Visningar
4 581
Senast: Ekblomma
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp