Bukefalos 30 år!

Det används vid skoning lika besvärligt varje gång ju.
På vilket sätt är hästen svår vid skoningen? Är den rädd eller stressad? Jag tänker att det är viktigare att hitta en hovslagare som är villig att jobba och ta det lugnt med hästen. Kanske sko halva hästen bara åt gången, hitta en hovslagare som är öppen för förslag.

Är hästen bara stressad över situationen så kan mycket väl plegicil fungera som tar bort udden av stressen utan att göra hästen för påverkad så att balans osv påverkas. För även om hästen får lugnande så vet ju hästen vad som pågår och kan känna ännu mera stress över situationen sen.

Jag gav min hästs plegicil i maten, fungerade lika bra som att spruta in det. Klart om inte hästen är matglad går det ju inte kanske.

Jag tror nog dom kan lära sig att viss mat är lika med påverkad för dom dock, speciellt om man ger det en längre period. Dom är ju inte dumma och kopplar ju lätt ihop saker och ting
Jag gav i spruta i munnen. Så som sagt endera smakade det illa eller så sammankopplade han just den med att bli sederad. Skulle gissa det senare då han som sagt inte konstrade med annat som verkligen smakar äckligt - och som han tyckte smakade äckligt med.

På vilket sätt är hästen svår vid skoningen? Är den rädd eller stressad? Jag tänker att det är viktigare att hitta en hovslagare som är villig att jobba och ta det lugnt med hästen. Kanske sko halva hästen bara åt gången, hitta en hovslagare som är öppen för förslag.

Är hästen bara stressad över situationen så kan mycket väl plegicil fungera som tar bort udden av stressen utan att göra hästen för påverkad så att balans osv påverkas. För även om hästen får lugnande så vet ju hästen vad som pågår och kan känna ännu mera stress över situationen sen.
Många hovslagare säger nej till att sko plegicilsederade hästar dock så man bör kolla det med sin hovslagare.
Pleg är betydligt mer ”lynnigt” än domosedan. Dosen som var lagom igår kan vara för liten idag, och de kan reagera väldigt snabbt och oväntat på stimuli. Men är ju väl värt kolla med sin hovslagare

Vad menar du med din sista mening?

Den är rädd för skoning även rädd för sprutor i munnen. Provat rätt många hovslagare ingen har kunnat sko den. Fram går utan lugnande men hästen gillar det INTE. Bak har ingen lyckats och det är bäst både för hästen och hovslagaren att den får lugnande. Den har varit ibland svår även med lugnande och vägrar låta bakbenen hållas upp men det har börjat gå mycket bättre då hovslagaren varit försiktig och försökt att inte hålla upp benen så högt. Gammal häst svårskodd hela livet och från Litauen träffat många hästar från östländer som är svårskodda. Kan ha blivit misshandlad som ung vid skoning eller något.

Den är rädd för skoning även rädd för sprutor i munnen. Provat rätt många hovslagare ingen har kunnat sko den. Fram går utan lugnande men hästen gillar det INTE. Bak har ingen lyckats och det är bäst både för hästen och hovslagaren att den får lugnande. Den har varit ibland svår även med lugnande och vägrar låta bakbenen hållas upp men det har börjat gå mycket bättre då hovslagaren varit försiktig och försökt att inte hålla upp benen så högt. Gammal häst svårskodd hela livet och från Litauen träffat många hästar från östländer som är svårskodda. Kan ha blivit misshandlad som ung vid skoning eller något.
Då skulle jag jobba vidare med att den ska uppfatta sprutor i munnen som behagligt. Köp en 50 ml spruta (granngården tex brukar ha) och äppelmos eller annat den tycker är gott och träna lugnt och fint varje dag.

Säger som övriga - öva med något gott tex äppelmos. Mitt förra sto hatade också sprutor i munnen, och var tvungen att få domosedan vid skoning pga bakbens- och ryggproblematik.
Då tog jag tag i grimman med ena handen, stoppade in andra handen i munnen och drog ut tungan åt sidan. När tungan hölls fast kunde jag släppa grimman och ge domosedanet under tungan med den fria handen.

Krångligare med avmaskning, att försöka pricka sprutan i munnen medan hon ryckte iväg varje gång sprutan närmade sig munnen.

Men det bästa är ju såklart att öva 😊

Säger som övriga - öva med något gott tex äppelmos. Mitt förra sto hatade också sprutor i munnen, och var tvungen att få domosedan vid skoning pga bakbens- och ryggproblematik.
Då tog jag tag i grimman med ena handen, stoppade in andra handen i munnen och drog ut tungan åt sidan. När tungan hölls fast kunde jag släppa grimman och ge domosedanet under tungan med den fria handen.

Krångligare med avmaskning, att försöka pricka sprutan i munnen medan hon ryckte iväg varje gång sprutan närmade sig munnen.

Men det bästa är ju såklart att öva 😊
Funkade också för mig att ta ut tungan ett tag tills hästen kom på att det här går hon absolut inte med på. Avmaskningsmedel ger jag i uppblött pellets funkar perfekt.

Funkade också för mig att ta ut tungan ett tag tills hästen kom på att det här går hon absolut inte med på. Avmaskningsmedel ger jag i uppblött pellets funkar perfekt.
Avmaskningsmedel sägs ju vara så otroligt äckligt, så jag har aldrig försökt mig på att ge i mat. Mina hade förmodligen aldrig rört det heller 😂 men bra det funkar för dig!

Avmaskningsmedel sägs ju vara så otroligt äckligt, så jag har aldrig försökt mig på att ge i mat. Mina hade förmodligen aldrig rört det heller 😂 men bra det funkar för dig!
Det beror på vilket avmaskningsmedel man använder såna dyra som tar typ alla maskar funkar det inte bra med men dom till och med luktar ju illa. Billigare avmaskningsmedel funkar perfekt.

Du kanske får börja åka till klinikhovslagare med den? Så veterinär kan sedera på plats.

Det beror på vilket avmaskningsmedel man använder såna dyra som tar typ alla maskar funkar det inte bra med men dom till och med luktar ju illa. Billigare avmaskningsmedel funkar perfekt.
När mitt sto behövde lugnande vid skoning, gav jag domesedan i slidan. Det ska ju tas upp av slemhinnorna så det funkar lika bra i den änden. 😊

Bara jag som tycker det är extremt märkligt med en ny användare som enda inlägg kommenterar att man ska ge ett läkemedel i slidan på en häst när det rådet inte finns på tex FASS?
Nej.
Sen kan man ju hoppas det är någon som läst och som blivit medlem för att tipsa. Men oavsett om personen gjort så som beskrivs eller ej är det ju ingenting jag skulle rekommendera.

Det funkar dock utmärkt, men kan ibland behöva högre dos. Man får ju såklart prata med förskrivande veterinär innan, men det rekomenderas inte helt osällan till hästar som inte låter sig behandlas i munnen.
Slemhinna som slemhinna typ, inte i ögat dock ;)

Jag har två hästar som får domosedan när de ska sprutas, men tidigare även vid skoning, båda två väldigt stökiga kring munnen och svåra att ge. Den ena fungerar det som någon skrev tidigt i tråden, att lägga in med fingrarna/handen och på den andra går det bättre om jag har tränset på.

Bara jag som tycker det är extremt märkligt med en ny användare som enda inlägg kommenterar att man ska ge ett läkemedel i slidan på en häst när det rådet inte finns på tex FASS?
Det var ett tips idag all välmening som jag fått från min veterinär när min huvudskygga häst behövde lugnande vid skoning efter ett trauma. Hade inte en tanke på att det skulle kunna misstolkas. Jag har inte haft tips och ge tidigare därav är detta första. Men det räddade mig från att behöva åka 10 mil till klinik för sedering och ännu mer stress för hästen. Nu går det toppen att sko utan.
Hovslagarens säkerhet är jätteviktig.

Liknande trådar

• Träning & tillskott vid SI-leds problematik
  • Svåra brunster, söker tips!
  • Svullnad på/kring ganasch
  • Gasig häst

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur