Träning & tillskott vid SI-leds problematik

Bukefalos 30 år!

Linda_A

Trådstartare
Barka blev ju behandlad i sin SI-led igen innan sommaren. Första gången det gjordes var ca 5 år sen, men om jag har rätt i mina funderingar att hennes problematik på vintern kan ha förvärrats av detta så kanske behandlingen skulle ha skett tidigare.

Behandlande veterinär sa att det är väldigt olika. På en del kanske man behöver spruta en gång om året, andra inte. Och det är helt okej för mig om det behövs, det är ju ingen stor åtgärd. Men jag vill i alla fall försöka att undvika det genom att förebygga.

Nu när hon behandlades var hon spänd i musklerna kring SI-leden. Han trodde absolut att det kan ha bidragit till problemen med att bajsa på höst och vinter. Hon blir ju absolut trög i magen av att stå still mer och bara äta hösilage, men om hon på det dessutom har spända muskler blir det så klart extra jobbigt att trycka fram det under ryttare.

Min plan just nu är regelbunden massage och även kiropraktik om jag får tag på nån som kommer ut. Men Buke kanske har förslag på nåt mer? Tillskott för musklerna? Var det selen som kunde vara bra då?

Har du inte fått rekommendationer från behandlande veterinär?

Vi behandlade SI-leder för första gången tidigare i sommar. Ska nästa vecka på åb där även klinikens equiterapeut är med just i syfte att få mer input kring rehabövningar framåt.

Annars - equiband?

Gällande selen behöver du räkna ut aktuellt intag och se hur ni ligger till. Om hon får för lite är det absolut viktigt att ge mer.

Har du inte fått rekommendationer från behandlande veterinär?

Vi behandlade SI-leder för första gången tidigare i sommar. Ska nästa vecka på åb där även klinikens equiterapeut är med just i syfte att få mer input kring rehabövningar framåt.

Inte mer specifikt än att rida som vanligt, helst inte låta henne stå mer än 2 dagar i följd och att gärna ta ut equiterapeut regelbundet.

Gällande selen behöver du räkna ut aktuellt intag och se hur ni ligger till. Om hon får för lite är det absolut viktigt att ge mer.

Kan det överdoseras? Har svårt att få analys på hösilaget eftersom det är ridskolans och de inte gör nån analys. Men om jag vet att vi står med ett antal balar från samma skörd kan jag ju göra en egen, blir dock lite väl dyrt om vi får nya partier alltför ofta.

Kan det överdoseras? Har svårt att få analys på hösilaget eftersom det är ridskolans och de inte gör nån analys. Men om jag vet att vi står med ett antal balar från samma skörd kan jag ju göra en egen, blir dock lite väl dyrt om vi får nya partier alltför ofta
Selen kan överdoseras ja, men knappast på rekommenderad mängd i tillskott där man räknat 0 på selen i övrigt foder. Våra selenhalter är väldigt låga. Möjligtvis om det finns selen tillsatt i annat foder hon får (inte grovfodret) men då finns det rimligen med i analysen.

Finns mycket att läsa i tråden som var för ett tag sedan som handlade om just selen.

Den jag har som hade extrem selenbrist hade ovkså väldigt spända muskler runt si-leden och hade blivit behandlad i den. Rekommenderar att ta blodprov så du vet hur hon ligger i selennivå. Sen bör en utgå från att alla hästar i Sverige behöver selentillskott eftersom vi har väldigt selenfattiga marker. Det som är i vanöiga mineraler räcker sällan.

Den jag har som hade extrem selenbrist hade ovkså väldigt spända muskler runt si-leden och hade blivit behandlad i den. Rekommenderar att ta blodprov så du vet hur hon ligger i selennivå. Sen bör en utgå från att alla hästar i Sverige behöver selentillskott eftersom vi har väldigt selenfattiga marker. Det som är i vanöiga mineraler räcker sällan.

Ah hade missat att din också var spänd just runt SI-leden. Så synd att jag inte tänkte på att ta blodprov när vi var på kliniken, men ska se om någon ska ta ut veterinär i närtid, så man slipper åka iväg bara för det. :)

Vilket märke landade du i att ge?

I princip all mark i sverige har väldigt lite selen i jorden. Bara på västkusten finns det någon egentlig mätbar nivå i grovfodret. Så om din häst inte äter enorma mängder hö producerat på västkusten är det bortkastat att analysera höet med avseende på selen. Räkna med noll innehåll och se till att dagsbehovet uppnås genom mineral- och ev kraftfoder.

I princip all mark i sverige har väldigt lite selen i jorden. Bara på västkusten finns det någon egentlig mätbar nivå i grovfodret. Så om din häst inte äter enorma mängder hö producerat på västkusten är det bortkastat att analysera höet med avseende på selen. Räkna med noll innehåll och se till att dagsbehovet uppnås genom mineral- och ev kraftfoder.

Vi bor på västkusten, men hon är lättfödd så några enorma mängder är det inte. :)

Ah hade missat att din också var spänd just runt SI-leden. Så synd att jag inte tänkte på att ta blodprov när vi var på kliniken, men ska se om någon ska ta ut veterinär i närtid, så man slipper åka iväg bara för det. :)

Forage plus selenjäst hade överlägset bäst upptagning och är mycket prisvärt!

Forage plus selenjäst hade överlägset bäst upptagning och är mycket prisvärt!

Tack, då ska jag räkna på vad som saknas efter hennes mineraler och kraftfoder. Det är ju inga mängder sånt hon får (0.5 dl Krafft Miner, 2 dl Krafft Senior eller 4 dl Krafft Low Starch Gastro Mash) men en del ger det ju.

Min har bla annat haft problem med SI-led, hon mår bäst av rörelse. Utöver att inte vila några längre perioder, sa veterinären något om det stillastående? Som jag tolkar det står din häst ändå ganska mycket stilla under dygnet, vore lösdrift ett alternativ för mer kontinuerlig rörelse?

Min har bla annat haft problem med SI-led, hon mår bäst av rörelse. Utöver att inte vila några längre perioder, sa veterinären något om det stillastående? Som jag tolkar det står din häst ändå ganska mycket stilla under dygnet, vore lösdrift ett alternativ för mer kontinuerlig rörelse?

Ja, absolut att stillaståendet påverkar på höst och vinter. Lösdrift hade varit utmärkt för henne men har tyvärr inte någon passande inom lämpligt avstånd. Sen är hon svår att ha i större flock då hon är extremt låg i rang, så jag vet inte om jag vågar chansa på det heller. Just nu har hon äntligen en kompis som hon faktiskt vågar stå och äta bredvid.

Kan det överdoseras? Har svårt att få analys på hösilaget eftersom det är ridskolans och de inte gör nån analys. Men om jag vet att vi står med ett antal balar från samma skörd kan jag ju göra en egen, blir dock lite väl dyrt om vi får nya partier alltför ofta.
Ja det är giftigt om man överdoserar. Du kan räkna med 0 i grovfodret, men antar att du redan ger selen genom tex mineralblandning?

Ja det är giftigt om man överdoserar. Du kan räkna med 0 i grovfodret, men antar att du redan ger selen genom tex mineralblandning?

Ja precis, och lite i den minimala mängd kraftfoder hon får. Just nu landar hon precis under 1.0 mg (väger normalt sett runt 480, behöver banta just nu).

Om du ändå tänkt ta blodprov på selen hade jag passat på att göra på e-vitamin också. De två samverkar kan man säga och är typ de enda som kan ge relevant input med blodprov. Jag har dessutom förstått det som att upptag/behov av e-vitamin kan variera mera mellan individer. E-vitamin får hästen i sig tillräckligt av när den betar färskt, växande gräs och behöver därför alltid tillsättas vintertid i Sverige då den inte är stabil vid lagring av hö/hösilage. Selen behöver I princip alltid tillsättas enligt flera bra svar I tråden :)

Om du ändå tänkt ta blodprov på selen hade jag passat på att göra på e-vitamin också. De två samverkar kan man säga och är typ de enda som kan ge relevant input med blodprov. Jag har dessutom förstått det som att upptag/behov av e-vitamin kan variera mera mellan individer. E-vitamin får hästen i sig tillräckligt av när den betar färskt, växande gräs och behöver därför alltid tillsättas vintertid i Sverige då den inte är stabil vid lagring av hö/hösilage. Selen behöver I princip alltid tillsättas enligt flera bra svar I tråden :)

Tack, bra input. :)

Ja precis, och lite i den minimala mängd kraftfoder hon får. Just nu landar hon precis under 1.0 mg (väger normalt sett runt 480, behöver banta just nu).
Det är för lite. I synnerhet om det är natriumselenit du ger från kraftfodret och mineralerna.
Håller med @Fiorano att Forageplus selen är bäst både prismässigt och upptagsmässigt. Du måste dock räkna på det då selen i för höga doser är giftigt, precis som tidigare nämnt.

De svenska rekommendationerna är för övrigt generellt mycket lägre än de internationella, vilket är bra att ha i åtanke.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar