Lunginflammation

Jag har haft lunginflammation orsakad av mykoplasma. Jag var fruktansvärt dåligt i över två veckor fick äta två omgångar pencillindoser. Jag var borta cirka tre veckor från jobbet var några år sedan nu så jag minns inte exakt , jag hade så hög feber att jag ramlade ihop i duschen när jag var som sämst. Hade sen hosta som satt i under sex veckor räknat från när jag blev sjuk. Läkaren sa att jag hade blivit ovanligt svårt sjuk av detta så förhoppningsvis blir det inte lika illa för dig.
Usch, vad jobbigt det låter! Nej, så illa är det verkligen inte för mig. Inte ens i närheten.
 
Jag avslutar min semester med lunginflammation, högst troligt orsakad av mykoplasmabakterie. Var sjuk med feber och hosta i tio dagar innan jag gick till vc. Fick antibiotika igår och känner mig redan lite bättre. Är det någon av er som haft? Hur lång tid tog det innan ni blev så pass bra att ni kunde gå till jobbet? Läkaren sjukskrev i två veckor men det känns ju helt orimligt länge. Jag längtar efter mitt bibliotek!

Jag blev också sjukskriven i 2 veckor, men fick lov att förlänga det så det blev 2 veckor till. Jobbar som personlig assistent och vi jobbar en och en, och jag var så matt och orkeslös så jag hade inte kunnat få upp brukaren på morgonen ens. Svimmade nästan av att gå upp för trappen till övervåningen hemma. Allt som allt tog det 2 månader innan jag var ”normal”, men kunde jobba efter 4 veckor.

Jag gick med mitt länge innan, trodde det var en väldigt jobbig förkylning som vägrade ge sig, tills sambon tvingade iväg mig. Vet inte om det var orsaken till att det höll i sig så länge.
 
Senast ändrad:
Tappade ni smaken? Jag hade en vidrig förkylning, troligen lunginflammation för två månader sedan. Har fortfarande döva smaklökar.
 
Men stackars din mamma! Måste ha varit vidrigt.
Mitt började med ett litet rossel i bröstet och så plötsligt hade jag feber. Men inte så hög som du. Sen låg jag som sagt i en dryg vecka och frossade innan jag gick till läkaren. Crp 120 så inga större konstigheter. Jag känner mig redan mycket bättre av antibiotikan. Nu är det bara andnöden jag får lite panik över.

Ja det var läskigt.
Skönt att du är bättre med antibiotikan. Jag tyckte den hjälpte efter ett par dagar men sen stagnerade det. Låg på 37,8 i temp i typ 1-2 veckor och det kände jag mig risig på.

Minns att vi hade en fjällenresa inbokad under tiden jag var sjuk. Hade ätit mitt antibiotika i ca 2 dagar när vi åkte. Bilresan var hemsk. Men så ringde min vc läkare upp mig när jag var där (han visste att vi skulle åka) och frågade ”Har du kunnat åka skidor?” Det lät som att jag borde kunnat det så jag gav mig ut. :idea::banghead: herregud. Åkte ner för en röd backe och jag höll på att smälla av. Ingen kraft i benen så fick hasa mig ner och sambon drog mig mellan liftarna.Tog mig tillbaka till stugan och det blev inga mer skidor den veckan.
 
Jag hade lunginflammation i början av sommaren. Drog väl lite väl länge på läkarbesök, men när jag i princip inte kunde andas pallrade jag mig iväg. Om det var mycoplasma vet jag inte, det togs inga andra prover än CRP. Jag blev initialt sjukskriven 2 veckor (då hade jag redan varit hemma en vecka) men fick förlängt med 1 vecka. Så 4 veckor totalt. Fick doxycyklin men det tog 3 dygn innan jag märkte någon som helst skillnad. Mina lungor är väl inte helt återställda än, men jag har astma och var undermedicinerad under sjuktiden, svårt att inhalera när man knappt kan andas.

Den absolut vidrigaste sjukdom jag haft. Åt knapp något, hostade upp slem, feber av och till. Tappade 4-5 kg och som sagt, ännu inte i form.
 
Jag hade en gräslig förkylning i början av december förra året och har sedan dess haft en jobbig hosta. Jag tänkte att det var min obehandlade astma som fått nog och tog kontakt med min VC om att förnya min medicin, men fick veta att jag fick göra astmautredning först, vilket jag fick tid för i slutet av mars. Där konstaterades att lungfunktionen var normal, men sköterskan skulle föreslå för läkaren att jag skulle göra röntgen och allergiprov. Fick brev om det i mitten av maj och gjorde båda i mitten av juni. Röntgen visade att jag hade lunginflammation och sköterskan ringde mig och berättade att jag kunde hämta ut antibiotika som läkaren skrivit ut samt att detta nog var förklaringen till min långvariga hosta. Alltså en lunginflammation i 6 månader....

Den här antibiotikan i 10 dagar gjorde varken från och till för hur jag mådde, förutom illamående, men hostan är kvar och jag är nu betydligt mer orkeslös än förut. Det är ju väldigt smidigt att skylla på min vikt och bla bla bla, men jag känner mig själv och vet vad jag orkar, något är fel. Kontrollröntgen skulle göras 6 veckor efter vilket var förra veckan, jag hörde av mig till VC och förhörde mig om vad de egentligen har tänkt men fick veta att det är röntgenavdelningen som ska kalla mig, och någon kallelse har jag inte fått. Jag antar jag får ringa dit och höra när de tänkt kalla mig, jag är nyfiken på om jag fortfarande har lunginflammation, eftersom jag inte blivit bättre utan snarare sämre.

Jag blev för övrigt inte sjukskriven när jag fick medicin heller. Jag har dessutom jobbat hela tiden fram till mars och sedan varit arbetslös fram till juli och jobbar nu, de som träffar mig tror inte riktigt på lunginflammationsdiagnos eftersom jag inte är tillräckligt sjuk. Just nu är jag i ett sådant läge där man känner att man är inte helt frisk, men man är ju inte precis så sjuk att man behöver vara hemma från jobbet hela tiden heller. Och så har det varit hela tiden, förutom alla förkylningsperioderna som jag har haft och som sedan också gått över. Bara hostan har varit kvar, och nu har orkeslösheten och andningspåverkan lagts till, det är jobbigt att ta djupa andetag. Det känns så osannolikt att mina problem berodde på en lunginflammation för då borde jag ha blivit bättre av antibiotikan, om inte så borde jag väl fortfarande ha lunginflammation eftersom läget är sämre, och nu är det augusti, kan man verkligen ha det i 8 månader utan att vara döende mer eller mindre?
 
Enligt min erfarenhet är det väldigt stor skillnad på lunginflammation som orsakas av bakterier o av mycoplasma.
 
Som jag har fått förklarat för mig och det är också min egen erfarenhet, så är en lunginflammation orsakade av mycoplasma mycket värre. Inte värre sjukdomsmässigt i akutfallet kanske men en vanlig lunginflammation hjälper antibiotikan till att helt ta bort men när det är mycoplasma som orsakar lunginflammation tar antibiotikan visserligen bort mycket men det blir som en viruslunginflammation kvar som sitter i ganska länge. Efter vanliga lunginflammationer har jag varit som efter en rejäl influensa, trött men det har gett sig på någon/några veckor. Efter mycoplasmalunginflammationen tog det ett halvår innan jag var som vanligt igen. Det blir liksom ingen tydlig vändning efter antibiotika start när mycoplasma är orsaken utan förbättringen smyger sig fram gradvis under några veckor.
 
Som jag har fått förklarat för mig och det är också min egen erfarenhet, så är en lunginflammation orsakade av mycoplasma mycket värre. Inte värre sjukdomsmässigt i akutfallet kanske men en vanlig lunginflammation hjälper antibiotikan till att helt ta bort men när det är mycoplasma som orsakar lunginflammation tar antibiotikan visserligen bort mycket men det blir som en viruslunginflammation kvar som sitter i ganska länge. Efter vanliga lunginflammationer har jag varit som efter en rejäl influensa, trött men det har gett sig på någon/några veckor. Efter mycoplasmalunginflammationen tog det ett halvår innan jag var som vanligt igen. Det blir liksom ingen tydlig vändning efter antibiotika start när mycoplasma är orsaken utan förbättringen smyger sig fram gradvis under några veckor.
Intressant. Det är ju så med en del andra sjukdomar som finns i aggressiva respektive smygande varianter. Läkemedel tar bättre på de aggressiva. Observera okunnig spaning.
 
Jag hade en gräslig förkylning i början av december förra året och har sedan dess haft en jobbig hosta. Jag tänkte att det var min obehandlade astma som fått nog och tog kontakt med min VC om att förnya min medicin, men fick veta att jag fick göra astmautredning först, vilket jag fick tid för i slutet av mars. Där konstaterades att lungfunktionen var normal, men sköterskan skulle föreslå för läkaren att jag skulle göra röntgen och allergiprov. Fick brev om det i mitten av maj och gjorde båda i mitten av juni. Röntgen visade att jag hade lunginflammation och sköterskan ringde mig och berättade att jag kunde hämta ut antibiotika som läkaren skrivit ut samt att detta nog var förklaringen till min långvariga hosta. Alltså en lunginflammation i 6 månader....

Den här antibiotikan i 10 dagar gjorde varken från och till för hur jag mådde, förutom illamående, men hostan är kvar och jag är nu betydligt mer orkeslös än förut. Det är ju väldigt smidigt att skylla på min vikt och bla bla bla, men jag känner mig själv och vet vad jag orkar, något är fel. Kontrollröntgen skulle göras 6 veckor efter vilket var förra veckan, jag hörde av mig till VC och förhörde mig om vad de egentligen har tänkt men fick veta att det är röntgenavdelningen som ska kalla mig, och någon kallelse har jag inte fått. Jag antar jag får ringa dit och höra när de tänkt kalla mig, jag är nyfiken på om jag fortfarande har lunginflammation, eftersom jag inte blivit bättre utan snarare sämre.

Jag blev för övrigt inte sjukskriven när jag fick medicin heller. Jag har dessutom jobbat hela tiden fram till mars och sedan varit arbetslös fram till juli och jobbar nu, de som träffar mig tror inte riktigt på lunginflammationsdiagnos eftersom jag inte är tillräckligt sjuk. Just nu är jag i ett sådant läge där man känner att man är inte helt frisk, men man är ju inte precis så sjuk att man behöver vara hemma från jobbet hela tiden heller. Och så har det varit hela tiden, förutom alla förkylningsperioderna som jag har haft och som sedan också gått över. Bara hostan har varit kvar, och nu har orkeslösheten och andningspåverkan lagts till, det är jobbigt att ta djupa andetag. Det känns så osannolikt att mina problem berodde på en lunginflammation för då borde jag ha blivit bättre av antibiotikan, om inte så borde jag väl fortfarande ha lunginflammation eftersom läget är sämre, och nu är det augusti, kan man verkligen ha det i 8 månader utan att vara döende mer eller mindre?
Fy vad jobbigt du har haft det!
Angående om man kan ha lunginflammation i åtta månader eller ej vet jag inte, men jag vet att den kan läka ut av sig själv.
 
Jag avslutar min semester med lunginflammation, högst troligt orsakad av mykoplasmabakterie. Var sjuk med feber och hosta i tio dagar innan jag gick till vc. Fick antibiotika igår och känner mig redan lite bättre. Är det någon av er som haft? Hur lång tid tog det innan ni blev så pass bra att ni kunde gå till jobbet? Läkaren sjukskrev i två veckor men det känns ju helt orimligt länge. Jag längtar efter mitt bibliotek!

Jag var ganska dålig i en månad.
 
Jag fick en kraftig förkylning i slutet på semestern för några år sedan, det blev bättre men aldrig bra. Jag gick till vårdcentralen istället för tillbaks till jobba då jag börjat hosta för mycket för att kunna jobba. Symptomen var trötthet, låg feber (subfebrial enligt läkarintyget). Läkaren tog sänkan, den var något förhöjd men ville inte behandla utan att ville att jag skulle återkomma om det inte blev bättre. Han trodde det kunnde vara en begynnande mykoplasma infektion men ville avvakta.

En vecka senare var jag tillbaks det var inte bättre, möjligen något sämre. Ny sänka, denna gång ordentligt förhöjd, lungröntgen och sen penicillin. Lungorna var inte påverkade. Sjukskrivningen var på två veckor men när jag kom tillbaks till jobb så hostade jag fortfarande för mycket även om temperaturen var normal, så jag stannade hemma en vecka till. Sammanlagt var jag hemma 5 veckor varav en var förkylning och semester.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag insjuknade i hög feber i mitten av november. Två veckor senare sökte jag vård då febern aldrig gick ner, skickades till...
2
Svar
20
· Visningar
1 215
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har ju nyligen genomgått vad som blev en större bukoperation där en (förhoppningsvis) godartad, stor tumör togs bort. Att det rörde...
Svar
12
· Visningar
864
Senast: Ninnurur
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 456
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 365
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp