Lura i katten medicin

Vi provade med kattsticks men de är ganska stora så hon behöver bita sönder dom och då ramlar halva tabletten ut. En gick i på det sättet men det gick åt några kattsticks bitar för det. Testar vidare.
Ja, jag bryter sönder dom i ca halv centimeter stora bitar. Min ena katt har inga tänder kvar så det måste vara små bitar. Ibland kan en tablett ramla ur men då får man stoppa in den i en ny bit.
 
Ja, jag bryter sönder dom i ca halv centimeter stora bitar. Min ena katt har inga tänder kvar så det måste vara små bitar. Ibland kan en tablett ramla ur men då får man stoppa in den i en ny bit.
Jag bröt av den och pulade in en tablett, den har ju märken på sig för att brytas. Men hon tuggar med öppenmun och huvudet på snedden så det ramlar liksom ut bitar.
 
Jag bröt av den och pulade in en tablett, den har ju märken på sig för att brytas. Men hon tuggar med öppenmun och huvudet på snedden så det ramlar liksom ut bitar.
Jaha, då förstår jag. Mina gillar de så mycket att de nästan sväljer de hela. Sen är nog mina tabletter mindre också kanske.
 
Hon sover hos mig varje natt förutom de sista dagarna då vi gett henne medicin, det började direkt efter besöket hos veterinären.

Hon kanske vänjer sig.

Min katt äter också kortison, får en halv eller en tablett dagligen. Bästa sättet lärde jag mig av min ungerska veterinär, funkar bra på snälla, men lite ovilliga katter: Sätt katten ner golvet eller en stol, ta ett rejält tag i nackskinnet och lyft rakt upp, så att framtassarna lämnar golvet, här öppnas munnen dessutom litegrann. Jag tar tabletten mellan tumme och pekfinger i andra handen och öppnar munnen ordentligt med ringfingret (har katten tänder kan man använda en pincett att hålla tabletten med) Sen släpper jag tabletten rakt ner i svalget och håller kvar greppet i nacken tills hon har svalt. Sen får hon massor med gos!

Hon är så van nu så när hon hör mig skramla med burken så kommer hon springande och rullar sig i fåtöljen så att jag kan gosa henne innan tabletten också. :love:

Jag tänkte jag skulle be min sambo att filma det någon dag, hon är så söt!


Hennes bror trodde att hans medicin var godis så honom behövde jag bara ropa på, säga ”sitt” och sen tog han tabletten ur min hand. :D
 
Jag brukar få byta metod lite då och då med min Sigge, han verkar liksom till slut lista ut var medicinen kommer ifrån haha. Han äter också prednisolon. Har testat easypill som funkade ett tag men till slut vägrades, räkost, skinkost, blanda ut i smör då han gillar det, leverpastej osv. Det som dock funkat bäst i längden är att jag har en godis som är lite som små mjuka sticks av tex kyckling som jag trycker ned tabletten i och sedan lägger jag godisen ovanpå hans blötmat. Det går ner i ett nafs och funkar i 99% av fallen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 327
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 486
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa Är i desperat behov av tips på vad jag kan prova på min hund med kronisk gastrit. Det känns som det är sista chansen nu och det gör mig...
2
Svar
26
· Visningar
17 425
S
Övr. Katt Hej! Sitter här hemma och funderar. Jag hittade min katt (hona som nyligen passerat 1år) på golvet igår (på morgonen) hon kunde inte...
Svar
3
· Visningar
10 180
Senast: gorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp