Lurad,Återköp,Lagar

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare eternalsunshine
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 994
E

eternalsunshine

En kompis skaffade sig en shettis i september. Säljaren beskrev den som snäll, både riden och körd och anledningen till att manen och svansen såg raggiga ut berodde på att de andra hästarna tuggade på honom.

senare visade det sig att hon hade fått en människoskygg, knappt hanterbar unghäst med sommareksem!
hon ringde därför tillbaka och bad om återköp eftersom återköp skall gälla upp till 2 år. (?)
visst sade han.

en vecka senare ringer han och säger att han inte är INTRESSERAD längre för att han har så många hästar. att hon hade bara en ångervecka på sig.Är inte det hans skyldighet att ta tillbaka hästen? Han hade ljugit om allting och tar sedan inte ansvar för det.
Vad jag har förstått så har han brutit mot ngn/några lagar samt vägrar att rätta sig efter dem? ? ? eller?

jag kan ingenting om hästjuridik och inte kompisen heller.
finns det någon vänlig själ som kan hjälpa henne??
tacktacktacktack!:bump: :banana: :bump: :banana:

Sv: Lurad,Återköp,Lagar

Det där är skitknepigt.

Finns det något köpekontrakt? I så fall vad står där?

Som köpare har du undersökningsplikt, man kan väl säga att din kompís har brustit där.

Om det inte finns något köpekontrakt så blir det ord mot ord.
I övrigt så stämmer det att privatperson har två års reklamationsrätt gentemot näringsidkare. Fast att du reklamerar köpet är inte samma sak som att säljaren automatiskt måste ta tillbaka den.

Jag undrar om inte förlikning är vanligast.

Det finns ingen återköpsrätt på två år. Det finns en reklamationsrätt på två (ibland tre beroende på ställning säljare/köpare) år OM man kan påvisa att ett DOLT fel (ett fel som inte kunnat upptäckas då köparen fullföljt sin undersökningsplikt) funnits vid tiden för riskens övergång (vid köpet alltså).

Säljaren har UPPLYSNINGSPLIKT (måste berätta det h*n vet om hästen som kan ha betydelse för köparen) och köparen har UNDERSÖKNINGSPLIKT. Undersökningsplikten innebär i de flesta fall att en veterinärbesiktning ska ha gjorts för att köparen ska ha fullföljt sina åtaganden. I vissa fall krävs även röntgen.

Jag vill nog säga att det låter som din vän har brustit i sin undersökningsplikt, även om säljaren låter grymt oseriöst. Finns det några av punkterna som INTE framkommit vid en veterinärbesiktning?

Säljaren har UPPLYSNINGSPLIKT (måste berätta det h*n vet om hästen som kan ha betydelse för köparen)
Det är fel. Säljaren behöver inte säger ett dyft om den inte vill. Dock måste den svara ärligt på frågor som köparen har. Om köparen frågar om hästen har eksem, så måste säljaren svara ärligt.

Det är därför mäklare aldrig vill ha med säljarna på en husvisning!! För de inte kan hålla käften. ;)

men snälla nån, din vän måste väl märkt att hästen var folkskygg redan när de tittade på den, provred/körde de inte heller?

Veterinärbesiktning?

Det överensstämmer inte med någon information jag har tagit del om gällande just upplysningsplikt.

Säljaren MÅSTE upplysa om fel och brister om denne inte vill ha det i nacken senare (och eventuellt straffas för det). Vad som anses som fel och brister är - enligt vad jag fått reda på - sådant som är av betydelse för köparen.

Saxar lite från nätet:
-------------
Säljarens upplysningsplikt
Säljarens upplysningsplikt omfattas endast av fel och brister som han känner till och som inte kan anses vara normala i förhållande till ålder och som köparen inte kunnat upptäcka.

Om säljaren upplyser om dessa typer av fel och brister kan han inte senare bli ersättningsskyldig för dem. För att säljaren ska bli skadeståndsskyldig måste han på ett svikligt sätt låtit bli att berätta om vissa fel och brister.

Säljaren kan också bli skadeståndsskyldig för så kallade dolda fel, fel som varken han eller köparen känt till eller kunnat upptäcka ens vid en noggrann undersökning och inte heller borde räknat med, med hänsyn till pris, skick och ålder.

----------------------

Lusläs kontraktet - vad står om hästen?

Kolla i tidningen Ridsport där annonserar jurister med häst som specialitet - ofta går det att få kostnadsfri rådgivning.

Skicka ett rekommenderat brec till säljaren där ni påtalar att hästens egenskaper inte överensstämmer med vad som utlovats.

Fundera över vilka pengar som står på spel - vad förlorar ni på att ta bort hästen? (små hästar, som inte har ett bra liv framför sig, lider sannolikt inte av att vara döda - fast när jag skriver detta, så känner jag mest för att åka och hämta den :o ). Är det så mycket att det är lönt att bråka?

Det skiljer på att sälja hus och att sälja häst, av någon märklig anledning behöver inte en hussäljare upplysa om fel och brister på ett hus medan en hästsäljare är skyldig att göra det.

Jag ska inte heller påstå att jag kan särskilt mycket om hästjuridik, så mitt bästa råd är egentligen att ni kontaktar en fackman.

Någon återköpsrätt finns som sagt inte, däremot reklamationsrätt. Börja med att delge säljaren en skriftlig reklamation där ni pekar på "varans" (hästens) brister, och varför ni anser att "varan" inte uppfyller de förväntningar som ni haft.

För att reklamationen ska gå igenom måste det bevisas att säljaren till exempel medvetet gett felaktig information, och det kan bli en knepig process som eventuellt kostar mer än vad det är värt. Dock kostar det inget att skicka en reklamation, så det kan ju vara värt ett försök.

Och för att öka chanserna att få rätt vill jag upprepa råd nummer ett: kontakta en fackman.

Är hästen köpt av en näringsidkare ska det gå att lämna tillbaka den. Kontakta exempelvis kommunens konsumentrådgivare för att få veta hur man ska göra.
Annars kan hon nog glömma det då hon har brustit i sin undersökningsbrist. Det håller inte i en process även om det skulle stå i kontraktet att köpet ska gå tillbaka. Jag har vart med om det..

En husägare måste ange fel och brister för att klara sig senare.(Upplysningsplikt) Exv vis dolda fel gäller i 10 år dessutom (på hus)

Är du jurist? Jag har kollat upp det här pga problem med vårt hus och enligt den informationen jag tagit del av så finns inte den skyldigheten vid husförsäljning eftersom det av ngn underlig anledning skulle påverka köparens undersökningsplikt. Jag vet att dolda fel på hus är 10 år, men det finns ingen upplysningsplikt som säljare.

Jag känner tilll ett par som köpte ett hus som visade sig ha dåligt tak och de fick stå för det själva eftersom de brustit i sin undersökningsplikt. Säljaren gick helt skadefri trots att den kände till problemet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag... 2
Svar
34
· Visningar
4 375
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka