Lusern = ej foderstupsförstoppning?

Dopy

Trådstartare
Hästen börjar bli äldre och klarar sig inte riktigt på fri tillgång på hö + 1 dl musli + 1 dl mineraler/dag.

Så jag ska börja ge mer kraftfoder/tillskott, totalt blir det 4 dl pellets, 1 dl musli, dock är jag rädd för foderstrupsförstoppning (han har en tendens att hetsäta lite). Läste att det tar längre tid att äta hackad lusern än pellets, så tänkte om jag blandade 0,5 kg hackad lusern med kraften kunde det kanske minska risken för foderstrupsförstoppning?

Hästen vägrar äta uppblött kraft pga att han fått medicin i blötkraft tidigare.
 
Nej pellets i form kraft/mineraler/tillskott (=totalt 4 dl pellets) med rätt värden för att väga upp det han behöver extra av nu på ålderns höst när det är kallt, men då torrt pellets ökar risken för foderstrupsförstoppning och hästen har en tendens att hetsäta = risk för foderstrupsförstoppning, behöver jag på något sätt få honom att äta kraften lite långsammare eller liknande så vi minskar risken för foderstrupsförstoppning. (Hästen vägrar äta uppblött kraft)

Och jag läste då på en sida att dem äter hackad stå lusern långsammare än dem äter lusern pellets, så tänkte om jag blandar lite hackad strå lusern med min foderstat kanske man på så vis kan få hästen att äta långsammare och minska risken för foderstrupsförstoppning :)
 
Men vad är det för pellets? Kraffts?

Lägg stenar i krubban om det är själva hetsätningen du är rädd för. Behöver du ändå ge lusern behövs det rätt stora volymer strå för att det ska ge något, bättre att ge det separat i t ex en tubtrug.
 
Det är pellets från Krafft och granngården, tillskott från krafft, Emin och Back on track :) behöver ej ha lusern.

Stenar var en smart ide, finns det något man kan ge i fodret för att minska risken för foderstrupsförstoppning? som ökar salivproduktionen eller liknande?
 
Läste lite mer om förebyggande emot foderstrupsförstoppning och då stod det att grovfoder ökar salivproduktionen vilket minskar risken för foderstrupsförstoppning, räknar inte lusern som grovfoder?
 
För att förebygga foderstrupsförstoppning ska man alltid ge grovfoder minst 15 minuter men gärna en timme innan kraftfodret serveras. (Vissa hästar äter inte sitt grovfoder om de vet att de kommer få kraften snart och då får man helt enkelt dra ut på tiden ytterligare så att hästen verkligen äter grovfodret.) Efter 15 minuters tuggning har saliveringen kommit igång av tuggningen av grovfodret och hästen äter i normalfallet också kraftfodret lugnare eftersom hen inte är så hungrig längre. Lucern är liksom betfiber också grovfoder och det viktigaste är som sagt att hästen har fått tugga grovfoder i minst 15 minuter innan hen får kraftfoder. Jag hade dock ändå inte vågat ge pellets torrt utan hade fuktat dem lite lite så att det värsta har svällt men att de ändå inte blir blött eller någon gröt.
 
Han äter ens inte ens lite blöt kraft, har provat alla sätt, och då han har fri tillgång på hö i hagen äter han hö nät det passar så det kan bli svårt att styra att han ska äta hö innan pelletsen :/
 
Har du kollat tandstatus på hästen?
Gamla hästar har slitna tänder med ålderns rätt och behöver ha tillsyn av dom.
Till hästar med slitna/dåliga tänder ska man inte ge lusern i form av hackat strå. Det är mycket vanligt att det fastnar mellan tänderna även att de hårda vassa stråna kan skada tandköttet.
Så ska du ge lusern ge det som pellets. Om det går att ge torrt eller inte beror mycket på fabrikat och häst. Vissa sorter sväller fort och mycket, vissa är hårdare och sväller långsammare men kan vara svåra att tugga och vissa är väldigt porösa så dom sväller nästan inte alls men dom brukar istället damma så att man ändå måste blöta.
 
Han äter ens inte ens lite blöt kraft, har provat alla sätt, och då han har fri tillgång på hö i hagen äter han hö nät det passar så det kan bli svårt att styra att han ska äta hö innan pelletsen :/

Då får du ställa in hästen och vänta tills han har ätit grovfoder i minst 15 minuter. Något annat sätt att få igång salivproduktionen finns inte. Även hästar som inte äter blött foder brukar äta om man bara har blötat så lite att pelletsen bara har luckrats upp och alltså inte är blöta.
 
Hästen börjar bli äldre och klarar sig inte riktigt på fri tillgång på hö + 1 dl musli + 1 dl mineraler/dag.

Så jag ska börja ge mer kraftfoder/tillskott, totalt blir det 4 dl pellets, 1 dl musli, dock är jag rädd för foderstrupsförstoppning (han har en tendens att hetsäta lite). Läste att det tar längre tid att äta hackad lusern än pellets, så tänkte om jag blandade 0,5 kg hackad lusern med kraften kunde det kanske minska risken för foderstrupsförstoppning?

Hästen vägrar äta uppblött kraft pga att han fått medicin i blötkraft tidigare.

Jag ger en blandning av uppblött betfor/vetekli/ pelleterad lucern till en äldre häst, han gillar inte enbart uppblött lucern.
 
Har du kollat tandstatus på hästen?
Gamla hästar har slitna tänder med ålderns rätt och behöver ha tillsyn av dom.
Till hästar med slitna/dåliga tänder ska man inte ge lusern i form av hackat strå. Det är mycket vanligt att det fastnar mellan tänderna även att de hårda vassa stråna kan skada tandköttet.
Så ska du ge lusern ge det som pellets. Om det går att ge torrt eller inte beror mycket på fabrikat och häst. Vissa sorter sväller fort och mycket, vissa är hårdare och sväller långsammare men kan vara svåra att tugga och vissa är väldigt porösa så dom sväller nästan inte alls men dom brukar istället damma så att man ändå måste blöta.

Tänderna kollas varje sommar, aldrig vart något med tänderna :)
Jag BEHÖVER inte ge lusern, han behöver inte äta lusern, dock funderar jag på lusern för att öka salivproduktionen i samband med kraftfodergivan och för att minska så han inte kan hetsäta lika mycket då det ska ta längre tid att äta hackar lusern(?)
 
Då får du ställa in hästen och vänta tills han har ätit grovfoder i minst 15 minuter. Något annat sätt att få igång salivproduktionen finns inte. Även hästar som inte äter blött foder brukar äta om man bara har blötat så lite att pelletsen bara har luckrats upp och alltså inte är blöta.

Jag gav honom inte grötig eller soppigt foder, han har alltid bara fått lite vatten på precis innan givan så de har vart lite blöt och inte sugit åt sig, och det är det han vägrade äta. Även provat 4 olika sorters foder som man MÅSTE blött (gröt/soppa) innan givan för att se om han gillade andra sorters foder blött, han vägrade äta dem också.

Verkar som enda alt som finns är stenar i krubban, konstigt att det inte finns något tillskott eller annat man kan ha i fodret som ökar salivproduktionen :/
 
Jag ger en blandning av uppblött betfor/vetekli/ pelleterad lucern till en äldre häst, han gillar inte enbart uppblött lucern.
Aldrig provat gett blöt betfor eller lusern till honom. Provat 4 olika foder i samband med medicinen, både torra och blöta (han åt varken blöt eller torrt när medicinen var i), och provat 4 andra olika blöta foder efter han blev frisk för att se om man kan få honom att äta blöt foder, men nej, han äter alltid torrt, inget blött :/
 
Är torr musli och torr havre lika stor risk för foderstrupsförstoppning som torr kraft/mineraler?
 
Är torr musli och torr havre lika stor risk för foderstrupsförstoppning som torr kraft/mineraler?
Min erfarenhet är att all form av torrt foder kan fastna på en häst som haft ett par förstoppningar. Speciellt müslifoder som har typ lusernbitar (som hackat hö), Pavos har nån variant av foder som inte min kan äta, för det är massa blandat tjafs i det.
Jag ger bara uppblött foder till henne, sen måste det inte vara gröt av det, men jag häller vatten på. Hon äter lite långsammare då också.

Min får tillochmed stopp av hö om man inte vänjer in långsamt på hösten.
 
Är torr musli och torr havre lika stor risk för foderstrupsförstoppning som torr kraft/mineraler?
Jag har varit med om tre riktiga foderstrupsförstoppningar. Två var av torra lusernpellets och en av hel havre, så att under "rätt" förhållande kan det stoppa upp med det mesta en häst äter. Har läst här på Buke om hästar som satt hö/esilage i halsen också.
 
Vad är det hästen behöver mer av? Energi eller protein? Jag tänker att 4 dl inte gör så stor skillnad om det är en stor häst. Kanske finns det något annat att tipsa om om du skriver ut vad som fattas i foderstaten :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp