Lusern = ej foderstupsförstoppning?

Min erfarenhet är att all form av torrt foder kan fastna på en häst som haft ett par förstoppningar. Speciellt müslifoder som har typ lusernbitar (som hackat hö), Pavos har nån variant av foder som inte min kan äta, för det är massa blandat tjafs i det.
Jag ger bara uppblött foder till henne, sen måste det inte vara gröt av det, men jag häller vatten på. Hon äter lite långsammare då också.

Min får tillochmed stopp av hö om man inte vänjer in långsamt på hösten.

Jag har varit med om tre riktiga foderstrupsförstoppningar. Två var av torra lusernpellets och en av hel havre, så att under "rätt" förhållande kan det stoppa upp med det mesta en häst äter. Har läst här på Buke om hästar som satt hö/esilage i halsen också.

Nej men ojdå :O hade fått uppfattning om att det bara var pellets som var farligt och kunde stoppa till, men då har jag lärt mig något nytt :)
 
Vad är det hästen behöver mer av? Energi eller protein? Jag tänker att 4 dl inte gör så stor skillnad om det är en stor häst. Kanske finns det något annat att tipsa om om du skriver ut vad som fattas i foderstaten :)
Anledning att jag inte vill säga fodret och hela historien runt hästen är för att det finns 100 sätt att utfodra en häst på, och om jag hade sagt vad jag ska ge och varför hade jag fått minst 20 kommentarer om att mitt foder var fel, och jag kommer få 20 olika alternativ som jag SKA fodra på, där alla tycker att dem 19 andra sätten är fel och deras sätt är rätt ;) och det hade bara blivit en fodertjafs fråga.
Och även om jag ger något annat så kvarstå problemet, det går inte att blöta ;)

Foderstat jag tagit fram nu till min häst har jag tagit fram ihop med kunnigt folk i min närhet som känner mig och min häst, och genom att läsa på om fodrerna dem föreslagit på nätet och sedan valt vad som passar oss :) Anledningen att det blir så lite är för att det är ett foder där väldigt liten mängd innehåller väldigt mycket av det vi behöver, så vi behöver inte ge så mycket utan det räcker med en liten mängd för att fylla upp det som fattas (hoppas vi, svårt att säga exakt hur mycket som fattas :) )

Skulle det dock inte funka eller det inte känns bra och jag känner att jag behöver råd, kommer jag självklart be om råd ang foder, men vet av tidigare erfarenhet att foderfrågan är väldigt het ämne som jag gärna underviker för hur man än fodrar finns det alltid folk som tycker man gör fel ;)
(samma gäller sko, att sko eller inte sko, en fråga jag helst undviker ;))

var ett av dem fodrerna jag provade efter han blev frisk för att försöka se om man kunde få honom att äta blötfoder :(
Fick dock tipset att behöver han medicin i mat igen, ge äppelmos :D
 
Senast ändrad:
Anledning att jag inte vill säga fodret och hela historien runt hästen är för att det finns 100 sätt att utfodra en häst på, och om jag hade sagt vad jag ska ge och varför hade jag fått minst 20 kommentarer om att mitt foder var fel, och jag kommer få 20 olika alternativ som jag SKA fodra på, där alla tycker att dem 19 andra sätten är fel och deras sätt är rätt ;) och det hade bara blivit en fodertjafs fråga.
Och även om jag ger något annat så kvarstå problemet, det går inte att blöta ;)

Foderstat jag tagit fram nu till min häst har jag tagit fram ihop med kunnigt folk i min närhet som känner mig och min häst, och genom att läsa på om fodrerna dem föreslagit på nätet och sedan valt vad som passar oss :) Anledningen att det blir så lite är för att det är ett foder där väldigt liten mängd innehåller väldigt mycket av det vi behöver, så vi behöver inte ge så mycket utan det räcker med en liten mängd för att fylla upp det som fattas (hoppas vi, svårt att säga exakt hur mycket som fattas :) )

Skulle det dock inte funka eller det inte känns bra och jag känner att jag behöver råd, kommer jag självklart be om råd ang foder, men vet av tidigare erfarenhet att foderfrågan är väldigt het ämne som jag gärna underviker för hur man än fodrar finns det alltid folk som tycker man gör fel ;)
(samma gäller sko, att sko eller inte sko, en fråga jag helst undviker ;))


var ett av dem fodrerna jag provade efter han blev frisk för att försöka se om man kunde få honom att äta blötfoder :(
Fick dock tipset att behöver han medicin i mat igen, ge äppelmos :D

Äpplemos är jättegott att blanda medicin i :D Det finns ju lite olika mash och de är lite olika goda, min erfarenhet är att Pa*os mash är helt oemotståndlig. Det enda jag fick i min när han hade magsår.
 
Anledning att jag inte vill säga fodret och hela historien runt hästen är för att det finns 100 sätt att utfodra en häst på, och om jag hade sagt vad jag ska ge och varför hade jag fått minst 20 kommentarer om att mitt foder var fel, och jag kommer få 20 olika alternativ som jag SKA fodra på, där alla tycker att dem 19 andra sätten är fel och deras sätt är rätt ;) och det hade bara blivit en fodertjafs fråga.
Och även om jag ger något annat så kvarstå problemet, det går inte att blöta ;)

Foderstat jag tagit fram nu till min häst har jag tagit fram ihop med kunnigt folk i min närhet som känner mig och min häst, och genom att läsa på om fodrerna dem föreslagit på nätet och sedan valt vad som passar oss :) Anledningen att det blir så lite är för att det är ett foder där väldigt liten mängd innehåller väldigt mycket av det vi behöver, så vi behöver inte ge så mycket utan det räcker med en liten mängd för att fylla upp det som fattas (hoppas vi, svårt att säga exakt hur mycket som fattas :) )

Skulle det dock inte funka eller det inte känns bra och jag känner att jag behöver råd, kommer jag självklart be om råd ang foder, men vet av tidigare erfarenhet att foderfrågan är väldigt het ämne som jag gärna underviker för hur man än fodrar finns det alltid folk som tycker man gör fel ;)
(samma gäller sko, att sko eller inte sko, en fråga jag helst undviker ;))


var ett av dem fodrerna jag provade efter han blev frisk för att försöka se om man kunde få honom att äta blötfoder :(
Fick dock tipset att behöver han medicin i mat igen, ge äppelmos :D

Du gör självklart som du vill men att det finns 100 sätt att utfodra en häst på håller jag inte med om. Hästen behöver få sina behov tillgodosedda. Svårare än så är det inte. Sen finns det självklart massor av sorters foder men min tanke var att det är enklare att tipsa om man vet vad det är din häst behöver och på samma gång undvika foderstrupsförstoppning. Pellets och musli är bara en liten del av allt kraftfoder som finns. Det finns kraftfoder som inte behöver blötas och där risken är liten att de ska ge foderstrupsförstoppning :)

Jag tycker inte heller att det brukar bli något tjafs i fodertrådar. Det har jag faktiskt aldrig läst någon gång utan snarare att det finns många kunniga som gärna hjälper till med tips och råd. Sen får man givetvis sålla, alla som utger sig för att kunna kan inte och ger tokiga råd men då får man googla, fråga andra och fundera själv på om rådet verkligen är rimligt men det tycker jag att man alltid ska göra oavsett om man får rådet på ett forum eller IRL.
 
Du gör självklart som du vill men att det finns 100 sätt att utfodra en häst på håller jag inte med om. Hästen behöver få sina behov tillgodosedda. Svårare än så är det inte. Sen finns det självklart massor av sorters foder men min tanke var att det är enklare att tipsa om man vet vad det är din häst behöver och på samma gång undvika foderstrupsförstoppning. Pellets och musli är bara en liten del av allt kraftfoder som finns. Det finns kraftfoder som inte behöver blötas och där risken är liten att de ska ge foderstrupsförstoppning :)

Jag tycker inte heller att det brukar bli något tjafs i fodertrådar. Det har jag faktiskt aldrig läst någon gång utan snarare att det finns många kunniga som gärna hjälper till med tips och råd. Sen får man givetvis sålla, alla som utger sig för att kunna kan inte och ger tokiga råd men då får man googla, fråga andra och fundera själv på om rådet verkligen är rimligt men det tycker jag att man alltid ska göra oavsett om man får rådet på ett forum eller IRL.
Men om dem kan foderstrupsförstoppning på hackad lusern strå, musli, havre, och t.o.m hö, vad finns det då för foder som inte behöver blötas som inte kan ge foderstrupsförstoppning? ;)

Hästen behöver bygga muskler utan att bli fetare, och kunna bibehålla hullet + musklerna när han kommer i bra form, därför vi lägger om foderstaten ^_^
 
Men om dem kan foderstrupsförstoppning på hackad lusern strå, musli, havre, och t.o.m hö, vad finns det då för foder som inte behöver blötas som inte kan ge foderstrupsförstoppning? ;)

Hästen behöver bygga muskler utan att bli fetare, och kunna bibehålla hullet + musklerna när han kommer i bra form, därför vi lägger om foderstaten ^_^

Ett grovfoder med bättre proteinvärde än det du ger nu. Det är vad som finns om du är rädd för foderstrupsförstoppning och han inte vill äta blött.
 
Ett grovfoder med bättre proteinvärde än det du ger nu. Det är vad som finns om du är rädd för foderstrupsförstoppning och han inte vill äta blött.
Vi hade väldigt bra värden på höt men då hade jag problem att han blev fet på fri tillgång men frös när han fick fodrat i portioner, så nu har vi lägre värden men då kan han äta fri tillgång dygnet runt, svårt att få det perfekt i alla lägen ^^,
 
I ett stall där jag hyrde för många år sedan så var det en stackare som efter upprepade foderstrupsförstoppningar inte ens kunde äta vårgräs utan att det satte igen. Den hästen togs bort efter det. Med det vill jag ha sagt att det finns helt enkelt inget 100 % garanterat foder som inte resulterar i foderstrupsförstoppning, med maximal otur kan allt hända.
 
Min häst får lucernhack tillsammans med sin müsli för att han ska tugga maten bättre och det fungerar på honom. Förut åt han upp sin kraftfodergiva på någon minut, nu står han och tuggar samma mängd i upp till 20 minuter. Sedan kanske de kan få foderstrupsförstoppning ändå, men han har en gång fått foderstrupsförstoppning av hö pga att han stressåt, så att han äter långsammare med hacket känns bra för mig.

Ett annat tips är att långsamt börja blöta maten, så att han vänjer sig. Börja med att tillsätta en matsked vatten och sedan lägger du på en till matsked vatten efter några dagar osv. Som någon skrev ovan så är det ju nog att fodret är uppluckrat för att minska risken för foderstrupsförstoppning, den behöver inte vara blöt.

Lycka till! :)
 
Nu får han lusern, 2 dl pellet, 1 dl muslie och tillskott och ännu har det inte vart några problem, lusernen har verkligen förlängt ättiden för oss :)

Och var riktigt tur att vi byte hö så han kunde få fri tillgång, han är verkligen frusen i år, går redan med 200 grams täcke och orakad, mattes lilla plutt :heart
Men men, tur att det finns tjocka täcken att tillgå när maten inte räcker till :)
 
Jag har en gammal häst som lätt får foderstrupsförstoppning. Av allt foder i princip. No joke, tyvärr. Vi har provat ge väldigt blött foder, alltså typ soppa, men det har också fastnat. Jag fattar inte hur egentligen?? Men så blev det. För min häst är hackad lusern värre än pellets, vet inte om det handlar om att det inte tuggas lika noga och därmed sväljs i större klumpar? Vår lösning är att ge kraftfodret en näve i taget så att vi ser att hon har tuggat ur munnen ordentligt innan hon får nästa tugga. Omständigt? Japp, men vad gör man inte för sin gamla pärla.. vår lösning fungerar eftersom vi ger kraftfodret när vi är där, hon går ute dygnet runt så det är inga fodringar där kraften ges. Men jag kan tänka mig att det kan bli svårare att göra såhär om man står i ett stall där det fodras kraftfoder exempelvis morgon eller kväll.

Min uppfattning är att det inte finns så mycket hjälp kring just dessa problem, det enda man får höra av veterinärer är att man ska kolla tänderna typ. Så vi har fått prova oss fram till det som funkar för vår häst. Det är verkligen inget roligt problem, speciellt inte när man har en häst som inte klarar sig på enbart hö :/

Lycka till, hoppas att du hittar en lösning för din häst!
 
Nu får han lusern, 2 dl pellet, 1 dl muslie och tillskott och ännu har det inte vart några problem, lusernen har verkligen förlängt ättiden för oss :)

Och var riktigt tur att vi byte hö så han kunde få fri tillgång, han är verkligen frusen i år, går redan med 200 grams täcke och orakad, mattes lilla plutt :heart
Men men, tur att det finns tjocka täcken att tillgå när maten inte räcker till :)
Haha oj, såg inte att tråden var så gammal! Skönt att du verkar ha hittat en bra lösning! :bump:
 
Äpplemos är jättegott att blanda medicin i :D Det finns ju lite olika mash och de är lite olika goda, min erfarenhet är att Pa*os mash är helt oemotståndlig. Det enda jag fick i min när han hade magsår.
Vi fodrar Pavos Mash till våra hopphästar och det är mer uppskattat än både müsli och morötter :P
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
651
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
762
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 529
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 522
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp