Bukefalos 28 år!

Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

P

prettyvacant

Vilket är bäst? Lusern hackad strå eller Lusern pellets? om jag skall ge det till min varmblodstravare som har svårt för att hålla hull .
han är ridhäst sedan 2 år tillbaka , har tidigare gått på travet.
Var något mager när jag fick honom för ca ½ år sedan . Är nu i rätt så fint hull men är fortfarande lite "kantig" och han tappar lätt hullet när han stressar upp sig när det är något som gör honom upprörd . tex . skridskoåkare på sjön , vilket är oundvikligt , kan ju inte ta in honom pgr av det och han måste också kunna lära sig .
Fast han har blivit lite lungnare nu dom senaste månaderna .

Har hört att lusern skall vara bra för hästarna som har svårt att få fint hull . så vad tycker ni ?

Rids 6 ggr i vekcan , inte särskilt hårt . ca 30-40 min pass och endast lite trav då galoppen inte riktigt funkar . brukar fara in till ridhuset 1 gång i veckan 30 min , brukar då bli välldigt lös i magen och nervös.

äter ca 7 dl kraftfoder morgon & kväll . ( 4 dl fibergi bas /3 dl korn)
får också ca 15 kg hö / dag
rapsolja
linfröolja
c-vitamin
& multivitamin

Han är blank och fin i pälsen så jag tror inte han har mask , många som har påpekat att han har välldigt blank päls också .

Lucern eller några andra förslag på vad jag kan ge ? välldigt tacksam för svar
 
Sv: Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

Förut gav jag mitt sto (9 år, Oldenburgare, 165 cm/mkh) lusernpellets för hösilaget innehåller lite protein, hon har lite svårt att hålla hullet med de hösilaget och bygga muskler, men hon gillade inte alls lusernen, lämnade oftast mer än halva givan (1,5 L) så jag åkte till en återförsäljare av Dodson & Horrell. Jag berättade hur min häst var i hullet, hur hårt jag red och så och hon hade en häst som var nästan likadan både i hullet och i tempramente, ridningen. Hon rekomenderade Build up som min får i müsliform, finns även som pelletsform. Hon får även ett annat foder från Dodson & Horrell som heter AlfaAlfa, det är lusern i stråform som även skulle vara bra för när dom får tugga mkt (som när det är strå) så ökar näringupptaget som är bra just för hästar som man vill få upp hullet på.
Men det här build up som min går på är hög men långsam energi som passar min häst jättebra eftersom det är en dressyrhäst som behöver få lite mer energi utan att bli het. =)
Jag rekomenderar dig att ringa till någon foderrådgivare och berätta hur din häst tränas och ser ut så kan nog dom hjälpa dig !! Och analysera hösilaget om du inte har gjort det..

Förutom Build up och alfaalfa får min häst:
12 kg hösilage
3 kg krafft grund
B-vitaminer
Salt
 
Sv: Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

Beror ju lite på vad du har för hö..Behövs det mer protein så kan lusern vara ett bra alternativ. Jag själv föredrar hackad strå då det får min ponny att äta lugnare och jag ger ogärna pellets om det inte är nödvändigt. Men testa lusern du, jag tror säkert det kan funka.

Lycka till!
 
Sv: Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

jag ger min häst lusern hackat strå, föredrar det. Känns bättre än pellets. plus att man inte behöver blöta hackat strå.
 
Sv: Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

Tycker du ska analysera höet och ge 1 kg lucern hack tillsvidare men pellets kan också vara ett alternativ. Din häst får redan så mkt hö så välj det du tycker känns bäst. Pelletsen går ju fortare att äta upp och behövs blötas. Hacket kan du ge som det är, men vissa säckar jag fått har varit väldigt torra så då har jag blandat det i fuktigt kraftfoder.
 
Sv: Lusern hackad strå eller Lusern pellets?

Hejsan !

Jag har två dräktiga ston i stallet de får följande foder:

Morgon:
5 dl hel korn + 4 dl hel havre+betfor som har stöpts kvällen innan.
1 kg morötter.

Hela ute tiden i hagen "Fri tillgång på Hö".

Kväll:
5dl korn+4 dl havre+betfor som stöps på morgonen.
1/2 dl avelsmineraler ifrån kvarnbyfoder.
2 msk B-vitaminer
1msk e-vitamin/selen ifrån Basic pulver.
4 stora nävar Lucern mix.

Alltid försöka att eftersträva det naturliga, alltså lucern hack inte pellets.

Lotta
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 728
Senast: Egonson_
·
Hästvård Hej, jag behöver lite tips och råd angående mitt sto vars revben syns. Hon är inte undernärd eller tunn, hon har fin rumpa och hals. Fri...
Svar
4
· Visningar
1 970
Senast: animalasia
·
Q
Foder & Strö Jag undrar lite ang. lusern och majsolja att ge till häst för ökad vikt (hull). Mitt varmblod är 26 år nu och har idag FRI tillgång...
Svar
3
· Visningar
856
Senast: johanssk
·
T
Foder & Strö Hej hej! Köpte ett fullblodssto för ett par månader sedan och förra ägaren gav henne 3 kg Hippo Grow Alfa/dag + kalk och morötter. Ca...
2
Svar
23
· Visningar
2 803
Senast: Tunnelapa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp