Lusern, strå och lite annat..

E

Emelie3

Har en treåring som nu skall gå på bete fram till sista veckan i Juni, hon är en rätt smal häst, inte för smal och absolut inte tjock.

Nu när hon går på gräs (går fortfarande inne på natten) så går hon på 6 kilo hö, hon äter inte upp mer. Idag går hon på kraft groov 125, och strålusern, plus vitlök, morötter, fodergäst, majsolja och blåminer.

Nästa vecka (om vädret håller kommer hon gå ute över natten), men jag vill fortfarande kunna fodra med strålusern så hon håller hullet men inte får energin. Samtidigt liksom kunna få morötter, fodergäst, majsoljan och blå miner.

Tror ni att detta skulle hålla? För hon kommer att gå in vid för dåligt väder, och när det är för varmt ute. Hon får inte gå ner mer i vikt nu. Det är en stor häst på 170 cm och tre år.

Lite tips och idéer är väldigt välkomna!
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

men om du tar in henne en gång varje dag och ger henne, så kan du ju pyssla med henne på samma gång..;)
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Ja, hade ju tänkt det. Men är det okej att bara ge strå lusern, foder jäst, olja, miner och morötter plus vitlök och kanske någon skiva hö. Eller "måste" man ge krafft till lusernen?
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Eller "måste" man ge krafft till lusernen?

Nej, varför skulle man vara tvungen till det?
Ge det hästen behöver för att hålla hullet, och hur mycket det är kan bara du säga som ser hästen varje dag. Ögat gäller när hästen går på bete, det finns nästan inget annat sätt.
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Okej, tack! Tycker ni att lusern är bra att ge om de är lite smala och inte vill ha energin utan protein? Vad är vanligt att behöva ge till en stor häst då?
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Det går inte att ge såna generella råd vad gäller mängder när man inte vet vad grovfodret innehåller (i detta fall gräset...).

Men tänk på att lucern inte är något "superproteinfoder", utan innehåller 8,5 Mj/kg foder och har en kvot på ca 12-13. Vill du ha ett foder med högre kvot -mer protein/mindre energi- är det soja eller ett sammansatt proteinfoder typ Krafft Protein som gäller.

Men lucern är ett mycket bra foder i sig, så länge det passar hästen.:)
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

men det där med kvot har jag aldrig fattat ;D. Vad menas med en kvot på12-13? :o

Jag tror allt att det passar hästen, hon har gått på det innan och äter det med mkt god aptit, hitills har hon inte förlorat hull eller liknande.
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

jag skulle satsa på lusern mix om hon har ätit det innan...varför hålla på att "exprimentera"???:bump:
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Lusernmix, samma som strålusern, eller vad är det? fortfarande undrar över det där med kvot? någon snäll som vill förklara kanske :angel: ;) :)
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Man tittar på andelen MJ (nergi) och Smrp (protein) i foder.

Sen delar man smrp/ MJ. Tex 80/11. Då får man fram en kvot.
Man brukar prata om att idealkvoten är 6 men bete ligger nånstans på dryga 20. En hög kvot är ingen fara så länge det kommer från grovfodret, dock ska man akta sig för att överutfodra protein via kraftfoder.

Lucernet funkar nog bra under sommaren.
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Den kvot man pratar om i detta fall är den mellan energi och protein.

En normal, vuxen häst behöver ca 6 gram smältbart protein per MJ (MegaJoule, energienhet). En smrp/MJ-kvot på ca 6, alltså. Behöver hästen 70 MJ i sin foderstat så behöver den alltså ca 420 gram protein.

Lucern innehåller 8,5 MJ och 110 g smrp, 110/8,5=12,94.
Det väger alltså upp och kompletterar proteinmängden i ett hö som t.ex. innehåller 7,5 MJ och 38 g smrp, 38/7,5=5,07.
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Tror du hon vill äta strålusern då? Jag försöker med min men hon vägrar äta, vill bara ut i hagen och äta gräs så hon får H. Alfa på sommaren tills hon ratar det med.
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Okej, då är jag med!

Alltså idag äter hon ju strålusern med mkt god aptit och nu går hon ju ändå ut 12 timmar, så jag tror nog inte det blir några problem.

I annat fall får jag väl gå och köpa blött det brukar ju alltid vara lättare att få i dom när det är blött :D.
 
Sv: Lusern, strå och lite annat..

Glimfeather skrev:
Tror du hon vill äta strålusern då? Jag försöker med min men hon vägrar äta, vill bara ut i hagen och äta gräs så hon får H. Alfa på sommaren tills hon ratar det med.


vad är H. Alfa för foder då?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 728
Senast: Efwa
·
Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
161 787
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Hej! Känner till en häst med följande problem: Hästen är rätt så tunn över hela kroppen, dvs revbenen syns och dåligt med muskler...
Svar
15
· Visningar
1 788
Senast: Cut3Leo
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 321
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp