Lusern till fångponny??

S

Skrutt

Läste följande på Kraffts hemsida.
Många hästar som haft ett eller flera fånganfall mår bra på en foderstat med lucernpellets som ersättning för kraftfoder.
Kan jag då ta bort krafft ponny (lite protein) och ge lusern istället??
Nån som är snäll och råder mej!
 
Ja, om det passar i övrigt så låter det väl som en bra lösning. Tänk på mineralerna bara, så att de stämmer.
 
Haha, Krafft övergår verkligen sig själv den här gången..... :crazy: Först så lanserar dom Ponny, "ett proteinsänkt foder, lämpligt för fånghästar", sen så rekommenderar dom lusern, som har MKT protein.....

Fast det går ju rätta vägen åtminstone.... :smirk:

Fång orsakas INTE av protein, en fånghäst behöver precis lika mkt protein som innan den blev sjuk!! Jag tycker du skall ge lusern, även om det är pelleterat så är det grovfoder i grunden, och det är det bästa för fångbenägna hästar att äta. Så byt till lusern, men kom i håg: långsam övergång! :)
 
Tack för svar!
Han får idag 1 kg krafft ponny, hur skall övergången ske... Har ni något förslag??
 
Glömde, hur mycket kan jag ge honom. Han får ca 5 kg hö (förra årets) och det är inte analyserat.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 620
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 647
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp