Bukefalos 28 år!

E

Eem

Ska börja med lusern nu för att komplettera vårt dåliga hö :(
Helst så vill jag ha lusern strå, tror jag det hette, det som är som hö.
Är det någon skillnad på fördelar och nackdelar mellan lusernsorterna och vad kostar det per kilo?

MVH Eem
 
Fördelar och nackdelar som med allt annat!

Lusern strå tar längre tid för hästen att tugga och mindre risk att det fastnar i halsen...

...fast jag har en häst här som gör tvärtom...hon sätter i halsen av lusern-strå och klarar pelletsen bättre...så det är nog olika.Pelletsen är ngt billigare.

Gör inte som jag bara...jag köpte pallvis med lusern hackad strå...av 6 pallar så har vi fått kasta ungefär en pall pga av att säckarna varit dåligt limmade i plasten vilket gjort att de sugit åt sej fukt i allafall.

Isåfall är det nog bättre att köpa en och en ifrån Lantmännen...men det blir ju mkt dyrare styckpris förstås.Med tanke på att vi nog slängt en pall...så hamnar nog priset på detsamma som om vi köpt styckvis i allafall kanske?

Du kan ringa Lantmännen för aktuellt pris!

Hellre kvalite än kvantite! :banana:
 
Lucern strå och Lucern pellets har samma värden. Pris ca. 120 kr 30 kg.

Lucern strå har 50% lucenrmjöl 50% lucernstrå. Jag upplever att hästarna tycker mer om stråt och tröttnar fortare på pelletsen.

Sedan har lu Lucern Mix som kostar runt 90 kr för 18 kg.
Det är 50% lucern hö och 50% gräsfröhalm. Mindre Mj och Smrp än de andra lucernen.

MVH/
 
Har kollat upp priserna på Granngården i min stad idag för just Krafft lucernprodukter.
Lucernpellets 25 kg = 110 kr
Lucern Hackat Strå 25 kg = 120 kr

Jag ska också fodra med lucernhack för att komplettera dåligt proteinvärde i hö. Men får även ta till soja för att "klara", min häst behöver en lite högre kvot dessutom.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
1 036
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 941
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 391
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp